پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۳۵۶۸
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶
مسیحیان از جمله طوایف لبنانی هستند که در نبردهای مقاومت با گروه‌های تروریستی تکفیری مشارکت دارند و این پاسخی کوبنده به جریان‌ها و جناح‌هایی است که حزب الله را به طایفه‌گرایی متهم می‌کنند.

شعارسال:جنبش حزب الله در حالی سال ها از سوی دشمنان و مخالفان داخل و خارج لبنان به طایفه گرایی و سلطه جویی و توسعه طلبی متهم می شود که شواهد و قراین بسیاری وجود دارد که خلاف این ادعاها و تهمت ها را ثابت می کند و یکی از این شواهد و قراین حضور جوانان طایفه مسیحیان لبنان در صفوف مقاومت و در سنگر مبارزه با تروریسم تکفیری است.

این گزارش به «یگان مسیحیان لبنان» در مقاومت حزب الله می پردازد.


شکل گیری ایده حمل سلاح مسیحیان و پیوستن به مقاومت

بحران سوریه ظهور گروه های تروریستی متعدد در انواع و اقسام و با نام و نشان های مختلف را به همراه داشت که خطرناک ترین آنها گروه هایی هستند که از آنها تحت عنوان گروه های تروریستی تکفیری یاد می شود.

خطری که این گروه ها برای طوایف مختلف لبنانی از سمت مرزهای شرقی لبنان داشت، موجب شد تا بسیاری از جوانان طایفه مسیحیان لبنان که حقیقت و ماهیت واقعی این خطر بزرگ را درک کرده بودند، خواستار پیوستن به صفوف مقاومت حزب الله جهت دفاع از شهرک ها و روستاهای خود در منطقه «القلمون» لبنان شوند که خط تماس با منطقه «القلمون» سوریه محسوب می شود و تحت تصرف گروه های تروریستی تکفیری مانند «داعش» و «جبهه النصره» است، حتی برخی از این جوانان پا را از این فراتر نهاده آمادگی خود را برای مشارکت در نبردهای مقاومت حزب الله در سوریه با این گروه ها اعلام کردند.

در این راستا، جنبش حزب الله لبنان اقدام به تشکیل واحدی نظامی در منطقه «بقاع» نمود که نیروهای آن را جوانان داوطلب مسیحی شرق لبنان تشکیل می دهند، واحدی که هدف آن مبارزه با دو گروه تکفیری داعش و جبهه النصره و دفع حملات این دو گروه علیه روستاها و شهرک های مسیحی نشین منطقه بقاع شرقی مانند شهرک «القاع» و دفاع از این مناطق است.

«رفعت نصر الله»، بازرگان کاتولیک مسیحی لبنانی درباره تشکیل این واحد نظامی به دست حزب الله چنین توضیح می دهد: «شماری از مردان و جوانان طایفه مسیحیان شرق لبنان، پس از بررسی اوضاع امنیتی و خطری که از سوی گروه های تروریستی تکفیری متوجه مناطق مسیحی نشین شرق لبنان است، به این نتیجه رسیدند که برای مقابله با این خطر بهترین گزینه هم پیمانی و متحد شدن با حزب الله است، لذا پس از اعلام موضع خود به این حزب، خواستار آموزش نظامی از سوی مقاومت شدند».


حزب حامی و مدافع مسیحیان در برابر خطر تروریسم تکفیری

این تاجر مسیحی لبنانی با اشاره به کمک های حزب الله به این طایفه در شرق لبنان و برگزاری دوره های مختلف آموزش نظامی و مسلح کردن آنها به مهمات مورد نیاز برای رویارویی با گروه های تروریستی تکفیری، می گوید: «طایفه مسیحیان لبنان در وضعیت بسیار خطرناکی به سر می برد و در لبنان تنها مقاومت حزب الله است که قدرت دفاع از ما را دارد».

رفعت نصر الله می افزاید: «اجازه دهید، با هم صریح و شفاف باشیم، در لبنان تنها مقاومت حزب الله را می توان یافت که در مبارزه با خطر گروه های تروریستی تکفیری در کنار ارتش لبنان است و در این نبرد از ارتش حمایت می کند.»

گزارش خبری از نبرد مسیحیان با تروریست‌ها

وی در این خصوص که آیا حزب الله در ازای ارائه این تسهیلات و برگزاری دوره های آموزشی چه چیزی طلب کرده است، می گوید: «در تمام طول این مدت حزب الله هیچ گاه در ازای آنچه به ما ارائه داد، هیچ چشم داشت و توقعی نداشت. حزب الله نه از ما خواست به اسلام روی بیاوریم و نه مانند مقاومت به اصول و مبادی ارزشی اش پایبند باشیم. حزب الله از ما نخواست، در کنارش و در صفوفش در نبردها شرکت کنیم، بلکه این خواسته ما و درخواست ما بود که به آن پاسخ گفت.

این تاجر مسیحی ساکن شرق لبنان خاطر نشان می کند که «حزب الله هیچ چیز را بر ما تحمیل نکرده، ما آزادانه فرایض دینی خود را ادا و مراسم و مناسبت های مذهبی خود را برگزار می کنیم. در یک جمله باید بگوییم که مردمان این بخش از لبنان با آغوش باز از حزب الله و کمک های مقاومت استقبال می کنند».

گزارش ها در این زمینه تاکید می کند که مقاومت حزب الله عملا گروه هایی از مسیحیان شرق لبنان را در پایگاه های ویژه خود آموزش داده و ضمن تسلیح آنها و اختصاص بودجه ای برای تامین هزینه های حضور آنها در جبهه های نبرد، تلاش کرده، برخی احتیاجات مادی و نیازهای مالی خانواده های نیازمند را نیز تامین و شرایط معیشتی در این مناطق را برای آنها تسهیل کند.

رفعت نصر الله که هم اکنون یکی از طرف های مسیحی است که مسئولیت هماهنگی بین طایفه مسیحیان شرق لبنان با حزب الله را برعهده دارد، می گوید: «ما از تهدید فرضی سخن نمی گوییم، از تجاوزی حقیقی صحبت می کنیم که خطر آن هر ساعت و هر شب و هر روز موجودیت ما را تهدید می کند».

حمایت کلیسای مارونی از حزب الله

این تنها مسیحیان شرق لبنان نیستند که خطر تروریسم تکفیری را علیه طایفه مسیحیان و همچنین کشور لبنان احساس می کنند، بلکه کلیسای مارونی نیز این ماهیت این خطر بزرگ را به خوبی درک می کند، به همین دلیل «بکرکی»، مقر «مار بشاره بطرس الراعی» سر اسقف کلیسای مسیحیان لبنان با قدرت از مبارزات حزب الله با گروه های تروریستی تکفیری در شرق این کشور حمایت و با مقاومت اعلام همبستگی می کند.

بکرکی اهمیت این مبارزات و نبردها را کمتر از حضور مقاومت در جبهه های مبارزه با رژیم صهیونیستی نمی داند و سر اسقف کلیسای مسیحیان لبنان صراحتا تاکید می کند که «اگر حزب الله نبود، تکفیری ها به جونیه رسیده بودند».

مسیحیان: حزب الله حامی لبنان است

نظر سنجی صورت گرفته توسط «مرکز مطالعات و اطلاعات بیروت» در ماه اکتبر سال 2014 میلادی آشکار ساخت که دو سوم مسیحیان لبنان بر این باورند، نبردهای مقاومت حزب الله با گروه های تروریستی تکفیری از لبنان در برابر خطر این گروه ها محافظت می کند (63 درصد). همچنین آنها مخالف این دیدگاه بودند که حضور حزب الله در عرصه میدانی سوریه، لبنان را در معرض خطر گروه های تروریستی تکفیری قرار می دهد (66 درصد).

تشییع شهید مسیحی حزب الله

این در حالی است که ارزیابی های اولیه تاکید می کند، از زمان آغاز عملیات مقاومت حزب الله در ارتفاعات عرسال، در شرق لبنان با هدف پاک سازی این مناطق که غالبا مناطقی مسیحی نشین شمرده می شوند، از خطر تروریسم تکفیری داعش و جبهه النصره میزان حمایت و همبستگی محافل رسمی و مردمی مسیحی از حزب الله به شکل چشمگیری افزایش یافته و مسیحیان لبنان این عملیات را در راستای دفاع از کشور و محافظت از ایشان در برابر خطر تروریسم تکفیری توصیف کرده اند، اگرچه بر ضرورت حضور این طایفه در مبارزه با داعش و جبهه النصره در کنار حزب الله و در صفوف مقاومت نیز تاکید می کنند.

همچنین برخی از محافل رسمی مسیحی خاطر نشان کردند که در برخی از شهرک های مسیحی اهالی در گرامی داشت فداکاری ها و از خودگذشتگی های مقاومت با حضور در کلیساها ضمن دعا برای نیروهای مقاومت، به نشانه پاسداشت خون شهدا و مجروحان نبردهای اخیر، خون اهدا کردند.


احترام بسیار حزب الله برای طایفه مسیحیان

متاسفانه جنبش حزب الله در حالی به طایفه گرایی متهم می شود که تاکنون هیچ جریان و جناح سیاسی به اندازه حزب الله نه تنها برای طایفه مسیحیان که برای پیروان تمام ادیان تا این اندازه احترام قائل نبوده است.

در این خصوص پیام تبریک منحصر به فرد دایره روابط عمومی حزب الله و مسئول این بخش به مناسبت حلول سال نو میلادی به مسیحیان لبنان را یادآور می شویم.

«حاج محمد عفیف»، مسئول روابط عمومی حزب الله لبنان به مناسبت حلول سال جدید میلادی و تبریک سال نو به مسیحیان لبنان، 25 ژانویه گذشته اقدام به باز نشر تصویری در رسانه ها اعم از رسانه های فضای مجازی و غیر مجازی کرد که یکی از رزمندگان مقاومت را در حال ادای احترام به تندیس حضرت مسیح (ع) نشان می داد.


این تصویر در سال 2013 میلادی از شهید «محمد عبد الکریم منتش» در حال ادای احترام و دادن سلام نظامی به تندیس حضرت مسیح (ع) در کلیسای «شیروبیم» در شهرک «صیدنایا» در منطقه القلمون سوریه و پس از آزادسازی این شهرک توسط ارتش سوریه و مقاومت حزب الله از اشغال گروه های تروریستی تکفیری گرفته شده بود.

همچنین در اقدامی غافلگیر کننده که تحسین و ستایش گسترده فعالان فضای مجازی را به همراه داشت، رزمندگان مقاومت از ارتفاعات عرسال با ارسال پیامی به زبان فرانسه به روح پدر «ژاک هامل»، اسقف فرانسوی که سال گذشته طی حمله داعش به کلیسای شهرک «سنت اتین دو رووره» در سر بریده شد، ادای احترام کردند.

در بخشی از این پیام آمده است: «پدر ژاک هامل. شعله وجودت هیچ گاه خاموش نخواهد شد و تا ابد با یاد و خاطره تو زندگی خواهیم کرد. نترس و نگران نباش که از برادران مسیحی امان حمایت و دفاع خواهیم کرد. سلام و درود بر تو . برادرانت در حزب الله».

ژاک هامل

کدام منطق می تواند، اتهامات طایفه گرایی وارد شده به حزب الله را بپذیرد و کدام وجدان بیدار بشری می تواند، بر ادعاهای مخالفان و دشمنان مقاومت که از اهداف توسعه طلبانه و سلطه جویانه حزب الله سخن می گویند، صحه بگذارد و آن را تایید کند.

بی شک اگر جنبش حزب الله و مقاومتش سودای قدرت طلبی و سلطه جویی در سر داشت و نشانی از گرایش های طایفه گرایانه را با خود حمل می کرد، هیچ گاه در میان پیروان ادیان و طوایف و اقلیت های دیگر لبنان جایگاه و منزلتی نداشت و هیچ گاه از مقاومت به عنوان حامی لبنان و طوایفش از جمله مسیحیان یاد نمی شد.

شعار سال ، با اندکی از تلخیص و اضافات برگرفته ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار13مرداد96،کدخبر: 1163832، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین