پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۲۰۴۵
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸
سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به سوالات آنان پاسخ گفت در این نشست خبری پرسش هایی در ارتباط با روابط ایران و کویت پس از اخراج دیپلمات های ایرانی و همچنین حج امسال مطرح شد.

شعار سال: بهرام قاسمی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی در رابطه با اتفاقات رخ داده در روابط میان ایران و کویت گفت: دیپلمات‌های ایرانی از کویت اخراج نشدند بلکه ما با کاهش تعداد پرسنل در سفارتخانه‌مان روبرو بودیم. آنها عنصر نامطلوب نیز شناخته نشدند و اخراج نیز نشدند. در دیدار سفیر ایران با مسئولان کویتی، آنها به سفیر ما می‌گویند بهتر است تعداد پرسنل‌های ما به اختیار نمایندگی نیروهایش را کاهش دهد.

او ادامه داد: ما روابط خوبی با کویت در حوزه خلیج فارس داشتیم ولی اقدام زیبنده‌ای نبود و قابل سرزنش است ولی می‌توانیم گفت‌وگوهایمان را با کویت داشته‌ باشیم. سفارتخانه ما در حد سفیر فعال است و سفیر در کویت باقی می‌ماند ولی این اقدام زیبنده‌ای نبود.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که ایران اقدام متقابل انجام می‌دهد؟ تصریح کرد: ما این حق را برای خودمان ملحوظ می‌کنیم و در زمان لازم پاسخ می‌دهیم ولی تعداد دیپلمات‌های کویتی در ایران نیز به اندازه تعداد دیپلمات‌های ایرانی در کویت نیست.

کشورهای اروپایی علاقه‌مند هستند برجام با استحکام جلو برود

قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کشورهای اروپایی با امریکا در خروج از برجام همراهی می‌کنند، خاطرنشان کرد: برجام یک توافق چندجانبه است و دوجانبه نیست. در رایزنی با کشورهای اروپایی، مواضع آنها را درباره برجام می‌دانیم. آنها به برجام متعهد هستند و علاقه‌مند هستند برجام با استحکام جلو برود و با رفتارهای عهد شکنانه امریکایی موافق نیستند. امریکایی‌ها نیز همانطور که اعلام کردند به آن متعهد هستند و عهدشکنی‌ها و کارشکنی آنها نیز با نقض برجام متفاوت است.

سیاست ایران تعامل و سعه صدر با کشورهای همسایه است

او در پاسخ به سوال ایلنا در خصوص مساله توقیف شناور‌های عربستان در ایران و اقدامات طرفین برای کاهش درگیری‌ها ابراز داشت: سیاست جمهوری اسلامی ایران کاهش تنش و ایجاد ثبات در منطقه است. این سیاست کلان ماست که به طور مرتب آن را پیگیری می‌کنیم و سعی می‌کنیم با تعامل و سعه صدر بیشتر با کشورهای پیرامون برخورد کنیم.

تغییر مسیر قایق‌های نظامی و غیرنظامی به آب‌های دیگر کشورها طبیعی است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: من اطلاعی از دفعات این مقابله ندارم اما طبیعی است در کشورهایی در موقعیت ما و عربستان و برخی کشور‌ها در منطقه این اتفاقات می‌تواند به طور طبیعی وجود داشته باشد و نهایتا چه در مورد قایق‌های نظامی و غیرنظامی به صورت لنج‌های صیادی ممکن است در اثر شرایط خاص جوی و تغییرات آب و هوایی تغییر مسیر بدهند و به آب‌های دیگران ورود کنند که تا حدی طبیعی است و با گفت‌و‌گو حل می‌شود.

روابط سیاسی با عربستان نداریم

قاسمی با بیان اینکه فکر نمی‌کنم این مساله را بتوانیم بهانه‌ای قرار دهیم که از آن نتیجه بگیریم وضعیت نا‌به‌هنگام و غیر عادی‌ وجود دارد، عنوان کرد: ما روابط سیاسی با عربستان نداریم و در برخی مواقع از طریق کانال‌های دیگر می‌توانیم پیام‌های خود را منتقل کنیم صرفا در خصوص حج سازمان حج هم سفر و هم مذاکراتی با طرف مقابل داشته‌ایم.

از طریق کانال‌های رسمی خبری در مورد سفر هنیه به ایران دریافت نکرده‌ایم

او درباره شایعه سفر اسماعیل هنیه به تهران نیز یادآور شد: این صحبت‌ها در رسانه‌ها شنیده می‌شود. ما از طریق کانال‌های رسمی چیزی را دریافت نکرده‌ایم.

دوره زبان تهدید گذشته است

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان درباره تهدید اخیر کاخ سفید برای آزادی شهروندان زندانی خود بیان کرد: صحبت از یک فرد امریکایی می‌شود که در ایران متهم به جرایم مشخص است که تحت پیگرد بوده و دستگیر شده است. تهدید زبان درستی نیست و نباید این سخنان گفته شود. دوره زبان تهدید گذشته است و برخی از اظهارنظر‌ها نیز مصداق مداخله در امور داخلی ایران است.

قاسمی با بیان اینکه در ایران تفکیک قوا وجود دارد، گفت: سیستم قضایی ایران با استقلال و اقتدار تمام تلاش‌های خود را برای حفظ استقلال و قانون می‌کند و این سخنان تاثیری بر تصمیمات ایران و دستگاه قضایی نخواهد داشت. آمریکایی‌ها باید کلام و نحوه گفتار خود را تغییر دهند. این نوع کلام مردود است و در گذشته نیز پاسخ این تهدیدات را مردم ایران داده‌اند.

استقلال کردستان عراق، خواب و خیالی است که تعبیر نمی‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق اظهارداشت: استقلال خواب و خیالی است که فکر نمی‌کنم تعبیر شود. درخصوص همه ‌پرسی قبلا ایران نظراتش را بیان کرده است. ایران خواهان تمامیت ارضی عراق است و هرگونه بحث در این باره را درمنطقه به ضرر صلح و ثبات منطقه می‌دانیم که می‌تواند بهانه‌ای برای ورود عناصر فرامنطقه‌ای باشد که به نفع هیچ کشور یا قومیتی نیست. همه باید برای تمامیت ارضی عراق تلاش کنند و این به سود همگان است.

نظراتمان را در کمیسیون مشترک مطرح کردیم

قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به نقض عهدهای امریکا در برجام ایران مکانیزم رسیدگی به این مسئله را براساس بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام کلید نزده است؟ تصریح کرد: ما رفتار همه اعضای برجام را رصد می‌کنیم. در جلسه اخیر کمیسیون مشترک برجام به صورت دقیق بدعهدی‌ها و کارشکنی‌ها و تعلل‌های امریکا را تشریح کردیم. مواضع همه کشور‌ها را درباره برجام شنیدیم همه کشور‌ها پایبندی خود را به برجام اعلام کردند و حتی امریکایی نیز به این مسئله اعتراف کردند و گفتند ما به برجام متعهد هستیم هرچند تصمیم آتی امریکا بحث دیگری است.

او افزود: مسئله برجام بعد از گزارش کار‌شناسی وزارت امور خارجه در هیات عالی برجام مورد بررسی قرار می‌گیرد که چگونه رفتار خواهیم کرد ولی ما نظراتمان را در کمیسیون مشترک مطرح کردیم. ایران براساس گزارش‌های آژانس به برجام متعهد است و امیدواریم سایر کشور‌ها نیز به این مساله پایبند باشند و این به سود همگان است.

افزایش احتمالی تحریم علیه ایران اقدامی مذبوحانه خصمانه و غیرقابل قبول است

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در واکنش به افزایش احتمالی تحریم‌های ایران خاطرنشان کرد: ما نظراتمان را در ایران باره بعدا اعلام می‌کنیم ولی نمی‌خواهیم پیشاپیش حرفی بزنیم اما در کل، ایران با هر تحریم علیه هر کشوری مخالف است زیرا معتقدیم تحریم ابراز ناکارامدی است که اثری هم ندارد.

قاسمی با بیان اینکه افزایش احتمالی تحریم علیه ایران اقدامی مذبوحانه خصمانه و غیرقابل قبول است، ابراز داشت: افزایش تحریم‌ها هیج کارامدی‌ جز افزایش تنش میان دو کشور نخواهد داشت و بیانگر خصم و خصومت به ملتی است که انتخاباتی باشکوه را پشت سر گذاشته است و نشان می‌دهد امریکا علیرغم شعار‌هایش در مقابل رای مردم چگونه برخورد می‌کند و چه برخوردی با دیکتاتوری‌هایی که فقط متکی به دلارهای نفتی هستند، دارد.

هر رفت و آمدی پیامی دارد

او در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود سفر اخیر مقامات عمانی به تهران در چارچوب انتقال پیام از سوی امریکا به ایران است. چقدر این شایعات صحت دارد؟ بیان کرد: روابط ایران و عمان یکی از رابطه‌های نمونه در منطقه است. آمد و شدهای بسیاری میان طرفین همواره درخصوص مسائل دوجانبه، منطقه و بین المللی وجود دارد و هر‌گاه احساس کنیم که نیازمند گفت‌وگو هستیم این رفت و آمد‌ها انجام می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه در سفر اخیر وزیر امور خارجه امریکا به عمان درخصوص مسائل منطقه‌ای و دوجانبه رایزنی صورت گرفت، یادآور شد: هر رفت و آمدی پیامی دارد ولی من پیام این سفر را مودت میان دو کشور می‌دانم.

قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا این سفر بخاطر رایزنی‌های وزیران امور خارجه عمان و امریکا انجام شده است؟ عنوان کرد: عمان کشور مستقلی است و سیاست‌هایش را خودش تعیین می‌کند. یکی از وظایف وزیر امور خارجه ارتباط با همه کشور‌ها برای تنظیم روابط است و وزیر امور خارجه عمان هم می‌تواند با همه مسئولان و همتایان خود دیدار داشته باشد.

برجام می‌تواند محکی برای دولتی که به آن بی‌اعتماد هستیم، باشد

قاسمی در پاسخ به این سوال که محمدجواد ظریف در گفت‌وگویی با یکی از رسانه‌های امریکایی گفت که ایران می‌تواند با امریکا در خصوص مسائل مختلف گفت‌وگو کند به شرط آنکه امریکا به برجام متعهد باشد. آیا اتفاق جدیدی رخ داده است؟ گفت: این مساله بحث جدیدی نیست و از زمان مذاکرات برجام نیز وجود داشت و از سوی سایر مقامات مختلف کشورمان نیز بیان و گفته شد برجام می‌تواند محکی برای دولتی که به آن بی‌اعتماد هستیم، باشد تا ببینیم می‌تواند با آن‌ها گفت‌وگو و همکاری کنیم یا خیر ولی خوشبختانه یا متاسفانه امریکایی‌ها با بدعهدی‌های خود بر دیوار بی‌اعتمادی افزودند. امریکا باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد با قلدری با کشور‌ها رفتار کند یا آنکه می‌خواهد با تعامل مسیر سازنده‌ای را طی کند.

این دیپلمات عالی‌رتبه افزود: با توجه به‌شناختی که از امریکا داریم، من فکر نمی‌کنم راه دوم تحقق یابد ولی ایران مسیر اصولی خود در تعامل را ادامه می‌دهد

آغاز کار ستاد برگزاری مراسم تحلیف در وزارت امور خارجه

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره دعوت از مقامات کشورهای مختلف برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری اظهار داشت: ستاد برگزاری تحلیف در وزارت امور خارجه با حضور نمایندگان مجلس و برخی مسئولان نهاد ریاست جمهوری کار خود را آغاز کرده است. هیات‌های مختلفی در سطوح خوبی به ویژه از سوی کشورهای همسایه و اسلامی در این مراسم حضور خواهند یافت و ما امیدواریم مراسم با شکوهی در این رابطه تشکیل شود.

تاخیر در صدور روادید عربستان برای دیپلمات‌های ایران، ابهام دارد

او در پاسخ به این سوال که برخی از رسانه‌ها مدعی‌اند کمک خارج از چارچوب برخی سازمان‌های بین‌المللی به ایران برای اجرای غربی سازی زنان صورت گرفته است. آیا این مساله صحت دارد؟ تصریح کرد: من خبری در این باره ندارم و فکر هم می‌کنم چنین خبری نیز صحت نداشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آخرین وضعیت صدور روادید برای دیپلمات‌های ایرانی برای حضور در مراسم حج خاطرنشان کرد: هنوز روادیدی برای ۱۰ دیپلماتی که قرار بود براساس توافق سازمان حج و زیارات با عربستان صادر شود، صادر نشده است و ما شاهد تاخیر هستیم. گروه کنسولی باید در ماه شوال و قبل از ورود حجاج در عربستان مستقر می‌شدند. من نمی‌خواهم در این باره گمانه‌زنی کنم ولی این مساله بر ابهامات ما می‌افزاید.

قاسمی اضافه کرد: هنوز ابهاماتی نیز درباره وظایف این گروه وجود دارد. صرف صدور ویزا کافی نیست و باید روشن شود که این گروه چگونه و براساس چه مکانیزمی کار‌هایشان را انجام دهند، مشخص شود. اینکه ویزا صادر شود ولی نمی‌تواند با ارگان‌های مختلف سعودی ارتباطی برقرار کنند، کافی نیست. ما معتقد هستیم براساس مکانیزم‌های مشخصی گروه کنسولی‌مان باید بتوانند وظایفشان را انجام دهند.

می‌توان به حضور چین در این پروسه سوریه امیدوار بود

او درباره سفر نماینده ویژه چین در امور سوریه به ایران نیز ابراز داشت: این سفر به درخواست طرف چینی انجام شود و موضوع اصلی رایزنی‌ها نیز درباره سوریه بود. این اولین ارتباط دو طرف درخصوص مسئله سوریه بود. در ملاقات‌هایشان در تهران موضوعات مهمی را مطرح کردند و رایزنی‌های مفیدی را درخصوص سوریه، وضعیت آن و آینده‌اش صورت گرفت و می‌توان به حضور چین در این پروسه سوریه امیدوار بود.

بنیاد علوی به دولت ایران ارتباطی ندارد

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درخصوص توقیف اموال ایران در امریکا و کانادا نیز بیان کرد: بنیاد علوی یک بنیاد غیردولتی است که به دولت ایران ارتباطی ندارد. احکام دادگاه‌های امریکایی نیز تنها براساس ادعا است. این احکام توسط دستگاه قضایی نیز مورد پیگیری قرار می‌گیرد و از طریق وکلای‌مان نیز این مسائل را مورد رسیدگی قرار می‌دهیم.

قاسمی افزود: ما فکر می‌کنیم از طریق پروسه‌های قضایی مسائل را مورد رسیدگی قرار داده و مشکلات را حل و فصل کنیم و فکر هم نمی‌کنم با بن بستی روبه‌رو باشیم.

او در خصوص نظر وزارت امور خارجه برای دادن تبعیت به فرزندان زنان ایرانی که با شهروندان خارجی ازدواج کرده‌اند؟ ‌یادآور شد: این موضوع مدت‌هاست که در حال بررسی است و قابل توجه نیز است. اگر بتوان به اجماعی در این باره برسیم و زمینه‌های آن فراهم شود، می‌توان به راهکارهایی برای حل این نقیصه دست یافت.

بخش دیپلماسی آب در وزارت امور خارجه تشکیل شده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص رایزنی ایران و افغانستان درباره مسئله آب عنوان کرد: ما از گذشته نیز در این باره با افغانستان نیز گفت‌وگو کرده‌ایم. با توجه به سدسازی‌های اخیر افغانستان و به ویژه سد سلما، گفت‌وگوهایی میان طرفین انجام شد. در سفر اخیر آقای ظریف به کابل، ایشان در دیدار با رئیس جمهور افغانستان بحث آب را مطرح کردند. در آن سفر ۵ کمیته کار‌شناسی تشکیل شد که یک کمیته آن درباره آب است. دور نخست این کمیته‌ها در تهران تشکیل شد و دور بعدی این کمیته‌ها تا یک‌ماه آینده در کابل تشکیل می‌شود.

قاسمی با بیان اینکه با توجه به اهمیت مسئله آب، بخش دیپلماسی آب در وزارت امور خارجه تشکیل شده است، گفت: این بخش مسئله آب و دیپلماسی آب را به صورت تخصصی مورد پیگیری قرار می‌دهد. ما در این باره با همه توان و اراده کافی موضوعات را برای احقاق حقوق خودمان دنبال می‌کنیم.

اظهارنظر درباره احتمال کنسل شدن اعزام حجاج سیار زود است

او درباره احتمال کنسل شدن اعزام حجاج به خاطر عدم صدور ویزای هیات دیپماتیک ایران اظهار داشت: اظهارنظر در این باره بسیار زود است. ما امیدواریم دولت عربستان هرچه زود‌تر هم ویزا‌ها را صادر کند و هم شرح وظایف هیات کنسولی ایران را مشخص سازد. گفتنی است تصمیم به اعزام حجاج از سوی دستگاه‌های مسئول در نظام گرفته شده و تصمیم‌گیری درباره آینده نیز به‌‌ همان دستگاه‌ها باید گرفته شود.

برجام نمی‌تواند توسط امریکا نادیده انگاشته شود

این دیپلمات عالی‌رتبه درباره تصمیم اخیر اسرائیل درخصوص مسجد الاقصی تصریح کرد: مواضع ما درباره تضییع حقوق فلسطینیان بسیار روشن است. ما در این باره دو بیانیه داشته‌ایم. رایزنی‌هایمان را در این باره ادامه می‌دهیم ولی به خاطر ویژگی‌های برخی از کشورهای اسلامی و مسائل جاری در منطقه، رژیم اسرائیل جری‌تر شده است و به جنایتکارانش افزوده است. این مسائل موجب می‌شود کشورهای اسلامی در این باره توجه ویژه‌تری به مسئله فلسطین داشته باشند.

قاسمی درباره سخنان اخیر وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه امریکا هم روح و هم متن برجام را نقض کرده است، ایران چه تصمیمی را خواهد گرفت؟ خاطرنشان کرد: ما در دو سال گذشته به کرات با بدعهدی‌های امریکا روبه‌رو بوده‌ایم و در جلسات کمیسیون مشترک نیز مواضع خود را بیان کرده‌ایم. کشورهای دیگر نیز هشدارهای خود را به امریکا داده‌اند. برجام نمی‌تواند توسط امریکا نادیده انگاشته شود. برجام توافقی چندجانبه است. وزارت امور خارجه نیز در این باره گزارش‌های خود را درباره روند برجام به هیات عالی نظارت برجام خواهد داد و در آنجا در این باره تصمیم‌گیری خواهد شد.

بحث تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران در دست بررسی است

او درباره گشایش دفتر اتحادیه اروپا در تهران ابراز داشت: در حوزه دیپلماسی‌، برخی مسائل به آسانی انجام می‌شود و برخی مسائل زمانبر است. تخریب آسان است ولی ساختن دشوار و زمانبر است. بحث دفتر اتحادیه اروپا در تهران در دست بررسی است و زمانی که بررسی‌ها تکمیل و نهایی شود، خبر آن را خواهیم داد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری رویداد24 ، تاریخ انتشار 2 مرداد 96، کدمطلب:۶۷۴۲۹، www.rouydad24.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین