پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۰۸۰۵
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۳
سرزمین کهن ایران رجال بسیار پرآوازه‌ای در دامن خود پروریده که در بستر زمان و بر خاک گسترده خویش شهرهای پرشکوهی را برپا داشته‌اند.

شعارسال: آشتیان یکی از شهرهای استان مرکزی در زمره شهرهای پدیدآورندگان علم و دانش بوده و به وجد علمای با تعهد، ژرف‌نگر و ایثارگران عرصه ایمان همچون فقیه عالی‌قدر، پرآوازه مرحوم آیت‌الله‌العظمی میرزا محمدحسن آشتیانی که رهبر انقلاب اسلامی در دیداری که با مردم تفرش و آشتیان داشتند ایشان را نمونه اعلای مفاخر شیعه و کشور برشمردند، افتخار می‌کند.

گرکان

در اهمیت آشتیان همین بس که در نزدیک آن دهستان گرکان قرار دارد که همواره در آغوش خود عالمانی فقیه، فرهیخته و بافضیلت در عرصه علم و ادب پروریده همچون مرحوم آیت‌الله حاج شمس الله قریب گرکانی، فقیه وارسته و ادیب فرزانه و استاد عبدالعظیم قریب گرکانی، استاد کرسی ادبیات زبان فارسی و پزشک پرآوازه، مرحوم استاد دکتر محمد قریب، پایه‌گذار طب کودک در ایران و ده‌ها عالمان راستین دین و معرفت که همگان پیشگام عرصه دانش و هنر بوده‌اند و به خود می‌بالد.

آشتیان بر این افتخار بزرگ سخت مباهات می‌نماید که بزرگانش در دامن دین و گلستان فضیلت پرورش‌یافته و در دفاع از ایمان و عزت انسانی لحظه‌ای دریغ ننموده‌اند و مردانی که فرازین قله‌های کمال، معرفت و شرف را درنوردیده و همواره مرزبان حریم علم و ایمان بوده و در طول تاریخ این ستارگان پرفروغ فضیلت و نخبگان فروزان حقیقت و عالمان ربانی و عارفان سبحانی پیام انبیا را صیانت کرده‌اند و با این وصف عالمان و فقیهان حصون اسلام و دژهای محکم ایمان و نگهبانان شریعت بوده و خواهند بود.

در این نوشتار سعی شده است تا فرازهایی از ویژگی‌های علمی، اخلاقی و بیان احوال، شرح زندگانی و سوابق حضرت آیت‌الله حاج شیخ احمد محسنی گرکانی در اختیار علاقه‌مندان گذاشته شود.

ولادت

حضرت آیت‌الله حاج شیخ احمد محسنی گرکانی در سال 1305 هجری شمسی در دهستان گرکان از توابع شهر عالم خیز و دانش‌پرور آشتیان در دامن خانواده‌ای مذهبی و وارسته دیده به جهان گشود.

خانواده‌ای که چشمه ایمان و خداباوری در شریان دینی آن جاری بود.

ایشان دوران صباوت را در محیطی آکنده از عشق و ارادت به خاندان پیامبر(ص)، صفا و صمیمت اخلاقی طی کرد تا همچون نهالی سبز و با طراوت در چمن علم روییدن گیرد و ثمرات معنوی خود را نثار جامعه سازد.

در گلشن حوزویان

این نهال برومند علم و دانش پس از طی دوران مقدمات در موطن مألوف، در سال 1319 به حوزه علمیه اراک آمد.

حوزه‌ای که در دامان پربرکت خود مشعل‌های فروزان همچون آیات عظام مرحوم آقا ضیا والدین‌ها، سلطان العلماها، سلطان سلوک ملأ فتحعلی سلطان‌آبادی‌ها و... را به جامعه اسلام تقدیم کرده و بیرق آن را دست بزرگ مردانی همچون آیت‌الله‌العظمی نورالدین عراقی و آیت‌الله‌العظمی حاج‌آقا محسن عراقی‌ها برافراشته است تا جایی که فقیهانی بزرگ و فیلسوفانی سترگ در جایگاه رفیع علم، دانش و معرفت از این حوزه خوش درخشیده و خدمات بزرگی را به اسلام و مسلمین داشته‌اند.

ایشان دوره سطح را در اراک که نظام حوزوی‌اش زیر نظر عالم ادیب و مفسر گران‌مایه آیت‌الله آقای سید کاظم کوشای گلپایگانی اداره می‌شد سپری ساخت و پس‌ازآن به حوزه علمیه قم مشرف گردید.

هجرت به قم

در قم از محضر اساتید فقه و اصول استفاده شایانی برد.

وی با شرکت در جلسه امتحان با نمره خوب از عهده امتحانات برآمده و توفیقات مطلوبی در ادامه دروس و شرکت در درس فقه خارج و اصول مرحوم آیت‌الله بروجردی و سایر مراجع به دست آوردند.

هجرت به نجف

آیت‌الله حاج محسنی گرکانی سپس در نجف اشرف رحل اقامت افکندند، هرچند این مسافرت و اقامت چندان به طول نینجامید ولی موفق شدند طی این مدت از محضر حضرات سراج الکبری آقای خویی و شاهرودی بهره‌برداری نماید و آنان مراتب علمی ایشان و مجاز بودن در اخذ وجوهات شرعیه را کتباً اعلام نمودند.

روحیه بخشیدن به حوزه‌های علمیه استان

باری بر کسی پوشیده نیست که حوزه شکوهمند اراک باسابقه دیرینه خود همواره پشتوانه‌ای عظیم برای فقه، فقاهت و حراست از کیان معرفت دینی و معارف اسلامی به شمار می‌رفته است.

عالمانی بزرگ، فقیهانی سترگ، فیلسوفانی بلندپایه و عارفان روشن‌ضمیری که نامشان قرین اراک و تاریخ باعظمت این سامان است خبر از این واقعیت بلند می‌دهد که حوزه این دیار درزمانی نه‌چندان دور جایگاه رفیع علم، دانش و معرفت دین بوده است.

وجود فرزانگانی چون آقا نورالدین، آقا ضیاءالدین، حاج‌آقا محسن و ده‌ها تن دیگر از نام‌آوران تاریخ اسلامی ایران در این حوزه باعظمت و آرای علمی و مقامات برجسته معنوی و فرهنگی و سیاسی آنان شهره آفاق گردیده و همین نشان از شکوه این حوزه و این نهاد بلندمرتبه دینی فرهنگی تشیع دارد.

آیت‌الله حاج شیخ احمد محسنی گرکانی بیشترین تلاش خود را برای تقویت حوزه‌های علمیه استان به‌کاربرده و با تشویق جوانان مؤمن به تحصیل علوم دینی و گزینش عده قابل‌توجهی از جوانان مشتاق در سلک طلبگی بر اعتلا و عمران این مدارس تأکید ورزیده است.

بازسازی حوزه علمیه و مدرسه آقا ضیاءالدین و سپهداری، رونق دروس مقدمات و سطح و خارج در این مدارس ازجمله باقیات و صالحات فرهنگی ایشان در این مسیر به شمار می‌آید.

آیت‌الله محسنی گرکانی در طول اقامت خود در اراک در سمت نمایندگی مقام معظم رهبری همواره به تقویت حوزه‌های علمیه مبادرت ورزیده و هرگز از فعالیت‌های علمی و تدریس بازنایستاده به‌گونه‌ای که باوجود حل مشکلات گوناگون مردمی، جلسات درس و بحث خود را که روحانیت اراک افتخار حضور در آن رادارند، تداوم بخشیده است.

حجاب در اسلام، زیباترین الگوی پوشش ویژه دختران جوان، کتاب زکات در اسلام، نماز جمعه از دیدگاه آیات و روایات، جایگاه ولایت‌فقیه، ترجمه امالی صدوق، کتاب انوار الائمه و... از آثار و تألیفات آیت‌الله محسنی گرکانی به شمار می‌رود.

مشاغل در حوزه علمیه قم

توفیق تدریس فقه، اصول، اخلاق و تفسیر، ممتحن جلسات آزمون طلاب در مدرسه فیضیه مسئولیت امور طلاب غیر ایرانی و آزمون ورودی، تائید صلاحیت اخلاقی آنان جهت ورود به حوزه علمیه قم ازجمله وظایف آیت‌الله محسنی گرکانی در این حوزه مقدس بوده است.

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز عهده‌دار وظایفی مانند امام‌جمعه و نماینده امام در تویسرکان، امام‌جمعه تربت‌حیدریه، مسئول بازرسی دادگاه‌های انقلاب و دادسراها، تدریس در تهران در مدرسه شهید مطهری و ستاد فرماندهی کل قوا و... بود.

درس تبیین و شرح نهج‌البلاغه

کتاب نهج‌البلاغه که مشحون است از کلمات و خطبه‌های سراسر بلاغت و فصاحت حضرت امیرالمؤمنین (ع) و در بین دانشمندان به برادر قران شهرت یافته است دارای زوایای گوناگون عرفانی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی است که توجه اساتید و ژرف‌نگری آنان را به این دریای پرگوهر جلب می‌نماید.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 26شهریور1396، کدخبر: 13960626000551: www.markazi.farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین