پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۲۹۶۶
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰
رئیس اتاق بازرگانی ایران : با تولید یک میلیون و ۶۴۳ هزار تن شکر در سال ۱۳۹۵ به رکودی جدید رسیدیم.

شعار سال: جشن ملی تولید شکر به همت مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران با حضور رئیس دفتر رئیس‌جمهور، رئیس اتاق ایران، وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از فعالان این صنعت برگزار شد.
در این مراسم ضمن تاکید بر رشد ۱۰ درصدی بهره وری در تولید شکر، اهمیت اعتماد دولت به بخش‌خصوصی مورد تاکید قرار گرفت و غلامحسین شافعی، رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور در این مراسم به نقش تولید شکر در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی اشاره کرد.
وی افزود: در حوزه تولید شکر موفقیت چشمگیری حاصل شده است که در شرایط غیرعادی اقتصادی کشور به دست آمد.
شافعی تصریح کرد: با اعمال سیاست‌ها و مشارکت فعالان این عرصه، حضور متخصصان و پژوهشگران مطرح کشور، روند رشد تولید شکر افزایش پیدا کرد. امروز شاهد آن هستیم که با مصرف آب کمتر، سطح زیر کشت کمتر و در مجموع با پیوند علم و عمل این رکورد به ثبت رسید.
رئیس پارلمان بخش خصوصی دستیابی به این موفقیت را که با افزایش تولید ثروت، درآمد و ایجاد اشتغال همراه است اقدامی مهم و اساسی دانست که باید آن را به سایر صنایع نیز تسری داد.
وی خاطرنشان کرد: باید این حرکت مورد تجزیه‌وتحلیل بیشتر قرار بگیرد و به راهکاری علمی تبدیل شود که در سایر حوزه‌ها نیز قابلیت اجرا داشته باشد.
رئیس اتاق ایران گفت: در سال ۸۱ به ازای هر متر مکعب آب ۸۱ گرم، در سال ۹۰ در حدود ۴۳۷ گرم و در سال ۹۵ بالغ بر ۶۰۰ گرم شکر تولید شده که موفقیت بزرگی است؛ بنابراین گزارش علیرضا اشرف رئیس هیات مدیره انجمن صنایع قند و دبیرکل اتاق ایران هم که ریاست نشست را بر عهده داشت، شکوفایی صنعت شکر را حاصل اطمینان، تلاش و برنامه‌ریزی در این صنعت دانست و تصریح کرد: زمانی که دولت و تولیدکننده با اعتماد نسبت به یکدیگر برای تولید برنامه‌ریزی کنند به طور حتم تلاش‌ها به نتیجه خواهد رسید و امروز نتیجه آن را به طور عینی در بخش شکر شاهد هستیم.
وی با اشاره به آمارهای موجود تشریح کرد: از سال ۱۳۸۷ جهش چشمگیری در میزان بهره‌وری در هر هکتار زیرکشت در این حوزه شکل گرفت و شاهد مصرف بهینه آب بوده‌ایم.
رئیس هیات مدیره انجمن صنایع قند ایران با اعلام این خبر که شاخص‌های تولید شکر به بالاترین میزان در طول این سال‌ها رسیده است از رشد ۱۰ درصدی بهره‌وری در این بخش سخن گفت. بر اساس اظهارات دبیرکل اتاق ایران در برخی مناطق کشور ظرفیت تولید شکر نیز افزایش داشته و برخی کارخانه‌ها به میزان سه برابر ظرفیت تولید خود را بالا برده‌اند.
اشرف در ادامه نگاهی به روند تولید شکر از سال ۸۱ به بعد داشت. به گفته او، در این سال کل تولید شکر حدود یک‌میلیون و ۴۰ هزار تن بود که با سیر مناسبی افزایش پیدا کرد و در سال ۸۵ به بیشترین میزان خود رسید. در این سال میزان تولید شکر بالغ بر یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار تن بود. متأسفانه از این سال به بعد به دلیل برخی سیاست‌های نادرست روند تولید سیر نزولی پیدا کرد.
وی افزود: البته روند کاهش تولید متوقف و از سال ۱۳۹۲ مجدد حرکت صعودی تولید شکر آغاز شد که حاصل تغییر مدیریت‌ها بود.
بر اساس گفته‌های رئیس هیات مدیره انجمن صنایع قند ایران، طی سال ۸۵ که بیشترین میزان تولید شکر را تجربه کردیم، میزان واردات این محصول نیز در بالاترین حالت خود بود. از همان سال که روند نزولی تولید شروع شد، میزان واردات نیز افزایش یافت.
اشرف، پیش‌بینی انجمن صنایع قند ایران برای میزان تولید شکر در سال ۹۶ را بالغ بر یک‌میلیون و ۷۵۰ هزار تن اعلام کرد.
دبیر کل اتاق ایران از دولت خواست که به بخش خصوصی، اعتماد واقعی داشته باشد.
موفقیت در صنعت شکر را به سایر حوزه‌ها تسری دهیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما، تاریخ انتشار 8 مرداد 96، کد مطلب: 1741158:www.iribnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین