پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۶۶۴۰
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱
سوء مدیریت محمد رویانیان در سال ۹۱ در باشگاه پرسپولیس باعث شده این باشگاه اکنون محکوم به پرداخت حدود ۷ میلیارد تومان به مانوئل ژوزه شود.

شعار سال : سال ۹۱ محمد رویانیان با دستور وزارت ورزش و جوانان وقت به عنوان مدیرعامل باشگاه پرسپولیس انتخاب شد. فردی که تا پیش از آن هیچ جای پایی در فوتبال نداشت به یک باره و با یک تصمیم خلق‌الساعه به عنوان مدیرعامل باشگاه پرسپولیس انتخاب شد و علاوه بر مدیرعاملی، به عضویت هیات مدیره باشگاه هم در آمد، هیات مدیره‌ای که در آن مقطع با حضور علی پروین، مهدی تاج، محمدحسین نژادفلاح و فداحسین مالکی که ریاست هیات مدیره را بر عهده داشت تشکیل جلسه می‌داد.

زمانی که رویانیان به عنوان مدیرعامل باشگاه انتخاب شد، پرسپولیس روزهای خوبی را با سرمربیگری حمید استیلی طی نمی‌کرد. تیم دچار بحران شدیدی شده بود و همین موضوع باعث شد رویانیان از همان ابتدا وعده ترمیم کادرفنی را بدهد. او که به دنبال جذب مربی خارجی بود می‌دانست استیلی قرار نیست به عنوان دستیار کنار این مربیان فعالیت کند به همین خاطر سرمربی وقت پرسپولیس را از کار برکنار و در آن مقطع مصطفی دنیزلی ترک تبار را به عنوان سرمربی جدید پرسپولیس انتخاب کرد، سرمربی که با وجود کسب یک نتیجه تاریخی در داربی همراه با گلزنی ایمون زاید اما در آن فصل پرسپولیس به رتبه‌ای بهتر از دوازدهم دست پیدا نکرد. دنیزلی که قراردادی یک ساله و نیم با پرسپولیس داشت در تابستان سال ۹۱ به خاطر مشکلات خانوادگی این تیم را ترک کرد تا رویانیان دوباره به تکاپوی انتخاب سرمربی بیفتد.

مدیرعامل وقت پرسپولیس دوباره روی گزینه‌های خارجی دست گذاشت. نام‌هایی چون برانو متسو و اسون گوران اریکسون مذاکرات را برای پیوستن به پرسپولیس انجام دادند اما هر یک از آنها بنا به مشکلاتی نتوانستند روی نیمکت سرخ‌های تهرانی بنشینند. مذاکرات با مربیان خارجی ادامه داشت تا اینکه خوزه مانوئل ژوزه مربی پرتغالی با رویانیان برای قبول سرمربیگری پرسپولیس به توافق رسید. مربی پرتغالی که از همان ابتدا عنوان شد مشکلات بسیار زیادی با کارلوس کی‌روش دارد و در زمان حضورش در پرسپولیس هم بارها به دعوای رسانه‌ای‌اش با سرمربی تیم ملی ادامه داد.

در حال حاضر نمی‌خواهیم به مسائل فنی و عملکرد مانوئل ژوزه در پرسپولیس بپردازیم، اما می‌خواهیم نوع انعقاد قرارداد را با این مربی بیشتری بررسی کنیم. رویانیانی که به قول خودش به بهترین شیوه ممکن با مربی پرتغالی قرارداد بسته بود هیچ وقت نمی‌دانست که روزی پرونده این مربی خارجی به بزرگترین پرونده شکایت از باشگاه پرسپولیس تبدیل خواهد شد.

زمانی که پرسپولیس با مانوئل ژوزه نتیجه نگرفت رویانیان کم کم به فکر تغییر مربی افتاد اما قراردادی که به سه شیوه مختلف با این مربی پرتغالی به امضا رسیده بود مانع از این شد که رویانیان به راحتی حکم به برکناری او بدهد به همین خاطر دست به شیوه‌هایی زد که نشان دهد سرمربی پرتغالی خودش نیمکت پرسپولیس را ترک کرده است. درست زمانی که ژوزه در تعطیلات نیم فصل به کشورش سفر کرده بود محمد رویانیان در اقدامی جالب اعلام کرد که سرمربی تمرینات پرسپولیس را ترک کرده و به همین خاطر یحیی گل‌محمدی را رسما به عنوان سرمربی پرسپولیس انتخاب کرد اما با آمدن ژوزه به ایران مشخص شد این مربی از سمت خود کناره گیری نکرده بلکه دوران مرخصی را با اجازه باشگاه گذرانده است. او حتی پس از بازگشت به ایران زمانی که قصد داشت در هتل محل اردوی پرسپولیس حاضر شود مسئولان این باشگاه از حضورش در این اردو جلوگیری کردند. ژوزه هم که فهمید رسما اخراج شده، ایران را ترک و بعد از باشگاه پرسپولیس به فیفا شکایت کرد.

در همان مقطع خیلی‌ها بر این باور بودند که بهتر است باشگاه پرسپولیس با مدیریت محمد رویانیان این پرونده را ختم به خیر کند تا در آینده گریبان باشگاه پرسپولیس را نگیرد، هوادارانی که یک بار به خاطر مطالبات بازیکنان خارجی شش امتیاز از تیم‌شان در لیگ کسر شده بود دوست نداشتند دوباره چنین اتفاقی برای‌شان رخ دهد اما مدیرعامل وقت پرسپولیس قویا می‌گفت هیچ خطری پرسپولیس را تهدید نمی‌کند چرا که ژوزه خودش پرسپولیس را ترک کرده و باشگاه او را اخراج نکرده است.

سوال این است، چرا در آن مقطع نهادهای نظارتی و حراستی و حتی وزارت ورزش و جوانان همین‌طور سازمان‌های بازرسی به نوع قرارداد بستن باشگاه پرسپولیس که یک باشگاه دولتی محسوب می‌شود با مانوئل ژوزه ورود نکردند، موضوع بحث قابل تاملی است اما نکته حائز اهمیت این است که در آن مقطع حتی اعضای هیات مدیره باشگاه هم که در جلسات مختلف با رویانیان شرکت می‌کردند هیچ‌گونه واکنشی نسبت به کارهای این "سردار" نشان ندادند تا مانع مشکلات بعدی پرسپولیس شوند.

حاصل سوء مدیریت چند سال قبل پرسپولیس الان پرداخت حدود ۷ میلیارد تومان از جیب بیت‌المال به یک مربی خارجی است. مربی‌ای که نهایتا یک نیم فصل هدایت سرخ‌پوشان را بر عهده داشت و هیچ سودی برای فوتبال ایران به دست نیاورد. شاید اگر در آن مقطع وزارت ورزش و جوانان با یک تدبیر درست به این پرونده ورود می‌کرد اجازه نمی‌داد مدیر دولتی‌اش یک قرارداد من‌درآوردی با یک مربی خارجی به امضا برساند. حاصل همان بی‌تدبیری‌ها الان گریبان پرسپولیس را گرفته به طوری که این باشگاه در شرایط حساس که برای تامین هزینه‌های جاری خود دچار مشکل است باید حدود ۷ میلیارد تومان از همین هواداران بگیرد و به مربی آورده شده توسط آقایان پرداخت کند تا با محرومیت و حتی شاید کسر امتیاز و سقوط به لیگ پایین‌تر مواجه نشود.

باشگاه پرسپولیس این روزها به خاطر قوانینی که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده، نمی‌تواند روی کمک دولت برای پرداخت این پول حساب کند و به همین خاطر رسما با اعلام شماره حساب خود دست کمک - شما بخوانید گدایی - به سوی هوادارانش دراز کرده است. حال افرادی که آن قرارداد را با این مربی بستند و خودشان را در آن مقطع از مدیران پرسپولیس می‌دیدند الان کجا هستند تا جواب هواداران پرسپولیس را بدهند.

آقای علی پروین، آقای مهدی تاج، آقای محمدحسین نژادفلاح و آقای فداحسین مالکی که در زمان مدیرعاملی محمد رویانیان عضویت هیات مدیره پرسپولیس را بر عهده داشتید، چرا اجازه دادید مدیرعامل باشگاه‌تان بدون هیچگونه تدبیری با یک مربی خارجی قراردادی خارج از عرف به امضا برساند؟

آقایان چرا از مدیرعامل وقت بخاطر اقدام‌های نسنجیده‌اش پاسخ نخواستید؟ چرا او را برکنار نکردید؟ اگر به راستی در آن مقطع باشگاه پرسپولیس منابع مالی مشخصی برای پرداخت پول مربی خارجی نداشت چرا هیات مدیره این باشگاه اجازه داد که رویانیان اقدام به عقد قرارداد با مانوئل ژوزه کند؟

شاید اگر در همان زمان تدبیر بهتری از سوی نهادهای نظارتی و حتی وزارت ورزش و جوانان که متولی باشگاه پرسپولیس است صورت‌ می‌گرفت این روزها شاهد پرداخت میلیاردها تومان از جیب هواداران به یک مربی خارجی نبودیم.

در حالی که رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۹۶ را سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری کردند باید شاهد هدر دادن پول بیت‌المال بدلیل سهل‌انگاری و نامدیریتی هیات مدیره‌ای باشیم که امروز هیچ کدام‌شان پاسخگوی این هدر رفتن بیت‌المال نیستند.

ای کاش! مهدی تاج رییس کنونی فدراسیون فوتبال و عضو هیات مدیره سابق پرسپولیس یا علی پروین، الان درباره جزییات این قرارداد به هواداران پاسخ دهند. کاش یک نفر از سردار رویانیان پاسخ بخواهد که چرا چنین کرده و چرا در قبال این نامدیریت‌های انجام شده احساس مسوولیتی ندارد.

حالا که حکم مانوئل ژوزه صادر شده و باشگاه محکوم به پرداخت نزدیک به ۷ میلیارد تومان شده، ای کاش مدیران سابق پرسپولیس حداقل از هواداران این باشگاه عذرخواهی می‌کردند و خودشان نسبت به پرداخت این پول مسئول می‌دانستند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 3 شهریور 1396، کدخبر: 96060100686 ، www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین