پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۷۱۱۶
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۵
از ابتدای ماه جولای (حدودا ۵۰ روز قبل) رژیم به اهالی شهر دستور ترک موطن خود را داده تا شهر را به طور کامل ویران کند! گویا مشکل آنان با ساختمان‌ها و سیمان و آسفالت است که این گونه شهر را بمباران می‌کنند!

شعار سال: روزنامه لوموند چاپ پاریس از رویکرد وحشیانه آل سعود در «تبدیل شهر به تلی از خاک» انتقاد کرد. به نوشته لوموند، آل سعود برای مقابله با آن‌چه «شیعیان متمرد» می‌خواند، خانه و شهر را به طور کامل ویران می‌کند تا متمردین زیر آوار خانه‌هایشان مدفون شوند!

روزنامه لوموند در این گزارش، زادگاه علامه شهید آیت الله نمر را این گونه معرفی می‌کند: شهر عوامیه در استان قطیف و منطقه شرقیه عربستان سعودی، از ابتدای سال ۲۰۱۱ مرکز و قلب تپنده انقلاب بهار عربی علیه ریاض بوده است. از آن زمان، رژیم آل سعود ترور و اعدام سران این شهر و ویرانی شهر را در دستور کار قرار داد. با این حال، از ابتدای ماه جولای (حدودا ۵۰ روز قبل) رژیم به اهالی شهر دستور ترک موطن خود را داده تا شهر را به طور کامل ویران کند! گویا مشکل آنان با ساختمان‌ها و سیمان و آسفالت است که این گونه شهر را بمباران می‌کنند!

در نیمه ماه جاری میلادی، ارتش آل سعود توانست به بخش مرکزی این شهر وارد شود، با این حال هنوز هم بمباران شدید شهر منقطع نشده است. ورود ارتش به بخش‌های مرکزی شهر در حالی «فتح» و «پیروزی نظامی» بر «تروریسم» و «افراطی‌گری مذهبی» خوانده شد. این در حالی است که شهر عوامیه یکدست شیعه است و نمی‌توان تصور کرد افراطی‌گری از نوع القاعده و داعش در آن مجال بروز و ظهور داشته باشد. در مورد گروه‌های افراطی شیعه نیز هیچ‌گونه فیلم و سند قابل اتکایی منتشر نشده که ثابت کند اهالی عوامیه از ایدئولوژی افراطی برای نسل‌کشی برخوردار باشند!


رژیم ریاض مدعی است از سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲، شهر عوامیه به مرکز فعالیت گروه‌های افراطی شیعه تبدیل شده و هم‌اکنون حکومت نمی‌تواند امنیت را در این شهر تأمین کند. همین بهانه کافی است تا شهری با ده‌ها هزار جمعیت هدف عملیات نظامی قرار گیرد. ارتش آل سعود برای ساکنان عوامیه هم نسخه‌ای به سبک خود می‌پیچد: «ما بیش‌ترین اهتمام را نسبت به شهروندان کشور داریم! لذا از آنان می‌خواهیم با پارچه‌های سفید به علامت تسلیم، شهر را ترک کنند تا سپر انسانی برای تروریست‌ها نباشند!»

ریاض همزمان تلاش می‌کند با استفاده از ابزار «اقتصاد» نیز با مردم مقاوم عوامیه بجنگد. از سویی طی دو ماه اخیر با تشدید محاصره، حتی آب آشامیدنی را نیز قطع کرده است؛ از سوی دیگر جمعی از کارگزاران تکنوکرات خود را به شهر «قطیف» رسانده‌اند تا «برنامه جامع توسعه اقتصادی استان قطیف» را طراحی کنند. در این برنامه جامع، طرح بازسازی و صنعتی‌سازی عوامیه نیز پیش‌بینی شده است! البته این ادعا نمی‌تواند درست باشد، زیرا حاکمیت آل سعود طی دهه‌ها هیچ گامی برای توسعه مناطق شیعه‌نشین برنداشت؛ بلکه فراتر از آن در پوشش طرح‌های توسعه صنعتی، تغییر بافت و ترکیب جمعیتی مناطق شیعه‌نشین را اجرا کرد.


علی الدبیسی، از رئیس جمعیت «دیده‌بانی حقوق بشر سعودی در اروپا» در این مورد به لوموند می‌گوید: «ریاض به شدت عوامیه را سرکوب می‌کند تا مانع از شروع انتفاضه جدید در قطیف شود. حضور کمیته تکنوکرات‌ها در قطیف هم ابزار دیگر برای ممانعت از سرایت انتفاضه به قطیف است.»
ا
ین فعال حقوق بشری مقیم برلین در ادامه می‌گوید: «هم‌اکنون تمامی خیابان‌های کوچک عوامیه به طور کامل ویران شده‌اند. حدود ۹۰ درصد ساکنان شهر مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند. من اطمینان دارم که بخشی از آنان، هرگز نخواهند توانست به شهر خود بازگردند! آن‌چه حقیقتا رخ می دهد، پروژه وسیع ریاض برای تغیر بافت اجتماعی و ترکیب جمعیتی در عوامیه است.»


در بیانیه‌ای که تحت عنوان «انتفاضه سال ۲۰۱۱» منتشر شده، آمده است: «نهضت برابری‌طلبی عوامیه با العام از انقلاب‌های بهار عربی در تونس و مصر بپا خاسته است. این جنبش را شهروندان مظلومی پایه‌گذاری کرده‌اند که ذیل حاکمیت افراطی و تند سنی، شهروند درجه دو محسوب می‌شوند. شیعیان در این مناطق نه‌تنها از حقوق دینی و مذهبی خود محرومند؛ بلکه باید انواع و اقسام ظلم‌های باور نکردنی را به جرم دیانت خود تحمل کنند؛ زیرا حکومت مرکزی به عقیده تند وهابیت اعتقاد دارد و حاضر به پذیرش برابری میان شیعه و سنی نیست.»
از ابتدای درگیری‌های اخیر در عوامیه، ده‌ها نفر کشته شده‌اند. وزارت دفاع آل سعود در بیانیه‌ای، رسما کشته شدن ۸ نیروی یگان عملیات مسلحانه نیروی انتظامی و ۴ نیروی ویژه تکاوری گارد دربار پادشاهی را تأیید کرده است. منابع معارض از کشته شدن بیش از بیست نظامی وابسته به حکومت خبر می‌دهند. همزمان مقاومت قهرمانانه اهالی عوامیه در بخش‌های سنتی شهر مانند «حی المیسوره» ادامه دارد.

به نظر می‌رسد فشارهای بین المللی بالاخره بر روی حاکمیت آل سعود تأثیر بگذارد و آن‌ها نتوانند با فراغت کامل این شهر را ویران و سرکوب کنند.! پایگاه خبری تحلیلی فردا در هفته‌های آینده گزارش‌های بیش‌تری در مورد عوامیه منتشر خواهد کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری فردا ، تاریخ انتشار شهریور 96، کدمطلب:۷۱۶۱۸۸، www.fardanews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین