پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۹۵۹۵
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۴
طباطبایی گفت: بر اساس دستورالعمل ابلاغی معاون اول رئیس جمهور، شاخص بهره وری در ۲۳ دستگاه اجرایی با استفاده از آخرین استانداردهای روز دنیا ارزیابی خواهد شد.

شعار سال: رویا طباطبایی یزدی امروز در نشست خبری با اشاره به دستورالعمل سنجش بهره وری دستگاه‌ها افزود: بر این اساس، علاوه بر ۱۷ دستگاه اجرایی که شاخصهای آن‌ها تیر ماه سال گذشته ابلاغ شده بود، بهره وری در بانک مرکزی و سازمانهای صدا و سیما، محیط زیست، برنامه و بودجه، بهره وری و انرژی اتمی سنجیده خواهد شد.
رئیس سازمان ملی بهره وری با اشاره به اینکه هم اکنون امکان سنجش سهم بهره وری در رشد اقتصادی سه ماه نخست سال ۹۶ به دلیل نبود اطلاعات لازم وجود ندارد، گفت: تلاش می‌کنیم سهم بهره وری را در رشد اقتصادی به دست آوریم، اما جزئیات و اطلاعات ریز بخش‌ها وجود ندارد.
وی افزود: بین سال‌های ۹۳ تا ۹۵ سهم بهره وری در رشد اقتصادی محاسبه شده و با توجه به اینکه میانگین رشد اقتصادی در آن سال‌ها ۴. ۵۵ درصد بوده ۲. ۹۱ واحد ان از طریق رشد بهره وری محقق شده است یعنی در طول این سال ها، سهم بهره وری در رشد اقتصادی کشور به ۶۴ درصد رسیده است.
طباطبایی با بیان اینکه نباید نسبت به این رقم بهره وری هیجان زده شویم، تصریح کرد: در این سال‌ها موجودی سرمایه در بخش نفت و گاز به دلیل تحریم‌ها بلااستفاده بود و بخشی از این رشد بهره وری هم ناشی از استفاده از ماشین آلات و تجهیزاتی بود که در دوره تحریم‌ها بلا استفاده مانده بود.
رئیس سازمان ملی بهره وری ایران با بیان اینکه بهره وری باید بر اساس اصول علم آمار در دوره‌های طولانی مدت مثل ۱۰ تا ۲۰ سال بررسی شود و در کوتاه مدت نمی‌توان محاسبات درستی داشت افزود: حتی اگر در این سال‌ها اتفاقاتی نظیر جنگ، خشکسالی و تحریمهای شدید صورت پذیرد، آمار آن سال‌ها باید از روند محاسبات خارج شود تا نتایج عینیت بیشتری پیدا کنند.
وی افزود: هم اکنون شاخص‌های بهره وری نُه گروه اقتصادی و سایر دستگاه‌ها روی سایت سازمان ملی بهره وری وجود دارد و دستگاههای دیگر هم می‌توانند بهره وری دستگاه خود را با توجه به این شاخص‌ها که کاملا علمی و به روز است بدست بیاورند ضمن اینکه سازمان ملی بهره وری ایران آمادگی دارد کمک‌های فنی و مشاوره‌های لازم را به همه دستگاه‌ها بدهد.
طباطبایی با اشاره به اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه باید به رشد اقتصادی سالانه هشت درصد دست یابیم افزود: ۲. ۸ واحد از این رشد باید از طریق ارتقای بهره وری در دستگاه‌ها محقق شود و این بدان معناست که سهم بهره وری در رشد اقتصادی به حدود ۳۵ درصد برسد که کار بزرگ و سنگینی است که عزم ملی همه دستگاه های دخیل و اجرایی را طلب می‌کند چراکه در دوره ۱۵ سال گذشته، سهم بهره وری در رشد اقتصادی حدود ۱۵ درصد بود و قرار است این سهم به بیش از دو برابر افزایش یابد.
وی با بیان اینکه در برخی شاخص‌ها متاسفانه بهره وری ما هنوز به سطح سال پایه یعنی سال ۱۳۹۰ نرسیده است افزود: علت این ناپایداری در بهره وری تحریم‌های شدید بود چرا که در سالهای ۹۱ و ۹۲ رشد منفی شدید اقتصادی در کشور بوجود امد و بهره وری نیز که تابعی از رشد اقتصادی است به شدت افت کرد.
رئیس سازمان ملی بهره وری ایران با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم ۱۲۰ نفر از خبرگان و فعالان ارزیابی بهره وری را در یک دوره آموزشی که ازجانب سازمان بهره وری آسیایی برگزار خواهد شد شرکت دهیم افزود: این افراد عمدتا از بخشهای دولتی و عمومی، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، اتاق اصناف و اتاق بازرگانی و ... از فعالان حوزه‌های کشاورزی و صنعت و تجارت هستند که بعد از شرکت در دوره‌های فشرده ۵ روزه، باید تجربیات خود را در اختیار سایر فعالان قرار دهند و تا سه سال، این موضوع رصد می‌شود که شرکت کنندگان در این دوره ها، چطور از معلومات خود استفاده می‌کنند؟
وی در خصوص امکان سنجش بهره وری در رسانه‌ها نیز گفت: محاسبه بهره وری در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی بسیار مشکل است چراکه برخلاف حوزه اقتصادی که با یک ورودی و یک خروجی مشخص روبرو هستیم در این حوزه‌ها، با شاخصهایی نظیر دستاورد و اثر هم روبرو هستیم که سنجش این موارد امری بسیار مشکل است.
وی همچنین افزود: خوشبختانه تعداد زیادی از دستگاه های اجرایی همکاری گسترده‌ای با این سازمان در موارد مختلف داشته اند و از جمله، با وزارت جهاد کشاورزی، نیرو، صنعت و معدن و تجارت و ارتباطات و فناوری اطلاعات تعاملات گسترده‌ای داریم.
رئیس سازمان ملی بهره وری همچنین گفت: در هفته پایانی شهریورماه همایش بین المللی هزینه یابی به مدت سه روز در تهران برگزار خواهد شد که در آن بیش از هشتاد کارشناس بهره وری حضور دارند و در آن بهترین اساتید علم بهره وری و ۲۰ شرکت کننده خارجی، آخرین دستاوردهای خود را در اختیار کارشناسان ایرانی قرار می‌دهند و ۴۰ نفر نیز به دریافت مدرک بین المللی شرکت در دوره نائل خواهند شد.

با اندکی اضافات و تلخیص، برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما، تاریخ انتشار 20 شهریور 1396، کد مطلب: 1800541: www.iribnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین