پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۳۲۳
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۶
نهایی شدن برجام آخرین مرحله از توافق هسته‌ای است که طبق نقشه راه ترسیم شده پیش از بهمن ماه سال جاری، به این روز خواهیم رسید.

شعارسال: "پرونده مذاکرات هسته ای ایران" پرونده معروفی که دنیا دیگر منتظر بسته شدنش نیست بلکه تحول دیگری را رصد می کند و ان فردای روز اجرایی برجام است که چه خواهد شد.

روز اجرایی و نهایی شدن برجام آخرین مرحله از توافق هسته ای است که طبق نقشه راهی که ترسیم شده بود پیش از بهمن ماه سال جاری به این روز رسیدیم

پیش از رسیدن به جمع بندی نهایی در تیرماه94 شاید تحلیل این موضوع که ایران پس از جمع بندی با چه چیزی رو به رو خواهد شد و در چه جایگاهی قرار گرفت، کار سختی بود اما پس از رسیدن به جمع بندی و انچه در بازه زمانی تا به امروز گذشت این سوال مطرح می شود که ایران پس از گذر از این مرحله نیز با چه چیزی رو به رو خواهد شد و چه تحولاتی مثبت و منفی انتظار برجام را می کشد که به همین منظور نظر کارشناسان هسته ای را جویا شدیم.


*رشد اعتبار سیاسی ایران و ارتقاء جایگاه

نماینده سابق ایران در سازمان ملل با اشاره به اینکه با نهایی شدن برجام و اینکه کشورمان با چه چیزهایی روبرو خواهد شد گفت: تحریم‌هایی که شورای امنیت، ایالات متحده آمریکا و اروپا بر ایران تحمیل کرده بودند موجب شد تا زمینه‌های همکاری اقتصادی ما با دنیا تحت تأثیر قرار بگیرد.

وی ادامه داد: همچنین نقل و انتقالات ارزی میان ایران و کشورهای دیگر با سختی مواجه شده بود و بازرگانی و مسائل اقتصادی ما را نیز با مشکل روبرو کرده بود او با مهارتی که کارگزاران کشورمان پیدا کردند توانستند بسیاری از آثار منفی این تحریم‌ها را خنثی کنند اما به هر ترتیب تحریم‌ها تأثیر خود را برجای گذاشت.

خزائی تصریح کرد: از زمانی که افقی برای حل و فصل این موضوعات ترسیم شد و بحث برجام مطرح گشت شاهد فضایی جدید در زمینه همکاری اقتصادی بودیم و می‌بینیم تا زمانی که برجام اجرایی شود کشورهای متعددی جهت فراهم کردن زمینه همکاری برای آینده به ایران سفر کردند و با اتاق بازرگانی نیز رایزنی‌هایی بسیاری در سطوح مختلف صورت گرفت.

*نماینده سابق ایران در سازمان ملل تأکید کرد:نفس گفتگو‌ها باعث شد تا زمینه همکاری با کشورهای مختلف فراهم شود و طبیعتا پس از برجام بحث رشد اعتبار سیاسی ایران که اکنون رتبه آن 7 است بهبود پیدا خواهد کرد.

*بی اهمیت نشان دادن کار دیپلماسی اوباما با چاشنی طرح‌های تضعیف کننده برجام

"محسن محمودی" کارشناس مسائل هسته‌ای پیرامون تبعات مثبت و منفی اجرایی شدن برجام اظهار داشت: از فردا اجرایی شدن برجام شاهد تبعات سیاسی و اقتصادی مختلفی خواهیم بود.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود تاثیرات اقتصادی پس از 3 تا 6 ماه خود را نشان دهد و پول های بلوکه شده در این بازه زمانی آزاد گردد.

این کارشناس مسائل هسته‌ای افزود: به لحاظ سیاسی نیز ما شاهد گستردگی روابط خواهیم بود. اما از تبعات منفی آن می توان به کارشکنی جمهوری‌خواهان اشاره کرد، با توجه به انتخاب پیش رویشان در تلاش‌اند کار دیپلماسی اوباما را با مشکل مواجه کرده و یا آن را بی‌اهمیت جلوه دهند، به همین جهت ممکن است طرح‌هایی برای ضعیف کردن برجام در آینده به تصویب برسد.

*ایران رسما به باشگاه هسته ای جهان می پیوندد


"حسن بهشتی پور" پیرامون تبعات مثبت پس از روز اجرایی گفت: این امر موجب خواهد شد که ایرن بتواند رسما به باشگاه هسته ای بپیوندد این در حالی است که کشورمان در سال 1385 موفق شد با کامل کردن چرخه سوخت هسته ای عملا خود را اثبات کند به کشورهایی که دارنده فناوری هسته ای هستند اما این موضوع به رسمیت شناخته نشد و در این زمینه با استفاده از سلاح تحریم مشکلاتی را برای کشورمان به وجود آودند.

وی افزود: پس از اجرای شدن برجام ایران در یک فضای بین المللی کار خود را ادامه خواهد داد و فعالیت علمیش را با داشگاه های بین المللی ادامه خواهد داد از طرف دیگر دارایی های ایران به تدریج باز خواهد گشت و این دارایی ها متاسفانه توسط کشورهایی مسدود شده است که با انها بیشترین مبادلات اقتصادی را داشتیم مانند هند و چین و پیش بینی می شود تا اردیبهشت ماه سال آینده این دارایی ها آزاد گردد.

این کارشناس مسائل هسته ای تصریح کرد: به لحاظ سیاسی موضوع اقتدار ایران است که پس از 12 به حق مسلم خود رسید و این فضا باعث می شود که ایران بتواند تعامل خوبی در زیمینه های مختلف از جمله و اقتصادی داشته باشد.

*حرکت تعاملی ایران به سمت فضای باز بین المللی

علیرضا داوری با اشاره به روز اجرایی و "آنچه پس از آن انتظار ایران را می کشد گفت: پس از 12 سال مذاکره خروجی خوبی از ان درامد و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای برای ما به رسمیت شناخته شد و تحریم های ظالمانه نیز برداشته می شود. که این تحریم ها به معنای واقعی اجحاف در ملت بزرگ ایران بود.

وی افزود: از بعد سیاسی نیز اجرای برجام نیز بسیار تاثیر گذار است چرا که ایران بعد از اجرای برجام شرایط خاصی دارد و خاص تر خواهد شد، اکنون ایران به عنوان مرکز ثقل خاورمیانه مطرح می شود و در آینده نقش پر رنگ تری نیز خواهد داشت و این موضوع نشان می دهد که در اینده به سمت فضای باز منطقه ای و بین المللی خواهد رفت.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار خبر 27 دی 1394، کدمطلب: 5459994، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین