پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۶۵۷۲
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴
غلامرضا ظریفیان تأکید کرد: فراکسیون امید دررای آوری بیطرف از حداکثر ظرفیت‌های خود استفاده نکرد ولی انصافاً باید به این امر اشاره کرد با ویژگی‌هایی که مجلس در ائتلاف‌ها دارد و اراده‌ای که سبب شکل‌گیری آن می‌شود، طبیعتاً فعالیت فراکسیونی شاید نتواند مسیر را تغییر دهد.

شعار سال: غلامرضا ظریفیان، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها تأکید کرد: فراکسیون امید در رای آوری بیطرف از حداکثر ظرفیت‌های خود استفاده نکرد ولی انصافاً باید به این امر اشاره کرد با ویژگی‌هایی که مجلس در ائتلاف‌ها دارد و اراده‌ای که سبب شکل‌گیری آن می‌شود، طبیعتاً فعالیت فراکسیونی شاید نتواند مسیر را تغییر دهد.

محمود صادقی از اعضای فراکسیون امید در حساب کاربری خود درتوئیتر نوشته است که «جریان مرموزی می‌خواهد کاستی‌های کابینه را به عهده لیست امید اندازد.»

نقش فراکسیون امید در بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور در مجلس انتقادات فراوانی را به دنبال داشته است. فراکسیون که قرار بود نظر کلی خود را درباره کابینه را به اطلاع عموم برساند آن را چند بار به تاخیرانداخت و درنهایت هم مشخص نشد که نظرشان درباره لیست پیشنهادی حسن روحانی چه بود زیرا در روزهای بررسی هیچ هماهنگی بین آنان وجود نداشت و در عین آنکه یک عضو درباره وزیری در مخالفت صحبت می‌کرد، عضو دیگر در رابطه باهمان وزیر در موافقت پای تریبون حاضر می‌شد.

بنابراین بهتر آن است به‌جای آنکه به طرح وجود جریان مرموز و حل صورت‌مسئله با توسل به چنین روش‌هایی متوسل شد، فراکسیون امید به‌ نقد داخلی دست زند و مشکلات موجود را مورد شناسایی قرار دهد که برای انتخابات دو سال آینده بسیار به آن نیازمند است.

غلامرضا ظریفیان، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، عملکرد فراکسیون امید درباره رأی اعتماد به کابینه را چنین بیان کرد: فراکسیون امید از مدافعان کلیات کابینه به‌حساب می‌آمدند و مشخص بود که تصمیم دارند به اکثریت وزرا پیشنهادی رأی اعتماد دهند و در عمل هم این اتفاق رخ داد.

وی دراین‌باره که بااین‌وجود موفق به اخذ رأی اعتماد برای وزیر پیشنهادی اصلاح‌طلب نشد، گفت: مسئله فوق را باید از زوایای مختلف دید. درواقع نوع صف‌آرایی در مجلس که سبب این خروجی شد، بخشی از افراد اصولگرا متمایل به جبهه پایداری و قسمت وسیع‌تری که بر ریاست مجلس تکیه‌دارند و دارای مناسبات خاص خود هستند را شامل می‌شود. اعتدالیون و اصلاح‌طلبان هم ترکیب دیگر مجلس به‌حساب می‌آیند که طبیعتاً اگر بخشی از این گروه‌ها که مورداشاره قرار گرفت در مسائل خاصی باهم ائتلاف کنند، می‌توانند آن را محقق سازند.

ظریفیان در این خصوص اضافه کرد: رأی آقایان بیطرف و حتی حجتی که یکی از قوی‌ترین افراد کابینه یازدهم بود و درگذشته هم توانایی خود را به اثبات رساند، مرهون وحدت نظر فراکسیون امید است. ولی به نظر می‌رسد که یک ائتلاف دیگری به جمع‌بندی رسیده بود و در این رابطه درصدد ابلاغ پیامی به جامعه بود که در واکنش به دو انتخابات مجلس و ریاست جمهوری است، البته پیام خوبی هم نبود زیرا گاهی اوقات نگاه‌های جناحی موجب می‌شود جامعه را از یک توانمندی ملی محروم کنیم.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در ادامه اظهار داشت: آقای بیطرف به لحاظ توانمندی، کارآمدی، اخلاقی و سابقه کار در واقع یک نیروی کاملاً ملی بود که قطعاً اگر در این جایگاه قرار می‌گرفت، می‌توانست به حل ابر مشکل مهم آب کمک کند. در کنار این مسئله البته برخی از ویژگی‌های او هم شاید در این آرا بی‌تأثیر نبوده باشد. بیطرف اهل لابی‌گری، دادوستدهایی که هنگام رأی متأسفانه در مجلس مرسوم شده، نیست و بسیار شفاف و روشن صحبت می‌کند. البته نوعی بی‌انگیزگی هم در او دیده می‌شد و دفاعیه‌اش هم خیلی محکم نبود و از هیجان در صحبت‌های خود استفاده نکرد.

وی در ادامه تأکید کرد: البته این موارد نقش تعیین‌کننده نداشت زیرا بخشی از وزرا هم که با اقبال روبرو شدند دارای خطابه قوی نبودند ولی وعده و قول بی‌تأثیر نیست. در این بخش هم می‌توان سهمی هم برای فراکسیون امید قائل شد زیرا از حداکثر ظرفیت‌های خود استفاده نکرد ولی انصافاً باید به این امر اشاره کرد با ویژگی‌هایی که مجلس در ائتلاف‌ها دارد و اراده‌ای که سبب شکل‌گیری آن می‌شود، طبیعتاً فعالیت فراکسیونی شاید نتواند مسیر را تغییر دهد.

ظریفیان درباره پیام اصولگرایان چنین توضیح داد: با عدم رأی به وزیر پیامی که قدرت همچنان در دست ما قرار دارد حاصل نمی‌شود. البته تلاش آن‌ها این بود که مطرح کنند چنین نیست که با دو انتخابات مسیر توازن قوا در کشور دچار تغییر شده باشد و این پیام به یک معنی این اظهار وجود است که در بزنگاه‌ها ما از توان خود استفاده می‌کنیم و رویه‌هایی را برخلاف آنچه در افکار عمومی شکل‌گرفته، در پیش می‌گیریم. این مسئله در کنار ویژگی‌های شخصیتی بیطرف و غفلت فراکسیون معنا پیدا می‌کند.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها درباره عدم هماهنگی در فراکسیون در خصوص نوع آرا به وزرا و نیاز به‌نقد داخلی تصریح کرد: در ایران ما فاقد یک نظام حزبی هستیم و مباحثی که طرح می‌شود در فضای یک نظام حزبی قابل‌طرح است. وقتی بحث فراکسیون را پیش می‌کشیم درواقع با یک طیف از مجموعه افرادی روبرو هستیم که تلاش می‌شود از درون آن صدای واحدی بیرون آید ولی حتی در دیگر فراکسیون‌ها هم چون شکل حزبی ندارد، نگاه فردی گاهی اوقات در کنار نگاه جمعی قرار می‌گیرد.

وی در این رابطه افزود: داخل فراکسیون سلیقه‌ها، نگاه‌ها، گرایش‌ها و درک افراد تأثیرگذار است، در این مسئله که به‌طورقطع فراکسیون امید نیاز به یک نقد درونی دارد و درباره برخی از ضعف‌ها باید اقدام کند، تردیدی وجود ندارد و اصلاح‌طلبان خود انتقادی در ذاتشان باید وجود داشته باشد ولی درمجموع معتقد هستم که این فراکسیون موفق بوده و توانسته گام‌های خوبی را بردارد. باید به آن کمک کرد تا بهترازگذشته به حیات خود ادامه دهد و آسیب نبیند زیرا وجود آن بسیار ضروری و مفید است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری رویداد 24، تاریخ انتشار 2 شهریور 96، کدمطلب: ۷۲۴۰۱:www. rouydad24.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین