پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۸۶۷۲
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۳
استاد دانشگاه ایلدیز ترکیه با تاکید بر لزوم همکاری بیشتر میان تهران و آنکارا، مقابله مشترک با تهدیدات امنیتی منطقه ای موجود علیه دو کشور را برای هر دو کشور حیاتی خواند.

شعار سال: پس از انجام مذاکرات کم نظیر اخیر میان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران و همتای ترکیه ای خود برخی خبرها در خصوص امکان انجام عملیات مشترک نظامی میان دو کشور علیه گروه های تروریستی منتشر شد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادعاهای طرف ترک مبنی بر تلاش دو طرف برای انجام چنین عملیات مشترکی علیه گروههای شورشی کُرد مستقر در مرزهای دو کشور را رد کرد.

در تاریخ ۳۱ مرداد ماه، سپاه پاسداران با صدور بیانیه ای اعلام کرد: ما برنامه ای برای انجام هیچگونه عملیات نظامی (مشترک) در مرزهای جمهوری اسلامی ایران نداریم. اما همواره با هر گروه، تیم یا شخصی که خواستار نفوذ به قلمرو ایران و انجام عملیات تروریستی یا ایجاد اخلال در امنیت کشور بوده مخالف بوده ایم.

«خزر وورال» استاد دانشگاه دانشگاه «ایلدیز» استانبول در خصوص اهمیت همکاری ایران و ترکیه به عنوان دو بازیگر کلیدی در منطقه  گفت: درحالیکه تاکنون بسیاری از تحولات منطقه از جمله حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ و یا خیزش های جهان عرب یا به قول برخی کشورها بهار عربی که از سال ۲۰۱۰ به وقوع پیوست در منطقه رخ داده اما ترکیه و ایران همچنان به عنوان بازیگران مهم متعلق به این منطقه به حساب می آیند و توسعه روابط نیز اخیرا در دستور کار (دو طرف) قرار گرفته است. ترکیه و ایران به عنوان همسایگان منطقه ای از خطراتی که امنیت و حیات منطقه آنها را به خطر می اندازد آگاه هستند. تروریست های «پ ک ک» و «پژاک» هر دو از تهدیدات (علیه دو کشور) طی سالهای اخیر به حساب می آیند. اکنون هر دو کشور با یک نگرانی امنیتی جدید مواجه شده اند و آن برگزاری احتمالی همه پرسی استقلال در منطقه کردستان عراق است.

این استاد دانشگاه ایلدیز ترکیه در خصوص اهمیت نقش روسیه در ایجاد توازن در منطقه و انتقاد از آمریکا به دلیل مسلح کردن گروه تروریستی «وای پی جی» افزود: روسیه به (دوران) موازنه باز خواهد گشت و موازنه قوا میان آمریکا و روسیه برای منطقه کلیدی است. چراکه متاسفانه خاورمیانه تنها خانه قدرت های محلی و منطقه ای نیست بلکه جولانگاه قدرت های هژمون جهانی نیز هست. آمریکا در حالی «وای پی جی» را مسلح می کند که حتی ترکیه نیز با آن مخالف است و (در نتیجه) منطقه را برای تحرکات تروریست ها مناسب می سازد.

وورال همچنین با اظهار نظر در خصوص پیام سفر سردار باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به آنکارا تصریح کرد: بسیاری از بازیگران در واکنش به سخنرانی پرزیدنت رجب طیب اردوغان در خصوص ایران، این اظهارات را به معنای انجام عملیات مشترک با تروریست ها دانستند. برای نخستین بار در طول تاریخ، رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران از ترکیه بازدید کرد که برای همسایگان بسیار پر معنی بود. این سفر اتفاقی بسیار مهم و سازنده بر هر دو کشور همسایه به حساب می آید. همانطور که هر دو طرف هم توضیح دادند، مسائل موجود بسیار واضح است.

وی افزود: این دیدار در راستای توسعه منطقه ای، امنیت مشترک مرزی و تروریسم انجام شد. اما این دیدار از سوی برخی کشورها بسیار متفاوت مورد ارزیابی و تفسیر قرار گرفت. در چنین زمانی، مشاهده چنین تحرکات تاکتیکی و استراتژیک عادی است. به عبارت دیگر، سپاه پاسداران ایران توضیحات خود را در خصوص این سفر ارائه کرد و انجام عملیات نظامی مشترک میان ایران و ترکیه را منتفی دانست. از سوی دیگر، مقام های ایرانی این دیدار را برای هر دو کشور مثبت قلمداد کردند.

وی همچنین در خصوص تاثیرات احتمالی همکاری میان آنکارا و تهران و برخی اختلافات نظر موجود میان دو طرف افزود: پیشتر، مقام های ایرانی همواره از روابط ترکیه و یا رویکرد این کشور در خصوص دولت اقلیم کردستان عراق انتقاد می کردند. همچنین ایران و ترکیه رویکردی متفاوت در خصوص مساله سوریه داشتند. به علاوه، تصمیم ترکیه برای ساخت یک دیوار امنیتی در مرز با ایران که به مسائل امنیت مرزی این کشور در برابر تروریسم و قاچاقچیان بازمی گردد و ایران نسبت به آن حساس بود را به اطلاع طرف ایرانی رسانده شد.

وی تأکید کرد: تجزیه عراق و تشکیل یک دولت کردی ساختگی چیزی است که ایران و ترکیه هر دو با آن مخالف هستند. چراکه این شرایط زمینه ای نامناسب برای گروه های تروریستی ایجاد کرده و منجر به افزایش بی ثباتی و ایجاد درگیری های جدید خواهد شد.

استاد دانشگاه ایلدیز همچنین در خصوص امکان انجام همکاری های نظامی و امنیتی میان ایران و ترکیه آن هم در شرایطی که ترکیه متحد آمریکا و از اعضای ناتو به حساب می آید تاکید کرد: توازن کلید واژه اصلی در فهم موقعیت واقعی است. آنکارا و تهران می بایست برای حفظ صلح و امنیت خود با یکدیگر گفتگو کنند.

وی در پایان تأکید کرد: اکنون دو طرف فرصتی برای اتخاذ مواضع افتراقی و یا اعتماد کورکورانه در خصوص اختلافات میان خود ندارند. گفتگوهای ممتد، همکاری نزدیک، ارتباط منطقی و متین برای هر دو کشور حیاتی است. لذا انجام دیدارهای دوجانبه بیشتر میان دو طرف لازم است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 14 شهریور 96، کدمطلب:4077802، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین