پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۳۵۵۳
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲
حجت الاسلام مقامی گفت: ما معتقدیم حکمت واقعه کربلا از منظر خداوند و اولیا و امام حسین از ان جهت است که جهل زایی شود و علم و معرفت به صحنه اید و گزارش از واقعیت دهد و نه پندار و توهمی درباره واقعیت دهد و این تعریف واقعی علم است.

شعار سال: حجت الاسلام سید محمد قائم مقامی، کارشناس مسائل مذهبی و استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین اظهار داشت: ما مسلمانان اصولا انبیا و اولیاء علیه السلام را مظاهر حقیقی علم میدانیم یعنی علم حقیقی که همان علم الهی است و انبیاء الهی از آن برخوردار بودند و وقتی این علم به پیامبر اکرم می رسد تجلی علمی به اوج خود می رسد.

وی با تاکید بر اینکه علمی که خداوند در پیامبر قرار داده نهایت عظیم است و از آن فراتر وجود ندارد تصریح کرد: پیغمبر فرمودند که هیچ علمی را خداوند به من نیاموخت مگر انکه من همان را به علی علیه السلام اموختم.

حجت الاسلام قائم مقامی ویژگی ولایت و امامت را برخورداری از علم و معرفت عنوان کرد و افزود: اساسا امام باید عالم علی الاطلاق باشد یعنی علمی که جنبه لدنی دارد و از جانب خداوند می رسد و ائمه خودشان فرمودند که خداوند از اسمان این علم را نازل می کند و تنها کسانی که گیرنده این علم هستند ائمه و معصومی هستند.

وی در ادامه افزود: این علم به دوره امام حسین علیه السلام رسید و بدیهی است عالم علی الاطلاق زمان امام حسین است که گیرنده علم از ناحیه خداوند است و ان جریان تقابلی که پیش امده همان تقابل علم و جهل و تقابل حق و باطل و نور و ظلمت است یعنی در یک طرف علم مطلق و در طرف دیگر جهل و نادانی مطلق قرار دارد.

این کارشناس مسائل مذهبی با تاکید بر اینکه ماجرای عاشورا حکمت های فراوانی دارد که از جهات مختلف می توان به ان نگاه کرد یاداور شد: یکی از این جهات ان است که در روز عاشورا فاجعه جهل نمایان شد که وقتی انسانها جاهل باشند و حقیقت را درک نکنند ولو به ظواهر دین اعتقاد داشته باشند ظواهر دین کفایت از علم نمی کند.

وی با بیان اینکه این حقیقت، باطن و اصل دین است که عین علم محسوب می شود متذکر شد: چون ممکن است شخصی جاهل باشد ولی صورت های ظاهری از دین را داشته باشد همانطور که بعد از رحلت پیغمبر اکرم اینطور شد و متاسفانه به ظواهری از دین اکتفا کردند و حقیقت دین را ازدست دادند و جریان مقابل هم خیال می کرد که دین دارد و بعضا خیال می کردند که موحد و مقرب به پروردگار هستند و یا همچنانکه در شب عاشورا فرمانده جریان پلید مقابل یعنی "عمر سعد" به ان لشگر خطاب می کند که ای لشکریان خداوند سوار اسب ها شوید و مژده به شما بهشت باد، که این اوج جهل انسان است که چیزی را درست برعکس بفهمد و دریافت کند چون قطعا این حرکت، حرکت بسوی جهنم بوده در حالیکه آنها خیال می کنند که این حرکت بسوی بهشت است.

حجت الاسلام قائم مقامی ضمن تاکید بر اینکه این فاجعه عمومی جهل بشر بوده که کار را به مصیبت و فاجعه کربلا رساند گفت: ما معتقدیم حکمت واقعه کربلا از منظر خداوند و اولیا و امام حسین از ان جهت است که جهل زایی شود و علم و معرفت به صحنه اید و گزارش از واقعیت دهد و نه پندار و توهمی درباره واقعیت دهد و این تعریف واقعی علم است.

وی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم نقش جریان کربلا و عاشورا اگاهی بخشی به بشر است چون بشر را وارد حوزه علم و کشف القطاع می کند.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: همه چهارده ائمه معصوم شخصیت های علمی هستند و اصولا مقام عصمت و طهارت و مقام ولایت و مقام علم انها علم حقیقی است علمی که با تعبیر حضرات لحظه به لحظه از اسمان می اید و خداوند تعلیم می دهد و اگاه می سازد امام حسین هم چنین علمی را در اوجش دارد چون یکی از پنج تن اصحاب ال عبا هستند و این بالاترین مقام در بین معصومین است که ذخیره بسیار عظیمی از علوم و معارف و حقایق هستند .

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری علم و فناوری ، تاریخ انتشار مهر 96، کدمطلب:37202، www.stnews.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین