پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۰۹۴
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۳
رئیس‌جمهوری آمریکا در نطق سالانه خود در سال 2016 گفت که واشنگتن با کمک تحریم و دیپلماسی از مسلح شدن ایران به آنچه به گفته وی «سلاح‌های هسته‌ای» است جلوگیری کرده است.

شعارسال: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه (بامداد چهارشنبه به وقت تهران) برای آخرین بار در نطق سالانه خود درباره مسائل مختلف جهان سخن گفت.

آقای «اوباما» در آغاز اظهاراتش با یادآوری اینکه این هشتمین سالی است که او نطق سالانه‌اش را ارائه می‌دهد اصلاح نظام مهاجرت، محافظت از کودکان آمریکایی در برابر خشونت‌های مسلحانه، پرداخت حقوق برابر در برابر کار برابر و افزایش حداقل دستمزد را از جمله مسائلی برشمرد که در آخرین سال حضور او در دولت کماکان نیازمند کار هستند.

اوباما خاطرنشان کرد که او در آخرین نطق سالانه‌اش قصد ندارد تنها به سخنرانی درباره سال آینده بپردازد، بلکه او قصد تمرکز بر «پنج سال، ده سال آینده و فراتر از آن» دارد. رئیس‌جمهور آمریکا، سپس گفت: «می‌خواهم بر آینده تمرکز کنم.»

رئیس دولت آمریکا، سپس به مطرح کردن چهار پرسش اساسی پرداخت که آمریکا، در جایگاه یک کشور، فارغ از آنکه چه کسی رئیس‌جمهورش باشد، باید به آنها پاسخ دهد:

1- «فرصت و امنیت در این اقتصاد تازه چگونه به صورتی منصفانه به هر فردی اعطا می‌شود؟»

2- «چه کنیم که تکنولوژی برای ما کار کند، نه علیه ما؟ به ویژه برای حل چالش‌هایی مانند تغییرات جوی.»

3- «چگونه آمریکا را امن نگاه می‌داریم و آن را رهبری می‌کنیم،بی‌آنکه بخواهیم پلیس آن باشیم؟»

4- «چگونه می‌توانیم کاری کنیم که سیاست ما، بهترین چیزهای درون ما و نه بدترین آنها را منعکس کند؟»

اوباما در ادامه به موضوع اقتصاد پرداخت آمریکا را صاحب قدرتمندترین اقتصاد جهان دانست اما گفت «اقتصاد به گونه‌هایی عمیق دستخوش تغییر شده است.»

اوباما گفت: «امروزه فناوری تنها جای مشاغل را در خط مونتاژ نگرفته است، بلکه جایگزین تمامی مشاغلی شده که کارهایش را می‌توان ماشینی کرد.»

رئیس‌جمهور آمریکا، علاوه بر این خاطرنشان کرد، در اقتصاد جهانی، شرکت‌ها می‌توانند در هر نقطه‌ای باشند و با رقابت سخت‌تری مواجه باشند.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت نتیجه چنین وضعیتی این است که «کارگران تکیه‌گاه‌های کمتری برای رشد دارند. شرکت‌ها وفاداری کمتری به اجتماعاتشان دارند و ثروت‌ها و درآمدهای بیشتری در قسمت‌های بسیار بالا، متمرکز می‌شود.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه به پاسخ سوال دوم پرداخت و پرسید: «ما چگونه روحیه نوآوری را طوری بارور می‌کنیم که پاسخگوی بزرگترین چالش‌های پیش روی ما باشد؟»

او خاطرنشان کرد 60 سال پیش که روسیه در رفتن به فضا بر آمریکا غلبه کرد «ما تکذیب نکردیم که (ماهواره فضایی) اسپوتنیک وجود دارد.»

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «روح اکتشاف در ژن ما است. ما توماس ادیسون و برادران رایت و جورج واشنگتن هستیم.»

اوباما در ادامه خواستار تسریع در انتقال از انرژی‌های آلوده به سمت انرژی‌های پاک شد و این موضوع را به ویژه برای اجتماعاتی که هنوز به سوخت‌های فسیلی نیاز دارند، مهم دانست.

وی گفت: «به همین دلیل است که من قصد دارم برای تغییر روش‌های مدیریت منابع نفت و ذغال‌سنگ‌مان تلاش کنم تا هزینه‌های که آنها بر مالیات‌دهندگان و سیاره ما تحمیل می‌کنند بهتر نمایان شود.»

رئیس‌جمهوری آمریکا، در ادامه موضوع تغییرات جوی را یکی از مسائل متعددی دانست که در آن امنیت آمریکا با سایر جهان گره خورده است. وی گفت: «به همین دلیل است که سومین سوالی که باید به آن پاسخ بدهیم این است که چگونه باید آمریکا را قوی نگاه داریم بدون آنکه خودمان را یا منزوی کنیم یا هر جا که مشکلی وجود دارد، وخیل کنیم.»

رئیس‌جمهور آمریکا سپس با بیان اینکه تمامی اظهارنظرها درباره افول اقتصادی آمریکا «جوسازی‌های سیاسی» است گفت: «این حرف‌ها که می‌شنوید درباره اینکه دشمنان ما دارند قوی‌تر می‌شوند و آمریکا ضعیف‌تر هم همینطور است.»

اوباما مدعی شد: «ایالات متحد آمریکا قدرتمندترین ملت روی زمین است. تمام.»

رئیس‌جمهور آمریکا توضیح داد: «هزینه‌ای که ما برای ارتش صرف می‌کنیم بیشتر از هزینه کل هشت کشور بعدی روی هم است. سربازان ما، بهترین نیروهای نظامی در تاریخ دنیا هستند. هیچ ملتی جرأت نمی‌کند به ما یا متحدان ما حمله کند، چون آنها می‌دانند که این مسیر رو به نابودی است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد جایگاه ما در دنیا، بالاتر از وقتی است که من این سمت را به دست گرفتم و درباره مسائل مهم بین‌المللی، مردم جهان چشم به رهبری مسکو یا پکن ندارند. آنها از ما می‌خواهند.»

رئیس دولت آمریکا، از دید فردی که هر روز در جریان اطلاعات قرار می‌گیرد گفت: «می‌دانم که در زمانی خطرناک قرار داریم.»

وی خاطرنشان کرد که این خطر به خاطر کاهش قدرت آمریکا یا پیدایش نوعی ابرقدرت جدید نیست. اوباما سپس اضافه کرد: «در جهان امروز، آنچه ما را کمتر تهدید می‌کند امپراطوری‌های شیطانی است و آنچه بیشتر، دولت‌های ناکام.»

او در توضیح بیشتر به منطقه خاورمیانه اشاره کرد و گفت که این منطقه در حال از سر گذراندن دگرگونی‌هایی است که یک نسل را شکل خواهد داد و درگیر درگیری‌های ریشه‌داری است که به هزار سال قبل برمی‌گردد.»

اوباما، روسیه را به تخصیص منابع مالی به سوریه و اوکراین که به گفته او دولت‌های «از رده خارج» هستند متهم کرد و ادامه داد: «و نظام بین‌المللی که ما بعد از جنگ جهانی دوم برپا کردیم، اکنون در حال جدال با این واقعیت جدید است.»

اویاما گفت: «وظیفه ما است که این سیستم را بازسازی کنیم.»

رئیس‌جمهور آمریکا، اولین اولویت در راستای رسیدن به این هدف را محافظت از مردم آمریکا و ردیابی شبکه‌های تروریستی خواند و گفت که القاعده و داعش، هر دو تهدیدی مستقیم علیه مردم آمریکا هستند.

اوباما، از بیان اظهارات مبالغه‌آمیز درباره این گروه‌های تروریستی مانند اینکه نبرد با آنها، جنگ جهانی سوم است انتقاد کرد و گفت که انجام این کار، «بازی کردن در زمین آنها است.»

رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرد: «نیازی نیست ما برای نشان دادن اینکه جدی هستیم آنها را بزرگ کنیم، ضمن اینکه نیازی هم نیست با تکرار این دروغ که داعش نماینده یکی از بزرگترین ادیان دنیا است، متحدانمان را پراکنده کنیم.»

اوباما سپس به ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا برای مبارزه با داعش اشاره کرد و مدعی شد این ائتلاف با انجام 10 هزار حمله هوایی، ضربات زیادی به انها وارد کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا از کنگره خواست که با انجام رأی‌گیری، استفاده از توان نظامی برای نابود کردن داعش را صادر کند.

اوباما گفت: «سیاست خارجی ما باید بر تهدیدهای داعش و القاعده متمرکز باشد، اما نمی‌تواند در آنجا متوقف شود. زیرا حتی بدون داعش، بی‌ثباتی برای دهه‌ها در بسیاری از نقاط جهان ادامه خواهد داشت.»

رئیس‌جمهوری آمریکا در توضیح سیاست خارجی خود به ایران نیز اشاره کرد و گفت: «به همین دلیل است که ما با تحریم و دیپلماسی اصولی، ائتلافی برای جلوگیری از ایران دارای سلاح‌های اتمی تشکیل دادیم. همین حالا که صحبت می‌کنیم، ایران برنامه هسته‌ایش را به عقب رانده، ذخائر اورانیومش را به خارج انتقاد داد و دنیا از جنگی دیگر پیش‌‌گیری کرده است.»

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 23دی1394، کدخبر: 13941023000049: www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین