پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۳۱۸
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۶
گزیده اخبار گردشگری گوشه و کنار ایران را مرور می کنیم.

شعارسال: هر روز اخبار متنوعی منتشر می شود که شاید در میان تیترهای متعدد خبری، برخی از آنها از نظر مخاطب دور مانده و یا در طول روز، مجالی برای رصد و اطلاع از این اخبار نبوده باشد. ما در اینجا به چند مورد از این اخبار می پردازیم.

*شکوهی تاریخی در مکانی محقر

ایران اسلامی دربرگیرنده آثار تاریخی شاخص و ارزشمند بسیاری است. این آثار در تمام استان های کشور پراکنده بوده و اغلب مسئولان نیز به منظور حفظ، حراست و پاسداشت این آثار ارزشمند تلاش هایی دارند. یکی از این اقدامات، نامگذاری هشتم دی، به عنوان سالروز ثبت ملی بنای تاریخی آرامگاه یعقوب لیث صفاری است. امسال انجمن دوستداران و پژوهشگران شهرستان دزفول تصمیم گرفتند، در آشفته‌بازار بی‌توجهی‌ها به میراث چندین هزارساله این شهرستان، گام‌هایی نیز در راستای مهر آفرینی به این آثار و یادآوری جایگاه آنها بردارند.

چه گامی بهتر و با ارزش تر از اینکه به همراه عده‌ای از دوستداران فرهنگ و تاریخ شهرستان، مراسم گرامیداشتی با حضور در کنار آرامگاه این نخستین شهریار ایرانی و احیاگر هویت ایرانی و زبان فارسی برگزار کردند اما بسیاری وقتی وارد بقعه شدند با دیدن دیوارهای تخریب‌شده و خاک گرفته، زمینی که فرسوده بودن در آن موج می‌زد، پنجره‌هایی که گویا سال‌هاست همدمشان تارهای عنکبوت شده و مزاری که سنگ نداشت و آجرهای فرسوده و بعضاً تخریب‌شده‌اش همه چیز بر سرشان آوار شد. این گزارش روایت مشاهده آنهاست.

*خانه خلیلیان به تاریخ پیوست

خانه خلیلیان نیز یکی دیگر از آثار تاریخی و ارزشمندکشورمان است که تلاش ها برای حراست از آن مؤثر نبوده و میراثِ فرهنگی بابل این روزها از غرش بولدوزرها می لرزد. تیغ بولدوزرها خانه تاریخی خلیلیان را خراب کرد تا این میراث دوره قاجاریه به تاریخ پیوسته و از آن نامی و یادی و یادگارهایی بماند.

بولدوزرها این بار هم زودتر از متولیان امر به بنای تاریخی در مازندران رسیدند و خانه‌ای با معماری خاص از دوره قاجاری را از حافظه زمین حذف کردند.

صبح یک روز تعطیل در دی‌ماه، بخشی از خانه قاجاری «خلیلیان» بابل که میراثی ماندگار از عهد قاجار است و روزگاری محل برگزاری روضه و حضور علمای بزرگ ازجمله مرحوم آیت‌الله «بیکایی» و مرحوم آیت‌الله «هادی روحانی» بوده تخریب شد و مسئولان اوقاف تخریبی بودن این بنا و احتمال آوار و ریزش را دلیل تخریب بیان می‌کنند.

*ورزشگاه تختی قزوین؛ میراث فرهنگی یا مکان ورزشی

ورزش استان قزوین این روزها چندان وضعیت خوبی ندارد. تنها ورزشگاه مرکز در بین واگذاری به میراث فرهنگی یا ورزشگاه ماندن بلاتکلیف است تا حال روز ورزش قزوین نیز چندان بهتر از سایر استانها نباشد.

در محدوده مرکز شهر قزوین مجموعه‌ای از امکانات ورزشی قرار دارد که بیش از نیم‌قرن در اختیار جوانان و نوجوانان علاقه‌مند به رشته‌های ورزشی به‌ویژه مناطق جنوبی شهر قزوین بوده است.

بلاتکلیفی این ورزشگاه ۵۰ ساله، دو هزار ورزشکار شهر که سالها در این مکان ورزش می کردند را در آستانه سرگردانی قرار داده است.

*كشف ۶۳ قطعه عتیقه

اشیای تاریخی نیز از جمله میراث ارزشمند ایران زمین هستند که هویت، فرهنگ و تاریخ کشورمان را نشان می دهند و تقریبا هر روز خبری مبنی بر کشف قانونی(کشف از محل های تاریخی) و یا غیرقانونی(کشف از قاچاقچیان) اشیایی از گوشه و کنار کشور مخابره می شود .

فرمانده نیروی انتظامی استان چهارمحال و بختیاری از كشف ۶۳ قطعه اشیای عتيقه مربوط به قرن هشتم و نهم هجری در این استان خبر داد. طی بازرسی ماموران ۶۳ قطعه شی عتیقه و ۹۹ سكه تقلبی کشف و در این ارتباط دو متهم نیز دستگیر شدند.

*کشف اشیای عتیقه متعلق به دوره ساسانیان و افشاریه در زنجان

در زنجان نیز عده ای سودجو به هنگام فروش اشیای عتیقه شناسایی و دستگیر شدند. سرهنگ مهدی قدیمی فرمانده انتظامی شهرستان ایجرود از توابع استان زنجان از كشف سه سكه طلا، یك كوزه عصر آهن و یك سنگ قبر متعلق به دوره ساسانیان و افشاریه خبر داد.

وی با اشاره به دریافت خبری مبنی بر اینکه افرادی قصد فروش تعدادی اشیای عتیقه در شهرستان ایجرود را دارند تصریح کرد: در این زمینه دو متهم دستگیر و برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان ایجرود همچنین گفت: اشیای کشف شده مربوط به دوره ساسانیان و افشاریه است.

*فضولات انسانی در تپه سوگله گرگان تخلیه می‌شود

گرگان هم باز هم با یک مشکل زیست محیطی دیگر مواجه شده است. این بار تخلیه فضولات اسانی در محیط زیست باعث شده که مردم نسبت به این کار معترض شوند.

تپه گردشگری سوگله، سال ها پیش جنگلی زیبا بود به طوری که امکان ورود به بخشی از این منطقه وجود نداشت. اما امروز شاهد آن هستیم که این مرکز گردشگری تبدیل به معدن نخاله های ساختمانی و دریاچه فضولات انسانی شده .

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 9دی1394، کدخبر: 3013227: www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین