پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۲۸۷۰
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۸
مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: تعزیه وفس با قدمتی 220 ساله تلفیقی از نمایش و موسیقی است.

شعارسال: سید محمد حسینی  اظهار کرد: هر ساله در روستای هدف گردشگری وفس آئین تعزیه‌خوانی با شور بسیار و استقبال با شکوه مردم برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در وفس برای تجسم بهتر اثر واقعه کربلا بیش‌تر وقایع را جلوی چشم مجسم می‌ساختند که شکل باقی‌مانده این امر امروزه به این صورت است که مجسمه تنی خون‌آلود را جلوی هیأت‌های عزاداری حرکت می‌دهند و یا عده‌ای را لباس زنانه و دخترانه می‌پوشانند و بر شتران برهنه سوار می‌کنند و مانند اسیران کربلا همراه دسته‌های نوحه‌خوانی راه می‌اندازند و نوحه‌هایی در تناسب با گروه‌های شبیه می‌خوانند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی اضافه کرد: به‌تدریج و در طول زمان اشعار غم‌انگیز در چگونگی واقعه کربلا سروده شده و در مرحله بعد کسانی که خود را شبیه قهرمانان فاجعه محرم در آورده بودند، به خواندن اشعار پرداختند و با تکامل مراسم، این‌گونه تعزیه‌داری از صورت سکون در آمد و جنبه حرکت و نمایشی گرفت. توفیق عظیم بیان چگونگی فاجعه کربلا، موجب شد که دیگر وقایع، روایت و اسطوره‌های مذهبی نیز به‌صورت شبیه (تعزیه) تنظیم شود. برگزاری این مراسم در حدود یک قرن پیش به اوج رسیده که از اول محرم تا دوازدهم بعضی جاها تا آخر ماه صفر هر روز یک مجلس از این تعزیه‌ها را بر پا داشتند.

حسینی تصریح کرد: برخی اهالی روستای وفس که مدت‌ها قبل مهاجرت کرده‌اند، در ایام دهه اول محرم و به‌خصوص روزهای تاسوعا و عاشورا، حتماً در روستا حضور می‌یابند تا شاهد مراسم تعزیه باشند. تعزیه‌خوانان وفسی قدمت شروع تعزیه را بیش از 220 سال می‌دانند و بعضی قدمت آن را به قبل‌تر از آن نیز برمی‌گردانند.

وی گفت: تعزیه وفس، پیوند طبیعت بکر با هنر معنوی است و اثر طبیعت در اشعار مراثی و مناقب و شبیه‌خوانی این روستا و دستگاه‌های موسیقی و ردیف‌های موسیقی مورد استفاده کاملاً مشهود است. لباس‌های تعزیه خاص و شگرد شبیه‌خوانی اصیل در کنار بافت فرهنگی اجرای آئین و بسیاری موارد دیگر باعث شد تا این آئین در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت برسد و گامی برای حفظ و احیا این آئین خاص در استان مرکزی باشد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 6مهر1396، کدخبر: 13960706000235: www.markazi.farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین