پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۲۸۱۸
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷
ورود این دو کشور غیرمسلمان به لیست ممنوعیت ورود کار آسانی است. تعداد اتباع کره شمالی که به آمریکا سفر می‌کنند، بسیار ناچیز است و ممنوعیت ورود اتباع ونزوئلا به آمریکا تنها به برخی دیپلمات‌ها و خانواده‌های آنان محدود می‌شود.

شعارسال: رئیس جمهور آمریکا یکشنبه این هفته قانون به روز شده خود مبنی بر سیاسیت منع ورود اتباع کشور‌های خارجی به آمریکا را صادر کرد و در این فهرست نهایی نام ۷ کشور به چشم می‌خورد که برخی از آنان از ابتدا در این فهرست بودند و برخی دیگر به تازگی وارد این فهرست شدند. چاد، لیبی، کره شمالی، سومالی، سوریه، ونزوئلا و ایران ۷ کشوری هستند که در همانند دفعات گذشته فاقد منع ورود به اتباع کشور‌هایی است که بیشتر ین نقش را در حوادث تروریستی ۱۱ سپتامبر و مانند آن داشته‌اند. در لیست جدید اتباع چاد، کره شمالی و ونزوئلا تازه اضافه شده‌اند و اتباع سودان از لیست ممنوعیت ورود حذف شده‌اند.

ترامپ تاکنون اتباع ۱۰ کشور را در لیست منع ورود به آمریکا قرار داده است که هیچ‌کدام از ۱۰ کشور محل تولد و زندگی تروریست‌های حادثه ۱۱ سپتامبر نبوده‌اند. از بین ۱۹ تروریستی که در حادثه ۱۱ سپتامبر دخیل بودند، ۸ نفر از آنان در خود ایالات متحده آمریکا به دنیا آمده بودند و ۱۳ نفر در زمان حمله به برج‌های دوفلو تجارت جهانی به عنوان شهروند یا ساکن قانونی در آمریکا حضور داشتند. در بین این ۱۹ نفر ۱۵ نفر ملیتی سعودی داشتند، ۲ اماراتی، یک مصری و یک لبنانی. اتباع هیچ‌کدام از این ۴ کشور در لیست منع ورود به آمریکای ترامپ قرار ندارند.

تروریسم در آمریکا پدیده‌ای بومی است و ۸۵% از ۴۱۸ نفر متهمی که در جریان حوادث ۱۱ سپتامبر بازداشت شدند، یا شهروند آمریکا بودند و یا ساکن قانونی در آمریکا. گزارش اخیر وزارت امنیت داخلی آمریکا هم تایید می‌کند، شهروندان کشور‌هایی که به عنوان تهدید تروریستی به شمار می‌آیند، به ندرت در اقدامات تروریستی آمریکا دخالتی داشته‌اند. این در حالی است که بسیار بعید به نظر می‌رسد آمار مندرج در این گزارش با ورود کشور‌های چاد، کره شمالی و ونزوئلا با تغییر محسوسی مواجه شود.

بر اساس اظهارات مقامات آمریکایی قانون ممنوعیت جدید دولت آمریکا دقیقاً شامل کشور‌هایی شده است که در فرآیند بررسی‌های امنیتی و بین‌المللی به عنوان کشور‌های فاقد اقدامات امنیتی کافی یا کشور‌های ناتوان و نیز بی‌میل (مثل ایران) برای انجام همکاری‌های امنیتی با دولت آمریکا، شناخته شده‌اند. هرچند که دولت ترامپ دلایل کافی برای اعتماد به فرآیند این ارزیابی‌ها را ندارد.

اولین دستور منع ورود اتباع کشور‌ها به آمریکا با عجله صادر شد و پس از اختلال در فرودگاه‌ها با چالش‌های قانونی زیادی روبرو شد. در آن زمان استفان میلر، مشاور سیاسی و کلیدی کاخ سفید، اقدام به ارائه آمار‌های گمراه کننده از تروریست‌های کشور‌های منع شده داد که شامل موارد غیر تروریست و افرادی می‌شد که تا قبل از استرداد برای محاکمه در مورد اتهامات تروریستی‌شان، هرگز به داخل آمریکا نیامده بودند.

هنگامی که دومین دستور منع ورود صادر شد، وزارت امنیت داخلی برای توجیه افکار عمومی، پرونده شخصی به نام محمد عثمان محمد را ارائه داد که محکوم به طراحی حمله به مراسم کریسمس در پورتلند در سال ۲۰۱۰ شده بود. این در حالی بود که محمد در سومالی به دنیا آمده بود. پرونده او به قانون ممنوعیت سفر بی‌ارتباط بود. محمد عثمان محمد وقتی کودک بود، یعنی دهه‌ها قبل از روی آوردنش به اقدامات افراطی و تروریستی به آمریکا آمده بود و پدرش او را قبل از انجام عملیات تروریستی، هنگامی که برخی رفتار‌های محاربه‌گرانه او را مشاهده کرده بود، به پلیس آمریکا تحویل داد.

این احتمال وجود دارد که هرچند ممکن است گزارش وزارت امورخارجه آمریکا حاکی از اقدامات ناکافی و موثر در مسائل امنیتی کشور‌های مشمول قانون منع ورود و لزوم اصلاحات امنیتی در آن‌ها باشد، اما ورود دو کشور غیر مسلمان (کره شمالی و ونزوئلا) به لیست ممنوعیت ورود، این مساله را به ذهن متبادر می‌کند که اقدام دولت آمریکا به خاطر جلب نظر دیوان عالی ایالات متحده برای دفاع از حق قانونی رئیس جمهور جهت اِعمال این ممنوعیت بوده است.

ورود این دو کشور غیرمسلمان به لیست ممنوعیت ورود کار آسانی است. تعداد اتباع کره شمالی که به آمریکا سفر می‌کنند، بسیار ناچیز است و ممنوعیت ورود اتباع ونزوئلا به آمریکا تنها به برخی دیپلمات‌ها و خانواده‌های آنان محدود می‌شود.

در هر حال قانون منع ورود اتباع این ۷ کشور به داخل آمریکا، راه‌حل مشکلی است که اساساً وجود ندارد و به جای آنکه به اقدامات دقیق امنیتی بدون در نظر گرفتن مولفه «دین» بررسی شود، در حال تبدیل به همان طرح کینه‌توزانه ترامپ در زمان تبلیغات انتخاباتی است. طرح «توقف تمام و کمال ورود مسلمانان به آمریکا»

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی فردا ، تاریخ انتشار: 6 مهر 1396 ، کدخبر: 729421 ، www.fardanews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین