پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۱۶۸۷
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۳
مدیر رادیو معارف برنامه های شاخص معارفی شبکه های رادیویی در ایام محرم و صفر را معرفی کرد.

شعار سال: مجتبی تونه‌ای مدیر شبکه رادیویی معارف از اهداف و برنامه های صدای جمهوری اسلامی ایران در ماه محرم و صفر سخن گفت و برنامه ها را معرفی کرد.

وی سیاست های معاونت صدا در تولید برنامه های ماه محرم را رویکرد حماسی و معرفتی در کنار رویکرد عزاداری و عاطفی دانست و بیان کرد: پرهیز از نقل مطالب ضعیف و تحریف شده در روضه ها و نوحه ها، بهره گیری از اشعار فاخر شاعران قدیم و معاصر، انعکاس مراسم های معتبر مساجد، تکایا، حسینیه ها و هیئات کشور مانند زنجان و یزد و نیز بیان مباحث تربیتی و خانوادگی عاشورا متناسب با خانواده ها و کودک و نوجوان از ساحت های مورد توجه در تولید و پخش برنامه های محرم است.

مدیر شبکه رادیویی معارف ادامه داد: تمام شبکه های رادیویی در دهه پایانی ماه صفر با طراحی و تولید ویژه برنامه های اختصاصی آن ایام برای پیامبر اکرم(ص)، امام حسن(ع) و امام رضا (ع) عزاداری می کنند و به معرفی سیره عبادی، علمی و مبارزاتی آن حضرات می پردازند.

تونه ای با اشاره به شاخص هایی که در برنامه های معارفی در نظر گرفته می شود، تصریح کرد: بازخوانی فرهنگ حسینی با شاخص هایی همچون امر به معروف و نهی از منکر، وظیفه شناسی، تکلیف مداری، شجاعت و شهامت در برابر دشمن، نماز اول وقت، صبر در راه هدف تا مرز جان، پیروی از ولایت، برائت از جور و سلطه طلبی، یاری مظلومان از اهداف برنامه های رادیویی صدای جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: شبکه های رادیویی علاوه بر تبیین فلسفه قیام و راز ماندگاری عاشورا بر ترویج سبک زندگی عزتمندانه تاکید دارند. همچنین این شبکه ها به احیای امر به معروف و نهی از منکر به عنوان مهمترین رکن قیام سیدالشهدا و افزایش بصیرت و توان تحلیل در شناخت جبهه حق از باطل همت می گمارند.

مدیر رادیو معارف در بخش دیگری برنامه های شبکه های رادیویی را در ماه محرم و صفر چنین معرفی کرد:

رادیو ایران

رادیو ایران با برنامه های « عندلیب»، «دعوت»، «اینجا کربلاست»، « دور عاشقان» و «در حوالی عطش» در کنار بررسی ابعاد قیام سیدالشهدا(ع)، نغمه ها و اشعار عاشورایی را بررسی می کند.

اهمیت نماز در عاشورا و مشاعره عاشورایی از دیگر موضوعاتی است که این شبکه رادیویی دنبال می کند.

رادیو معارف

رادیو معارف نیز مباحث آیت الله مجتبی تهرانی(ره) درباره امر به معروف و نهی از منکر را در برنامه «سلوک عاشورایی» و تحلیل عرفانی نهضت حسینی با بیان علامه جوادی آملی را در «بر کرانه فرات» پخش می کند.

همچنین « خط سرخ»، «سفیران»، «خیمه های عشق»، «نی نوا»، «حسینیه» از دیگر برنامه های این شبکه رادیویی است که به بایسته های تبلیغی در دهه محرم، بررسی قیام حضرت و نقش ادبیات عاشورایی در شور و شعور حسینی می پردازند.

رادیو فرهنگ

آیین سوگواری امام حسین(ع) در ایران زمین را « هفت کوچه» رادیو فرهنگ بررسی می کند.

«ساعت سوگ» آواها و نغمه های عاشورایی است و در «سفر به شعر» اشعار آیینی با موضوع محرم بررسی می شود. «چهارده مجلس» نیز به معرفی شخصیت های کربلا می پردازد.

رادیو قرآن

رادیو قرآن علاوه بر پخش زیارت وارث، زیارت حضرت رسول از بعید و زیارت اربعین با برنامه های «اشراق»، «قرآن کربلا»، «حسینیه» به تبیین فلسفه عزاداری محرم و صفر و آثار تربیتی آن و سیره امام حسین(ع) می پردازد.

رادیو تهران

اشعار عاشورایی را رادیو تهران در «عبور آه تا شانه های ماه» بررسی می کند. در مستند پیرغلامان مروری بر زندگی خادمان حسینی دارد و برنامه «مرگ سرخ» گفتارهایی درباره محرم را پخش می کند. پخش ویژه برنامه شیرخوارگان حسینی از مصلای تهران نیز از اقدامات این رادیو است.

رادیو جوان

رادیو جوان نیز «بشنو از نی» و «کشتی سواران» به تبیین فلسفه امر به معروف و نهی از منکر می پردازد که از برنامه های رادیوجوان است. این رادیو ویژه برنامه های جداگانه ای برای ظهر تاسوعا و عاشورا و شهادت امام سجاد (ع) تدارک دیده است.

رادیو ورزش

رشادت های حضرت عباس (ع) را در برنامه «ساقی عطشان» رادیو ورزش می شنویم. این شبکه با الگوسازی از حماسه سازان کربلا در «حماسه عاشورا» جوانمردی و مقاومت در راه حق را ترویج می کند. «شور حسینی» به بیانات مقام معظم رهبری در مورد حادثه عاشورا می پردازد و «اعجاز عاشقی» ویژه برنامه روز عاشورایی این شبکه رادیویی است.

رادیو سلامت

رادیو سلامت، داستان هایی از محرم و زندگی پیامبر(ص) و امام حسن(ع) و امام حسین (ع) را در برنامه «قاصدک» روایت می کند. این شبکه رادیویی با توجه به اهمیت سلامت عزاداری حسینی در این ایام، باید ها و نبایدهای نذری را بررسی می کند و در برنامه «خانه آرزوها» به معرفی حسینیه ها و تکایا می پردازد.

رادیو گفت و گو

رادیو گفت و گو تئاترهای آیینی در کشور را در برنامه «پرده آخر» بررسی می شود. این شبکه همچنین به شبهات حوزه عزاداری محرم در برنامه «حدیث دلدادگی» پاسخ می دهد. این شبکه «عقل سرخ» را برای بررسی سجایای اخلاقی در کربلا طراحی کرده و در برنامه «ملاقات» با تعزیه خوان های پیشکسوت گفتگو می کند.

رادیو اقتصاد

رادیو اقتصاد، «روی خط بازار» به وضعیت بازار در ایام محرم می پردازد.

تاثیر نهضت حضرت زینب (س) در تداوم نهضت حسینی از موضوعاتی است که در ویژه برنامه ای مستقل بررسی می شود.

رادیو نمایش

تولیدات نمایشی رادیو نمایش در ایام محرم، این حادثه تاریخی مهم را معرفی می کند. نمایش های «پناه آخر»، «فصل مشترک»، «ظلمت نشینان»، «خاک من بوی محشر می دهد»، «کاروان زیارتی»، «فاتح قلبها» و... دلاوری و مظلومیت کربلاییان را روایت می کند.

رادیو صبا

«نفس المهموم» مقتل خوانی رادیو صباست و نثر عاشورایی و شعر عاشورایی را در «طنین خون خدا» و «مشاعره» پیگیری می کند.

با اندکی اضافات و تلخیص، برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 31 شهریور 1396، کد مطلب: 4092381: www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین