پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۶۵۲
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۳
امام جمعه اهل سنت بندرعباس ضمن محکوم کردن اجرای حکم اعدام شیخ باقر النمر گفت: این اقدام نادرست و تنش زای حکومت عربستان منطقه را دچار بحران کرده است.

شعارسال: سید عبدالباعث قتالی اجرای حکم اعدام برای شیخ باقر النمر را حادثه بزرگی اعلام کرد و اظهار داشت: این اقدام حکومت عربستان علمای و اندیشمندان جهان اسلام را متاسف و متاثر ساخت.

وی در ادامه بیان داشت: این اقدام نامناسب و تنش زا منطقه را دچار بحران کرده است و سبب شکاف و اختلاف میان کشورهای منطقه و گرفتاری برای مردم منطقه شده است.

سید عبدالباعث قتالی تصریح کرد: برخی شخصیت‌ها به خودشان تعلق ندارند، بلکه به یک جامعه تعلق دارند، شیخ نمر متعلق به خود نبود، بلک متعلق به یک جامعه مذهبی بود.

امام جمعه اهل سنت بندرعباس افزود: شیخ باقر النمر، رهبر شیعیان عربستان بود که ما خواهان احترام به حقوق اجتماعی و سیاسی آنها توسط دولت عربستان هستیم.

رئیس شورای روحانیت اهل سنت بندرعباس، در مورد دیدگاه علمای اهل سنت ایران در خصوص اعدام شیخ نمر توسط دولت عربستان گفت: موضع علماء اهل سنت ایران در این خصوص شفاف است، علماء اهل سنت ایران این اعدام را محکوم کرده‌اند و با شیعیان عربستان ابراز همدردی می‌کنند.

وی ادامه داد: علمای اهل سنت ایران برای آزادی شیخ نمر تلاش کردند، که نمونه آن نامه مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان به دولت عربستان است، هر چند که صدای علما اهل سنت ایران در این خصوص شنیده نشد و دولت عربستان سیاست خود را بر خواسته علماء تحمیل کرد، اما از نظر علمای اهل سنت ایران می‌شد در مورد شیخ نمر حکیمانه‌تر عمل کرد ، چرا که رعایت حقوق اقلیت شیعه در عربستان بیش از همه به سود منافع و حیثیت این کشور است.

امام جمعه اهل سنت بندرعباس در مورد حقوق اقلیت‌ها در کشورهای اسلامی گفت: نه تنها حقوق اقلیت‌های مذهبی که متعلق به یکی از مذاهب اسلامی هستند، بلکه حقوق اقلیت‌های دینی هم مثل مسیحیان و یهودیان در کشورهای اسلامی باید به رسمیت شناخته شود.

سید عبدالباعث قتالی تاکید کرد: کشورهای اسلامی تا مسأله حقوق اقلیت‌های دینی و مذهبی را در بین خود حل نکنند، دشمن همواره فرصت خواهد داشت که بین آنها اختلاف و برادرکشی راه بیاندازند و منابع مادی و انسانی آنها را بر باد دهد.

وی در مورد توطئه دشمنان علیه کشورهای اسلامی گفت: هدف دشمن اختلاف افکنی میان کشورها و مذاهب اسلامی است، تا بتواند کشورهای اسلامی را تضعیف و تجزیه کند.

رئیس شورای روحانیون اهل سنت بندرعباس ابراز داشت: این یک سناریوی واقعی است که دشمن آن را کلید زده است و از آنجا که در همه مذاهب اسلامی عده‌ای تندرو و افراطی وجود دارند، این افراد نا آگاهانه دست به اقدامی می‌زنند که زمینه بیشتری برای اجرای نقشه دشمن فراهم می‌شود.

امام جمعه اهل سنت بندرعباس در مورد اهمیت وحدت میان مسلمانان گفت: صدای پای تفرقه و برادرکشی از هر گوشه‌ای به گوش می‌رسد، باید آگاه و هوشیار بود، چرا که ما در قبال نسل‌های آینده مسئول هستیم.

وی ادامه داد: ما پیروان مذاهب مختلف باید برای قرن‌ها زندگی مسالمت آمیزی در کنار یکدیگر داشته باشیم و نباید فریب دام‌های تفرقه افکنانه دشمن را بخوریم و در مسیری گام برداریم که نتیجه آن تضعیف وحدت و تقویت شکاف‌ها و اختلافات است.

سید عبدالباعث قتالی در ادامه افزود: مسئولیت نخبگان و علمای مذهبی در این راستا از دیگران بیشتر است و هوشیاری آنها سبب خویشتن داری پیروان مذاهب و خنثی شدن توطئه دشمنان می شود البته در هر مذهبی ، افراد تندرو و افراطی هستند که باید تلاش کنیم که افراد افراطی درون مذهبی را کنترل کنیم و این مسئولیت بزرگان و عقلا هر مذهب است.

وی اضافه کرد: اگر همواره دیگران را متهم کنیم و عیب خود را نبینیم در واقع کاری برای وحدت انجام نداده‌ایم و تضعیف وحدت از هر طرف که باشد امری نگران کننده است.

سیدعبدالباعث قتالی در مورد رشد حرکت‌های افراطی در منطقه گفت: افراط‌گری مذهبی امری محکوم است و باید ببینیم نتیجه افراطی‌گری چه بوده است؟ آیا از افراطی گری نتیجه‌ای جز بدبختی و آوارگی مردم منطقه حاصل شده است؟ ممکن است میان کشورهای منطقه و یا پیروان مذاهب مختلف اختلاف نظر وجود داشته است، اما راهکار مناسب این نیست که جنگ و خونریزی در منطقه گسترش یابد، بلکه راهکار مناسب این است که کشورها با یکدیگرمذاکره کنند و با گذشت از برخی خواسته‌های خود، از راه گفت‌وگو اختلافات را کم کنند و به یک توافق متعادل و منطقی برسند.

امام جمعه اهل سنت بندرعباس در مورد وضعیت اقلیت‌های مذهبی در کشورهای اسلامی گفت: کشورها باید حقوق اقلیت‌ها را به رسمیت بشناسند، و اقلیت‌ها نیزبایدمسئولیت پذیر باشند و وحدت ملی و انسجام داخلی کشور خود را حفظ کنند.

وی افزود: اهل سنت در ایران مصلحت و منافع ملی را درک می‌کنند و برای ما این مساله مهم است که بگونه‌ای سخن نگوییم یا مطالبات را به گونه‌ای طرح نکنیم که خدای ناکرده منافع ملی آسیب ببیند.

سید عبدالباعث قتالی در بخش پایانی سخنان خود اظهارداشت: خوشبختانه تاکنون تعامل کشور ما با اقلیت‌های دینی ومذهبی بسیار خوب بوده و دستاورد زیادی هم داشته است ، و جا دارد من در همین‌جا از همه مسئولان کشور در هر رده که هستند، در این خصوص تشکر کنم .

امام جمعه اهل سنت بندرعباس تاکید کرد: اگر در برخی از موارد انتظارات یا انتقاداتی راجع برخی عملکردها وجود دارد، راه صحیح این است که معتمدین و بزرگان و علمای هر مذهب از روش قانونی و ارتباط با مسئولین در جهت حل آن تلاش کنند، چرا که در میان مسئولین همواره افراد با تدبیری هستند که حقوق اقلیت‌ها برای آنها مهم است و برای تحقق آن تلاش می‌کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 16دی1394، کدخبر: 962872: www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین