پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۶۶۷۷
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: بهترین راهکار برای توجه به مسائل جهانی و ملی محیط زیست و منابع طبیعی کشور این است که منابع طبیعی کشور تبدیل به یک وزارتخانه شود.

شعار سالخداکرم جلالی در همایش بررسی ساختار تشکیلاتی محیط زیست و مدیریت منابع طبیعی ایران که ظهر امروز در سالن امام خمینی(ره)دانشکده کشاورزی کرج برگزار شد اظهار داشت: مسله آب بحرانی نیست که در آینده با آن روبه‌رو شویم بلکه این بحران در حال حاضر وجود دارد و نیاز است در مورد این بحران یک تحول در سیاستگذاری‌ها و مدیریت مربوط به سرزمین شکل گیرد.

وی افزود: این بحران‌ها بیشتر از آن است که تشکلات منابع طبیعی و محیط زیست بتوانند کارساز باشند طبق اصل 10 قانون اساسی حفاظت از منابع طبیعی باید به عنوان وظیفه عمومی باشد.

رئیس سازمان جنگل‌ها،مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه نمی‌توان از دولت انتظار داشت که در این باره اقدام کند، ادامه داد: انجمن و تشکلات مربوط به محیط زیست و منابع طبیعی در تمام دنیا برای رسیدن به هدف حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی و مشارکت هرچه بیشتر مردمی فعال هستند که در کشور 2 انجمن وجود دارد که نتوانستند وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

وی با بیان اینکه مشکلات محیط‌زیست, تغییر اقلیم وگرمایش زمین تنها مسئله ملی نیست و مربوط به کل جهان است, عنوان کرد: مسایل محیط‌زیستی و منابع طبیعی جزو مسائل زیربنایی کشور است که اگر این مسایل اصلاح نشود همه بناهایی که برپایه آن بنا شده نخواهد ماند.

جلالی اضافه کرد: آب، خاک و هوا سهعنصر مربوط به محیط زیست هستند کههر سه دارای مشکل هستند و ما از خط قرمزهای این سهعنصر عبور کردیم و برای ساماندهی آن باید اقداماتی انجام دهیم.

وی افزود:یکی از مشکلاتی که با آن روبه‌روهستیم ضمانت اجرا و نظارت بر عملکردها و رویدادها است که سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مرجعشاخص‌های محیط زیست کشوری را پایش و بررسی و آن‌ها را به مراجع رسمی معرفی و آن‌ها این پایش‌ها را اعمال می‌کنند.

جلالی با بیان اینکه در حوزه منابع طبیعی 960 هزار خانوار دامدار روستایی, عشایری و جنگل نشین وجود دارد، گفت:در حوزه چرای بی رویه دام و آسیب‌هایی که به جنگل‌ها و مراتع وارد می‌شود اگر دستگاه‌های نظارتی را کاهش دهیم در مسائل کلان و محیط زیست عقب می‌مانیم.

وی با اشاره به اینکه بهترین راهکار برای توجه به مسایل جهانی و ملی محیط زیست و منابع طبیعی کشور این است که منابع طبیعی کشور تبدیل به یک وزارتخانه شود, بیان کرد:با عملی شدن این امر در حوزه منابع طبیعی و حفظ محیط زیست می‌‌توانفعال‌تر بود.

رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: برای آینده و حل مشکلات محیط زیست کشور بهترین راه حل این است که این مجموعه از اقتدار بیشتری برخوردار باشد و تبدیل منابع طبیعی به وزارتخانه می‌تواند راه گشا و بسیار موثر باشد.

وی با بیان اینکه از بعد از انقلاب تا کنون میلیاردها تومان صرف آب‌های سطحی کشور شده است، اضافه کرد: مجموعه اعتبارات در این مدت برای سفره‌های زیرزمینی کمتر از نیم درصد بوده است که 55 درصد منابع آب‌هارا از منابع زیر زمینی گرفته‌ایم.

جلالی با بیان اینکه امروزه شاهد فرو نشست زمین در بعضی نقاط هستیم، عنوان کرد:این موضوع نشان می‌دهد باید به رویکرد آب در کشور توجه شود و به سفره‌های زیرزمینی هم توجه شود.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه باید حداقل 3 میلیون هکتار آبخیزداری در کشور صورت گیرد, تصریح کرد:در 125 میلیون هکتار برای تعادل سفره‌های زیرزمینی باید آبخیزداری صورت گیرد که از این مقدار حدود 99 میلیون هکتار باقیمانده است.

جلالی تاکید کرد:اگر با این روش سالی یک میلیون هکتار جلو برویم حدود 100 سال زمان نیاز داریم تا این آبخیزداری به پایان برسد.

وی با اشاره به دنبال کردن حل بحران‌های منابع طبیعی و زیست‌محیطی کشور اظهار داشت: 7 میلیون هکتار از اراضی کشور شیب‌دار هستند، در اغلب مناطق کشور شخم را در جهت شیب زمین می‌زنند و بیشترین فرسایش را در این مناطق داریم.

جلالی ادامه داد: 120 میلیون واحد دامی در کشور وجود دارد و از این تعداد حدود 70 میلیون واحد دامی وابسته به مرتع هستند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار 23 مهر 96، کدمطلب:1546424، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین