پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۵۹۷۵
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه سفر سرلشگر باقری یک جهش و گام تکاملی در روابط ایران و ترکیه بود، گفت: با این سفر، روابط دو کشور از یک فاز مشخص به فاز دیگر ورود پیدا کرد.

شعارسال: بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، پیرامون بحث استقلال کردستان عراق و اینکه مقامات آنها ایران را به دخالت در امور داخلی خودشان متهم کردند، اظهار داشت: مواضع ایران در قبال عراق و کردستان مشخص است و صحبت های سرلشکر باقری هم دقیق و صحیح است.

وی در خصوص پیگیری تفاهمات سفر ظریف به افغانستان از سوی دو طرف گفت: طبیعی است در آمد و شدها بین دو طرف صحبت هایی در خصوص زمان می شود ولی ممکن است همه چیز طبق زمان بندی پیش رود و و امیدواریم هر چه زودتر نهایی شود.

استانداردهای دوگانه در آمریکا حاکم است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره حادثه نژاد پرستی در آمریکا و عدم موضع گیری ترامپ نسبت به این حادثه گفت: مواضع آمریکا و دولت جدید و استانداردهای دوگانه ای که در حاکمیت آمریکا وجود دارد مشخص است و در این مقاطع سیاست های آمریکا را در جهان نشان می دهد و چیز عجیبی نیست و انتظار از حاکمیت آقای ترامپ همین است و متأسفانه این وضعیت در آمریکا حکمفرماست.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که در دولت دوازدهم وزارت امور خارجه چه اقدام عملی برای مقابله با اقدامات آمریکا در خصوص برجام دارد اظهار داشت: درباره ریز برنامه ها صحبتی نخواهم کرد اما همانگونه که آقای رئیس جمهور و وزیر در سخنان روزهای اخیر مطرح کردند یکی از ویژگی هایی که در این دوره وزارت خارجه خواهد داشت حفاظت از برجام و دستاوردهای آن خواهد بود که از طرق مختلف این موضوع باید پیگیری شود.

قاسمی با بیان اینکه برجام یک موضوع بین‌المللی است گفت: تعداد زیادی از کشورهای جهان حامی این تفاهم هستند و فکر می کنم با یک اجماع فراگیر بتوانیم از دستاوردهای برجام حفاظت لازم را به عمل بیاوریم.

سفر رئیس ستاد مشترک به ترکیه سفری بی نظیر بود

وی همچنین درباره سفر سردار باقری به ترکیه تصریح کرد: سفر رئیس ستاد مشترک جمهوری اسلامی به ترکیه همانگونه که در خود رسانه ها منعکس شد و اظهار نظری که مقامات داشتند سفری بی نظیر بود به طوری که طی سالهای گذشته با این کشور همسایه خودمان در این سطح تبادلی نداشتیم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه سرلشگر باقری طی یک دعوت رسمی از سوی همتای ترک به این سفر رفت تأکید کرد: استقبال خوبی از ایشان صورت گرفت و مذاکرات بسیار خوب و مهمی بین دو کشور صورت پذیرفت، دیدار بسیار سازنده ای با مقامات ترکیه داشتند.

قاسمی افزود: درباره این سفر فعلاً باید کمتر صحبت کرد و صبر می کنیم و در آینده می توانیم شاهد آثار مثبت این سفر در روابط دو جانبه و حوزه منطقه ای و تأثیری که این سفر در مسائل منطقه ای باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: سفری موفق و بی نظیر بود و قرار شد این رایزنی ها ادامه یابد و امیدواریم در آینده در تهران ادامه گفتگوها را داشته باشیم و فکر می کنم علاوه بر بحث ارتقاء و تعمیق روابط دو جانبه در حوزه همکاری های منطقه ای و کمک به ثبات منطقه می تواند تأثیر بسزایی داشته باشد.

روابط ایران و ترکیه از یک فاز مشخص به فاز دیگر ورود پیدا کرد

وی ادامه داد: این نوع سفرها در برهه ای خاص از روند روابط کشورها صورت می گیرد و این سفرها در این سطح زمانی است که روابط دو کشور از یک فاز مشخصی به فاز دیگر ورود می کند و ما می توانیم در سطوح عالی نظامی و دفاعی گفتگو کنیم و فکر می کنم این سفر یک جهش و یک گام تکاملی در روند روابط فیمابین ایران و ترکیه بود و من آن را به فال نیک می گیریم و امیدوارم به نفع دو کشور و موجب صلح و ثبات در منطقه ما شود.

روند بازگشت اعتبار به پاسپورت ایرانی خوب بوده است؛ ویزای قطر ۵ ماه تمدید می شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص بازگشت اعتبار به پاسپورت ایرانیان در طی دولت یازدهم گفت: تصور من این است که وضعیت امروز ما نسبت به گذشته در این خصوص بهتر شده است و ما برای شهروندان خود که قصد سفر به قطر را دارند، شرایط را مهیا کردیم، آنها می‌توانند به مدت یک ماه در آن کشور حضور داشته باشند.

قاسمی ادامه داد: ویزای شهروندان و بازرگانان ایرانی که در قطر حضور دارند، می‌تواند به مدت پنج ماه تمدید شود که البته این مسئله منوط به وضعیت مالی و میزان نقدینگی شهروندان و بازرگانان ایرانی است.

وی افزود: روند طی شده در چهار سال گذشته دولت یازدهم در خصوص بازگشت اعتبار به پاسپورت ایرانی بسیار خوب بوده است، اما همچنان جای کار زیادی دارد و یکی دیگر از اولویت‌های وزارت امور خارجه در دولت دوازدهم همین مسئله خواهد بود.

سه معاونت منطقه ای در وزارت خارجه حذف و «معاونت سیاسی» ایجاد می شود

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اولویت دیپلماسی اقتصادی در سیاست خارجی دولت دوازدهم اظهار داشت: بحث اقتصادی در وزارت امور خارجه همواره بحث اساسی بوده و ما از این مسئله غافل نبودیم و همکاری‌های اقتصادی خوبی را با دستگاه‌های داخلی و ارتباط دادن آنها به طرف‌های خارجی داشته‌ایم. در دولت دوازدهم این مسئله اولویت بالاتری برای ما دارد، با جدیت بیشتری در این خصوص فعالیت خواهیم داشت و به همین منظور تخصصی شدن و تمرکز، هماهنگی بیشتر در حوزه مسائل اقتصادی در وزارت امور خارجه و چابک‌سازی ساختار وزارت خارجه برای تمرکز و توجه بیشتر به مسائل اقتصادی، از جمله اقداماتی است که وزارت خارجه در مورد آنها تصمیم گرفته است.

قاسمی تصریح کرد: این‌طور فکر می‌کنم که در هفته‌های آینده شاهد فعالیت معاونت جدید دیپلماسی اقتصادی در وزارت خارجه باشیم اما باید بر این مسئله تأکید کنم که وزارت امور خارجه متصدی امور اقتصادی نیست بلکه تسهیل‌کننده و هماهنگ‌کننده امور اقتصادی با طرف‌های خارجی است و همچنین تقویت‌کننده بخش‌های مختلف اقتصادی در نمایندگی‌های خارج از کشور هستیم.

وی ادامه داد: ما در پی جذب سرمایه‌گذاری خارجی و تکنولوژی، کمک به اعزام نیروی کار در صورت لزوم و توسعه راه‌های صادرات کالاهای غیرنفتی و همچنین هماهنگی بین دستگاه‌های داخلی با طرف‌های خارجی هستیم؛ لذا این قبیل اقدامات را با گام‌های جدی در دولت دوازدهم برخواهیم داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره برخی تغییرات در ساختار وزارت امور خارجه گفت: در چارچوب ساختار مشخص شده برای وزارت امور خارجه در دولت دوازدهم که بر روی آن کار فشرده‌ای هم صورت گرفته است و از تجربه چند دهه گذشته بهره برده شده، می‌توانم این‌طور بگویم که نیازهای کشور و وزارت امور خارجه با توجه به شرایط جدید منطقه‌ای و بین‌المللی همواره در حال تغییر است و بر اساس همین تغییر، نیازهای امروز وزارت خارجه به این ‌صورت که در برنامه ارائه شده آقای ظریف به مجلس لحاظ شده، متبلور شده است.

قاسمی با بیان اینکه سه معاونت منطقه‌ای در وزارت امور خارجه حذف می‌شوند و معاونت سیاسی جایگزین آنها می‌شود، تصریح کرد: در کنار این تغییر، معاونت دیپلماسی اقتصادی را خواهیم داشت که زیرمجموعه این دو معاونت، مجموعه ادارات کلی خواهند بود که در حوزه دوجانبه فعالیت می‌کنند و آن ادارات کل به نحوی زیر نظر مستقیم وزیر هستند، ولی در عمل باید با آن دو معاونت کار کنند.

وی خاطرنشان کرد: معاونت بین‌المللی وزارت خارجه سر جای خود خواهد بود و معاونت کنسولی با همان شرح‌ وظایف گذشته باقی خواهد ماند؛ به اضافه اینکه تغییراتی در میان آن اتفاق خواهد افتاد. دو مرکز هم در کنار این معاونت همچنان باقی خواهد ماند که مراکز آموزش و پژوهش وزارت خارجه و دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای با تغییراتی جزئی به فعالیت کار خود ادامه خواهند داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سؤال که پیام منطقه‌ای ایران در دولت دوازدهم چه خواهد بود، گفت: یکی از اولویت‌های تعریف شده برای وزارت خارجه در دولت دوازدهم، ارتقای کار و تعامل با همسایگان است که مکانیزم‌های آن هم تعریف شده و امیدواریم گام‌های اساسی در این زمینه برداشته شود. تلاش ایران برای حفظ ثبات، امنیت و مبارزه با تروریسم در منطقه همچنان ادامه خواهد داشت و ما با هرکسی که بتواند در این مسیر به ما کمک کند، همکاری خواهیم داشت.

قاسمی، پیرامون روابط میان ایران و عربستان در دولت دوازدهم اظهار داشت: روابط میان کشورها همیشه دوطرفه است و ما در خصوص بهبود شرایط و روابط میان تهران و ریاض، اقدامات لازم را انجام داده‌ایم و امیدواریم که عربستان با یک واقع‌بینی بیشتر بتواند شرایط منطقه را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد و به حفظ ثبات و امنیت و افزایش همکاری‌های منطقه‌ای کمک کند، چرا که ایران ثبات امنیت منطقه را نه تنها برای خود بلکه برای تمام کشورهای منطقه، مهم و حیاتی می‌داند.

وی ادامه داد: آنچه که طی یک سال گذشته دستگاه دیپلماسی ایران می‌توانست از طرق مختلف در راستای ارتقای سطح تعامل و ارتباط میان ایران و عربستان انجام دهد، عملیاتی کرده است.

تلاش برای ایجاد مشکل سر راه برجام، بیهوده است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر قریب‌الوقوع نماینده آمریکا در سازمان ملل به وین و دیدار با برخی مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: وظایف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تعریف شده است و بر اساس گزارش منتشر شده توسط آن آژانس بین‌المللی، ایران تاکنون به تعهدات خود در قالب برجام متعهد بوده و نقطه ابهامی وجود ندارد.

قاسمی با بیان اینکه رفت و آمد نمایندگان آمریکا به آژانس مرتبط به خودشان است، افزود: اگر آنها در پی ایجاد مشکلی بر سر راه برجام باشند، این تلاش آنها بیهوده است؛ چرا که آژانس با دقت وظایف خود را دنبال می‌کند و گزارشات قبلی آن هم این مسئله را تائید کرده است.

وی در خصوص مسئله میانجی‌گری عراق میان ایران و عربستان تصریح کرد: من نمی‌توانم در مورد درستی یا نادرستی آنچه که وزیر کشور عراق مطرح کرده است، حرفی بزنم؛ چرا که این مسئله مرتبط با روابط میان عربستان و عراق است و به آن دو کشور بازمی‌گردد و البته ایران علاقه‌مند است که روابط مطلوب و حسنه‌ای را با همسایگان از جمله عربستان داشته باشد.

تاکنون بحثی برای تغییر سفیر ایران در سازمان ملل نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص برگزاری دور بعدی مذاکرات آستانه با موضوع سوریه هم گفت: برگزاری نشست «آستانه ۶» در شهریور ماه و یا در تاریخی زودتر برگزار خواهد شد. ما همچنان در محور نشست «آستانه»، تلاش‌های خود را پیرامون حل سیاسی بحران سوریه با کمک دو بازیگر مؤثر در این حوزه خواهیم داشت و البته من ارتباطی میان سفر اخیر سرلشگر باقری به ترکیه و نشست بعدی «آستانه» نمی‌بینم؛ چرا که نشست «آستانه»، دستور کار مشخص خود را دارد و «آستانه» را به عنوان یک ابزار مؤثر و کمک‌کننده به سوریه می‌دانیم و امیدواریم که گام‌های بلندتری را در این رابطه برداریم.

قاسمی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا نماینده ایران در سازمان ملل تغییری خواهد کرد یا خیر، تصریح کرد: من اطلاعی از این مسئله ندارم و تاکنون چنین بحثی هم مطرح نشده است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص افتتاح دفتر وزارت امور خارجه در استان البرز گفت: تعداد زیادی از مراکز استان‌ها از وجود دفاتر وزارت خارجه بهره‌مند هستند و در حال ارائه خدمات حوزه کنسولی به مردم آن استان‌ها هستند که به تناسب استقبال به عمل آمده و نوع استان‌های مختلف، می‌توانند در حوزه دیپلماسی عمومی با برخی از استان‌های دیگر اعلام خواهرخواندگی داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در خصوص تأسیس دفتر وزارت خارجه در استان البرز اطلاع دقیقی ندارم، باید این مسئله را بررسی و سپس در این خصوص اطلاع‌رسانی کنم.

قاسمی در خصوص برخی اتهامات وارد شده به ایران از سوی رسانه‌های کویتی اظهار داشت: متأسفانه انتشار برخی اخبار کذب و بی‌ربط در بعضی رسانه‌ها همواره یک سیاست و یا تاکتیک نخ‌نما شده، بوده و هست و انتظار می‌رود که دولت کویت بتواند از طریق مکانیزم‌های قانونی خود از انتشار کذب رسانه‌های کویتی جلوگیری کرده و آنها را به واقع‌گرایی و راست‌گویی ترغیب کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار: 30 مرداد 1396 ، کدخبر: 4065076 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین