پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۸۰۷۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۳
تاخیر در ارائه لایحه بودجه سال 95 از سوی دولت انتقادات نمایندگان را در پی داشته است به طوری که پس از ۳۷ روز همچنان زمان دقیق ارائه بودجه به مجلس مشخص نیست.

شعارسال: تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه 95 و برنامه 5 ساله توسعه ششم این روزها باعث انتقادات نمایندگان شده است.

طبق قانون و براساس ماده 186 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را طبق قوانین مصوب و صرفا احکام بودجه‌ای حداکثر تا پانزدهم آذرماه هر سال به مجلس تقدیم کند.

چنانچه مجلس شورای اسلامی در پانزدهم آذر جلسه رسمی نداشته باشد در جلسه قبل از آن لایحه بودجه تقدیم مجلس خواهد شد.

با استناد به این ماده از قانون، دولت یک ماه و یک هفته گذشته باید لایحه بودجه سالانه کل کشور را به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌کرد ولی اکنون با گذشت 37 روز هنوز دولت موفق به ارائه لایحه مذکور نشده و این در حالی است که در صورت ارائه لایحه، باید در کمیسیون‌های مربوطه و سپس در صحن بررسی شود که آن‌هم نیازمند زمانی مشخص است.

این تاخیر،‌ مورد اعتراض و انتقاد وکلای ملت قرار گرفت به نحوی که حتی در روز گذشته در قالب،‌ نطق،‌ تذکر کتبی و شفاهی مطرح شد و محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی را مجبور به واکنش کرد؛ نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت دولت در صورت تاخیر باید علاوه بر لایحه بودجه، بودجه چند دوازدهم را هم به مجلس ارائه دهد.

نکنه بیان شده از سوی ابوترابی‌فرد، از سوی برخی دیگر از نمایندگان هم گفته شد؛ آنها ضمن انتقاد از عدم ارائه به موقع بودجه تاکید داشتند که بهتر است با توجه به گذشت زمان دولت بودجه چند دوازدهم را ارائه کند.

*هاشمی: انتقاد از عدم ارائه لایحه بودجه سال 95/ مجلس آمادگی بررسی لایحه را در هر روزی دارد

سیدمهدی هاشمی نماینده مردم تهران و رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بنا بوده است که دولت روزهای گذشته لایحه برنامه ششم توسعه و بودجه سال 95 را به مجلس تقدیم کند ولی متاسفانه این مسئله محقق نشده است.

وی اضافه کرد: با توجه به تاخیری که در ارائه لایحه مذکور به وجود آمده است ممکن است این ارائه در روزی انجام شود که دستور کار مجلس نباشد ولی مجلس شورای اسلامی آمادگی این را دارد که در هر روزی که دولت این برنامه را ارائه داد مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و در دستور کار صحن قرار دهد.

همچنین سیدحسین نقوی حسینی دیگر نماینده‌ای بود که در این زمینه دولت را متوجه انتقاد خود داسنت و گفت «متاسفانه تاکنون این لایحه تحویل نشده و ارائه آن در جلسه علنی امروز بعید به نظر می‌رسد

وی افزود: صحبت‌هایی به گوش می‌رسد که احتمال ارائه لایحه یکشنبه هفته آتی باشد.

*قادری: «هزار وعده خوبان یکی وفا نکند»!

جعفر قادری عضو کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی دیگر نماینده‌ای بود که در همین رابطه عنوان کرد «آنچه که در رسانه‌ها شنیدیم،‌ به نظر می‌رسد همین روزها لایحه بودجه از سوی دولت ارائه می‌شود ولی فکر نمی‌کنم محقق شود. چرا که هیچ مسئول دولتی این مسئله را عنوان نکرده است

*جوکار: دولت متاسفانه تاکنون بودجه را به مجلس ارائه نداده است

محمدصالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز تصریح کرد: آنگونه که می‌گفتند قرار بوده روز گذشته به مجلس ارائه شود ولی متاسفانه انجام نشد.

*مقتدایی: کم‌کاری‌های دولت در ارائه بودجه 95 مجلس را به تصویب چند دوازدهم آن وادار کرد

عباس مقتدایی که نماینده مردم اصفهان است، با بیان اینکه زمزمه‌های جدی وجود دارد که فردا دولت لایحه بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه را به مجلس ارائه دهد اظهار داشت: نمایندگان مجلس مصرّ هستند تا چند دوازدهم بودجه را تصویب کنند.

وی افزود: با توجه به کم‌کاری و بی‌توجهی‌های دولت در ارائه لایحه بودجه، عزم عمومی حاکم در مجلس این است که بودجه 95 به صورت چند دوازدهم تصویب شود؛ علت آن هم این است که بودجه سال 95 باید براساس برنامه ششم توسعه نوشته شود که تا این لحظه نه برنامه ششم توسعه و نه بودجه سال 95 به صحن مجلس ارائه نشده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم در یک فضای منطقی و با رویکرد برنامه‌محوری پیش برویم چاره‌ای برای مجلس باقی نمانده است که بودجه چند دوازدهم را براساس آیین‌نامه داخلی خود تصویب کند تا بتوانیم در فرصت بعدی ابتدا برنامه ششم توسعه که به عنوان یک برنامه راهبردی ریل‌ گذاری‌های بودجه چند ساله را تعیین می‌کند، به تصویب رسانده و سپس براساس آن اصول کلان و کلی بتوانیم موضوع بودجه سال 95 را ببندیم.بر این اساس کم‌کاری دولت کاملا مشهود است.

*عدم ارائه لایحه بودجه 95 قانون‌گریزی دولت را نشان می‌دهد

مقتدایی بی‌توجهی‌های اخیر دولت را یادآور قانون‌گریزی‌هایی دانست که بعضا در دولت قبلی در مقام عمل با مجلس انجام شده است و در همین رابطه گفت که اگر چه جای گلایه باقی است اما ما بنا نداریم به عنوان دو قوه با یکدیگر درگیر شویم بلکه می‌خواهیم به یکدیگر کمک کنیم.

وی همچنین تاکید کرد: دولت می‌توانست از کمک مجلس به خوبی در ماه‌های انتهایی مجلس نهم استفاده کند اما عملا این فرصت را از دست داد و بخشی از برنامه‌ریزی‌های کشور دچار اختلال شده است اما مجلس با جدیت به دنبال آن است که جلوی خسران‌ها را بگیرد و تلاش می‌کند تا با تصویب چند دوازدهم بودجه هم کارهای کشور سامان پیدا کند و هم اینکه بتوانیم نقاط ضعف دولت در ارائه بودجه را جبران کنیم.

این نماینده در خاتمه گفت که زمزمه‌های جدی وجود دارد که به زودی دولت با مجلس در این خصوص (بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه) تعاملی خواهد داشت اما واقعیت این است که چون این زمزمه‌ها قبلا وجود داشت و محقق نشد نمی‌توان به عنوان یک خبر قطعی از آن یاد کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار خبر 22 دی 1394، کدمطلب: 13941021001437، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
0
0
دولت منتظر معجزه برجامه
برزو
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
0
0
این همه احمدی نژاد تاخیر داشت هیچکس نامه نمی نوشت اعتراض نمی کرد
حالا یه بار این بده خدا تاخیر کرده چیزی نشده که
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین