پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۵۰۶
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶
امام جماعت مسجد خاتم الانبیا با اشاره به تاثیر حضور اقشار مختلف مردم در مسجد به ویژه جوانان و همچنین حضور خانوادگی در برنامه های مسجدی گفت: چنین الگوهایی به ویژه الگوهای خانوادگی حضور در مسجد است که جامعه اسلامی را می سازد.

شعارسال: امام جماعت را شاید بتوانیم اصلی ترین عامل در جذب جوانان به مسجد بدانیم. امام جماعت با رفتار دلسوزانه و به تعبیری پدرانه خود نسبت به مامومین حاضر در مسجد سبب می شود تا این حضور مسجدی در میان اقشار و سنین مختلف استمرار یابد و مردم علاقه مند به حضور در مسجد و شرکت در نماز جماعت مسجد باشند.

به بیان دیگر اخلاق خوش امام جماعت مساله ای اساسی است و همواره با بررسی حتی اجمالی در میان مساجد مختلفی که توانسته اند فعالیت های متعددی داشته باشند به این نتیجه می رسیم که این استمرار در فعالیت های مسجدی و استقبال مردم به علت همین خوش خلقی امام جماعت بوده است در نتیجه یکی از اصلی ترین عوامل جذب به مسجد اخلاق است. برای بررسی جایگاه امام جماعت در جذب به مسجد و همچنین فعالیت های مسجدی با حجت الاسلام خلیلی تهرانی، امام جماعت مسجد خاتم الانبیا مصاحبه ای داشته ایم که حاصل آن را می خوانید:

حجت الاسلام خلیلی تهرانی با بیان اینکه عوامل متعددی در جذب جوانان به مسجد دخیل است، اظهار کرد: اما در میان تمامی این عوامل به نظر می رسد عامل موثر امام جماعت باشد، یعنی اگر امام جماعت بتواند با قشر جوان تعامل داشته باشد جوان به حضور در مسجد جذب می شود؛ اما عامل دومی که بسیار مهم است خانواده است که آنها می توانند فرزند خود را به حضور در مسجد ترغیب کنند و البته عادت دهند به طوری که فرزند خانواده مسجد رفتن را جزو برنامه های خود تلقی کند و این میسر نمی شود مگر با الگوی خانوادگی از حضور در مسجد.

امام جماعت مسجد خاتم الانبیا(ص) تصریح کرد: به این دلیل که سن والدین با جوان شان تفاوت دارد بنابراین پدر و مادر باید خودشان را در عالم جوانی ببینند و برخوردشان با جوان مهربانانه باشد، باید این رویکرد را در خودشان تقویت کنند و با ارتباطی که با جوان پیدا می کنند بتوانند در حوزه مسایل دینی و حضور در مسجد او را تشویق کنند.

حجت الاسلام خلیلی تهرانی با اشاره به اینکه اساسی ترین پایه خانواده مادران هستند، گفت: مادران می توانند تاثیر به سزایی در تربیت دینی فرزندان خود داشته باشند، هرچند که در این میان خانواده به تنهایی کافی نیست یعنی باید سایر نهادها و مسئولان نیز در این امر یار و یاور خانواده باشند تا فرهنگ نماز و مسجد گسترش یابد.

وی ادامه داد: برای جذب کودکان به مسجد باید با رفتار خوش آنها را با مسجد آشنا کرد، ما در مسجدمان مهدکودک داریم که بچه ها می آیند و سعی کرده ایم که ارتباطی با این بچه ها داشته باشیم، اکنون با مربی شان صحبت کرده ایم که هر هفته یا دو هفته یکبار آنها را در نماز بیاورند و شکل نماز را به آنها یاد دهند، یا ما برویم در مهدکودک و برای بچه ها داستان بگوییم، باید ارتباط کلامی با کودکان زیاد باشد چون فکرشان دارد ساخته می شود و سوالات بسیاری دارند، آنها بالاخره در این جامعه وارد می شوند و از حالا اگر این فکر انجام شود تاثیر بسیار زیادی دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به جایگاه مسجد در مقابله با هجمه های فرهنگی اشاره کرد و گف: مسجد در این زمینه نقش به سزایی دارد. حضور شخصیت های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در مسجد و و تبیین مساله جنگ نرم، تهاجمات سایبری و فرهنگی از سوی آنان اهمیت به سزایی دارد، به بیان دیگر شنیدن بسیاری از مسایل مبتلا به از سوی چنین افرادی سبب می شود تا اقشار مختلف با موضوعات روز و مسایل جامعه آشنایی بیشتری یابند و ذهن شان نسبت به مسایل روشن شود، با توجه به این مساله مهم که مسجد محل حضور افراد و اقشار مختلف است.

امام جماعت مسجد خاتم الانبیا افزود: بارها در هیات امنا صحبت کرده ایم که مسجد جایی است که هر روز افراد برای اقامه نماز می آیند، پس باید مطابق با این دیدگاه فعالیت های مسجد را پیش ببریم، مساجد پتانسیل عظیمی در تربیت افراد محل دارند، باید از این پتانسیل استفاده شود خصوصا هیات امنا، افرادی که در این مساجد مسئولیت دارند باید با چنین دیدگاهی فعالیت داشته باشند چراکه هیچ جای دیگری نیست که هر روز این تعداد مراجعه داشته باشد، پس مساجد باید برنامه های خوب و قابل استفاده ای داشته باشند و ما سعی کرده ایم که این اتفاق بیفتد و حضور امام جماعت به عنوان یک رکن می تواند تاثیر داشته باشد.

حجت الاسلام خلیلی تهرانی تاکید کرد: ائمه جماعات باید برای مسجد وقت بگذارند، برخی مساجد با تاسف فراوان فقط یک نوبت نماز جماعت دارند، در حالی که مسجدی فعال است که هر سه نوبت نماز جماعت داشته باشد، امام جماعت باید حضور در مسجد را به مثابه یک شغل بداند و واقعا وظیفه مدارانه در مسجد حضور یابد، البته مشکلاتی هم وجود دارد به ویژه مشکل معیشتی، ائمه جماعات باید به لحاظ مالی تامیین باشند که بتوانند با طیب خاطر در مسجد فعالیت داشته باشند.

گفتنی است مسجد خاتم الانبیا(ص)دراتوبان محلاتی، نرسیده به پل ری است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری شبستان، تاریخ انتشار خبر 14 دی 1394، کدمطلب: 512392، www.shabestan.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین