پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۶۶۵
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰
چین به رغم اعتراضات منطقه ای و بین المللی به بهره برداری نظامی از جزایر مصنوعی این کشور در دریای جنوب چین، روز چهارشنبه دو هواپیمای دیگر در فرودگاه این جزایر فرود آورد.

شعارسال: کیودو خبرگزاری ژاپن گزارش داد، با وجود اینکه چین پس از فرود آزمایشی شنبه گذشته یک هواپیما در جزیره ریف از مجموعه جزایر مصنوعی اسپارتلی، با اعتراض کشورهای همسایه روبرو شد، امروز نیز به اقدامی مشابه دست زد.

به گزارش این خبرگزاری، چین سال گذشته پایگاه هوایی در جزایر موسوم به «اسپراتلی» در دریای جنوب چین که در این کشور به «نانشا» معروف است، احداث کرد و ادعا می شود نیروهای نظامی چین در این جزایر مستقر خواهند شد.

ویتنام روز یکشنبه و ژاپن نیز روز دوشنبه در واکنش رسمی نسبت به این اقدام چین اعتراض و اعلام کردند که این عمل حاکمیت ویتنام و کشورهای منطقه را به طور جدی نقض کرده است.

«هوا چون اینگ» سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین روز دوشنبه نگرانی ویتنام و ژاپن از فرود هواپیمای چینی در جزیره مورد مناقشه را بی مورد دانست.

پس از اعتراض های بین المللی به ساخت این جزایر و نیز احتمال بهره برداری نظامی از آنها، چین صبح امروز نیز دست به اقدامی مشابه زد و دو هواپیمای غیر نظامی را به صورت آزمایشی در همان فرودگاه بر زمین نشاند.

کشورهای همسایه چین با این اقدام چین نگران آن هستند که پکن قصد دارد با فرود این هواپیماها جزایر موسوم به اسپراتلی، کاربری این مناطق را تغییر دهد.

مهمترین اختلافات چین و ویتنام در سال های پس از پایان جنگ های این کشور به بحث حاکمیت هانوی بر آب های خلیج «تونکن» و جزایر «پاراسل» و همچنین «اسپراتلی» در دریای جنوبی چین باز می گشت که مناطقی غنی از ذخایر طبیعی انرژی است.

دریای جنوب چین دریایی حاشیه ای در بخشی از اقیانوس آرام است و ناحیه ای در حدود سه میلیون و 500 هزار کیلومترمربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را دربر می گیرد. پس از پنج اقیانوس جهان این دریا بزرگترین پهنه آبی جهان است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار خبر 16 دی 1394، کدمطلب: 81910690 (5093286)، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین