پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۸۴۶۶۲
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵
سفیر عراق در تهران گفت که قوانین دست و پاگیر و کهنه عامل اصلی پایین بودن حجم تجاری بین دو کشور ایران و عراق است.

شعار سال: راجح صابر عبود الموسوی روز شنبه در نشست با تجار و صادرکنندگان مازندران در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی در ساری افزود: جنگ داخلی در عراق و برخی مشکلات امنیتی باعث شده تا فرصتی برای تدوین قوانین جدید فراهم نشود.

وی بیان داشت: امیدواریم در آینده نزدیک با برقراری امنیت کامل در کشورمان، زمینه برای تصویب قوانین جدید و تسهیل روابط اقتصادی دو جانبه فراهم شود.
وی اضافه کرد : البته ،برخی در داخل عراق که ممکن است مسوولیتی نیز داشته باشند، مخالف ارتباط گسترده ما با جمهوری اسلامی ایران هستند، ولی در مناصب بالای کشورهای ایران و عراق علاقه زیادی برای گسترش روابط وجود دارد و این روابط امروز در حد بالایی برقرار است.

سفیر عراق در تهران با انتقاد از پایین بودن میزان صادرات غیر نفتی ایران به عراق گفت که در سال گذشته ارزش صادرات غیرنفتی ایران به عراق افزون بر شش میلیارد دلار بود که با توجه به سطح مناسبات خوب سیاسی و روابط حسنه دو جانبه این میزان صادرات پایین است.
وی اضافه کرد : نیاز کشور عراق به کالاهای ایرانی با توجه به مشکلات اقتصادی و ضعف زیرساختی بیش از این است و باید تجار و صادرکنندگان ایران برای ورود بیشتر به عراق تلاش کنند.
به گفته وی حجم صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به عراق می تواند چندین برابر میزان فعلی باشد و مسوولان دو کشور به خصوص تجار باید تلاش کنند این روابط گسترش یابد.
الموسوی درمورد نوسان تعرفه گمرکی در عراق و تبعیض دریافت این تعرفه ها گفت که براساس قوانینی که در زمان رژیم بعث تصویب شد، تعرفه گمرکی برای کالاهای کشورهای عربی به عراق صفر تعیین شده است و این قوانین کهنه در فرصت آینده بازنگری می شود.

وی اضافه کرد : با کاهش میزان درآمد عراق به دلیل کاهش قیمت نفت و تحمیل هزینه های ناشی از جنگ به کشورمان، نیاز است تا به درآمدهای دیگری از جمله تعرفه گمرکی بیشتر توجه شود و امکان برقراری تعرفه گمرکی صفر برای کشورها وجود ندارد.
سفیر عراق در تهران اظهارداشت : ما برای مناسبات تجاری با ایران به دلیل مشترکات دو جانبه و حمایت این کشوراز ما در روزهای سخت جنگ و ناامنی احترام ویزه قایل هستیم و خواهان گسترش این روابط هستیم.
الموسوی اظهارداشت : باید با برداشتن موانع قانونی زمینه را برای گسترش روابط دو  جانبه بیشتر گام برداریم و مطالبات مردم دو کشور نیز تحقق یابد.

* ایران در اولویت روابط اقتصادی عراق
سفیر عراق در تهران گفت که الویت اول مسوولان رده بالای بغداد برای تامین نیازمندی های عراق ، تامین این مایحتاج از جمهوری اسلامی ایران است و تاکنون نیز در این راه گام های خوبی برداشته شد.
الموسوی افزود : امروز مرجعیت بزرگ دو کشور نیز خواهان گسترش روابط بین ایران و عراق هستند و ما باید برای تحقق مطالبات مرجعیت دو کشور از جمله رهبر معظم انقلاب اسلامی و مرجع بزرگ شیعه در عراق تلاش کنیم. وی بار دیگر آمادگی کشورش را برای گسترش مناسبات دو جانبه مورد تاکید قرار داد. سفیر عراق در تهران امروز (شنبه) به مازندران سفر کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص، برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار 15 مهر 1396، کد مطلب: 82687629: www.irna.ir



اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین