پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۶۹۵۹
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴
یک روانپزشک با اشاره به اینکه آموزش مسائل جنسی باید متناسب با سن کودک باشد، گفت: هر خانواده‌ای بر اساس ارزش‌ها و فرهنگ خود باید آموزش های لازم را به فرزندانش ارائه دهد

شعار سال: یک روانپزشک با اشاره به اینکه آموزش مسائل جنسی باید متناسب با سن کودک باشد، گفت: هر خانواده‌ای بر اساس ارزش‌ها و فرهنگ خود باید آموزش های لازم را به فرزندانش ارائه دهد همچنین واکنش خانواده به کنجکاوی فرزندان این را به او خواهد فهماند که چه کاری قابل ‌قبول است یا شرم‌آور است.

دکترمهدی قاسمی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت اظهار داشت: کودکان از اوایل دوران کودکی علاقه‌مندند تا درباره‌ی بدن شان یاد بگیرند و بدانند همچنین آن‌ها متوجه تفاوت بین دختران و پسران می‌شوند و به صورت طبیعی کنجکاو هستند.

وی افزود: خردسالان اغلب وقتی که برهنه هستند آلت تناسلی خود را لمس می‌کنند مثلا وقتی که در حمام و وان هستند و یا پوشک آن‌ها عوض می شود در این مرحله از رشد آن‌ها شرم و حیایی ندارند. چنین رفتارهایی مانند فعالیت‌های جنسی بزرگسالان نیستند و نشانه‌های طبیعی‌ای از کنجکاوی بوده و این رفتار نباید تنبیه و سرزنش شود.

این روانپزشک در پاسخ به این سوال که هنگامی که کودک خردسال خودش را لمس می‌کند چه باید کرد، گفت: هر خانواده‌ای بر اساس ارزش‌ها و فرهنگ خود باید آموزش های لازم را دهد همچنین واکنش خانواده به کنجکاوی فرزندان این را به او خواهد فهماند که این کارهاقابل ‌قبول است یا شرم‌آور است.

قاسمی تاکید کرد: خردسالانی که سرزنش می‌شوند و یا مجبور می‌شوند تا احساس بدی نسبت به این کنجکاوی خود داشته باشند ممکن است توجه خود بر بخش‌های خصوصی بدنشان را افزایش دهند و یا احساس شرم کنند.

این روانپزشک ادامه داد: بعضی از والدین تصمیم می‌گیرند تا لمس کردن‌های معمولی را نادیده گیرند و یا مسیر توجه کودک را به چیز دیگری تغییر دهند. بعضی‌ها نیز ممکن است بخواهند به آن اذعان کنند در حالی که می‌دانند کودک دوست دارد خودش رو کشف کند ولی معتقدند این یک موضوع خصوصی است و این خوب نیست که کودک این کار را در محیط‌های عمومی انجام دهد.

وی گفت: صرف‌نظر از متغیرهای ژنتیک و متعاقب آن هورمونی که باعث می‌شوند یک نوزاد با جنسیت مؤنث یا مذکر به دنیا بیاید، آدمی از همان بدو تولد با مناسبات مرتبط با جنسیت مواجه است و این مواجهه تا زمان مرگ نیز ادامه دارد.

قاسمی با بیان این که آموزش جنسی از همان سال‌های نخست زندگی آغاز می‌شود، عنوان کرد: حتی وقتی اطرافیان کودک خود متوجه نیستند، به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در حال تأثیرگذاری بر مفاهیمی همچون هویت جنسی، و نقش جنسی کودک هستند.

این روانپزشک ادامه داد: آموزش جنسی متناسب با سن کودک و سپس در دوران نوجوانی ملاحظات ویژه خود را می‌طلبد اما والدین اگر اصولاً در این خصوص دغدغه‌ای داشته باشند، اغلب دچار سردرگمی می شوند.

وی گفت: عدم آشنایی فرزندان با مفاهیم جنسی و محدود دانستن این امور در روابط جنسی بین زن و مرد، باعث می‌شود نتوانند در این مورد با کودکان خود صحبت کنند. بسیاری از والدین تصور می‌کنند صحبت در این رابطه ممکن است به ترغیب کودکان برای تفحص بیشتر و حتی تجربه‌های نامطلوب منجر شود در حالی که آموزش مناسب در سن مقتضی، نه تنها باعث تشویق رفتار پرخطر نشده است، بلکه فرزندانی که از نظر جنسی به درستی آموزش دیده‌اند حتی در نوجوانی و جوانی فعالیت جنسی را به مراتب دیرتر شروع کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری سلامت ، تاریخ انتشار شهریور 96، کدمطلب:29411، www.tebna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین