پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۳۶۴۸
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷
تنها یک نمونه از این دست برنامه‌ریزی بلندمدت در تلویزیون مشهود است و آن هم فصل تازه سریال «پایتخت» است که ماه‌ها پیش ضبط شده و اکنون در مراحل پایانی تولید برای نوروز 97 است. پرسش این است که چرا این استثناء به رویه تبدیل نمی‌شود و در فاصله چند ماه تا مناسبت‌ها، شاهد فعالیت گسترده و جنب و جوش برای تولید آثاری برای پخش هستیم؟

شعار سال: چرا برنامه‌های تازه تلویزیون در دهه اول محرم پخش نشد؟!با وجود عبور از روزهای عاشورا و تاسوعا، برخی برنامه‌های از پیش اعلام شده در این ایام پخش نشد و اکنون اعلام شده که این برنامه‌ها در دهه دوم محرم پخش خواهد شد اما چرا چنین اتفاقی رخ داده و دست تلویزیون در حساس‌ترین روزهای محرم خالی مانده و چرا چنین اتفاقاتی در هر مناسبت تکرار می‌شود؟!

اگر در ایام گذشته از محرم، فرصت تماشای تلویزیون را در کنار توفیق عزاداری داشته‌اید، احتمالاً دریافته‌اید که مهم ترین آثار وعده داده شده برای این ایام پخش نشد و تلویزیون پخش برنامه‌های مناسبتی را در دستور کار داشت؛ اما دقیقاً چه آثاری پخش نشد و چرا؟ آن گونه که اعلام شده، دو سریال «عقیق» و «هاتف» در دستور کار پخش قرار داشته است.

سریال «عقیق» عاشقانه‌ای است در دل تاریخ که سعید نعمت‌الله آن را در ده قسمت برای پخش در ماه محرم به نگارش درآورده است. در خلاصه داستان سریال تاریخی «عقیق» آمده است: به عَجز مهمونم می‌کنی؟ به تسلیم؟ این چه رضاییه که باید از ظهر عاشورا و وَقف عقیق و خون پسرم بگذرم؟ رضای کدوم دیاریه، این رضاییه که تو می‌خوای... .

در این سریال بازیگرانی چون شبنم مقدمی، هدایت هاشمی، نادر فلاح، علیرضا آرا، نسیم ادبی و بهزاد فراهانی ایفای نقش کرده‌اند. علیرضا قربانی نیز با شعری از مسعود کلانتری تیتراژ پایانی این مجموعه تلویزیونی را خواننده است.

برنامه‌های تازه تلویزیون در دهه اول محرم پخش نشد؟

سریال «هاتف» نیز قصه یک دبیر ریاضی پایه ابتدایی به نام علیرضا حقگوست که چهل و سه سال سن دارد و آن را روایت می کند. علیرضا به اصرار پدرش راهی سفر زیارتی کربلا می شود. در آنجا پدرش بر اثر یک سکته قلبی فوت و او را با یک وصیت نامه نصفه و نیمه رها می کند؛ وصیتنامه‌ای که زندگی علیرضا و خانواده اش را وارد چالش های جدیدی می کند.

این سریال به کارگردانی داریوش یاری و با نقش آفرینی سیدمهرداد ضیایی، بهزاد خداویسی، مریم بوبانی، کمند امیرسلیمانی، حمید گودرزی، محمد حاتمی، شهرام قائدی، محمد فیلی، کاظم بلوچی، مریم کاویانی، الهه حسینی و از همان ابتدا نیز اعلام شده بود در نیمه دوم محرم پخش می‌شود؛ اما با توجه به اینکه عوامل سریال «هاتف» نیز برای ضبط بخش‌های پایانی سریال در کربلا به سر می‌برند، اکنون مشخص نیست این سریال نیز از 15 محرم به پخش برسد و به سرنوشت سریال «عقیق» دچار نشود.

این وضعیت، منجر به طرح پرسش‌هایی درباره روند تصمیم‌گیری برای برنامه‌سازی در تلویزیون شد. مناسبت‌ها زمان مشخصی دارند و از هم‌اکنون قابل تشخیص است که محرم، رمضان، نوروز و... در سال‌های پیش روی، مصادف با چه ایامی است؛ بنابراین، متغیرِ نامشخص بودن زمان پخش برنامه‌ها مطرح نیست و مسئولان سیما می‌توانستند از یک سال پیش برای چنین روزهایی برنامه‌ریزی کنند و تولید از همان زمان آغاز شود.

تنها یک نمونه از این دست برنامه‌ریزی بلندمدت در تلویزیون مشهود است و آن هم فصل تازه سریال «پایتخت» است که ماه‌ها پیش ضبط شده و اکنون در مراحل پایانی تولید برای نوروز 97 است. پرسش این است که چرا این استثنا به رویه تبدیل نمی‌شود و در فاصله چند ماه تا مناسبت‌ها، شاهد فعالیت گسترده و جنب و جوش برای تولید آثاری برای پخش هستیم؟

مگر برنامه‌هایی نظیر سریال «عقیق» که یک سال پیش سفارش داده می‌شد و تولیدش در همان زمان آغاز می‌شد، دست مسئولان تلویزیون در این ایام بازتر نبود؟ آیا مانعی برای چنین برنامه‌ریزی وجود دارد یا انگیزه و اراده لازم در این زمینه مشهود نیست؟

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت تابناک، تاریخ انتشار: 10مهر 1396، کدخبر: ۷۳۴۹۲۴، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین