شعار سال: صنعت سنگ ساختمانی یک صنعت، به شدت پویاست که بر اساس معیارها و شاخصهای ارزیابی متداول اقتصادی دارای مزیت نسبی صادراتی است و برای حرکت در مسیر صادرات نیاز به زمینه سازی و فراهم کردن بسترهای فراوانی است که انجام تبلیغات کارآمد و بازاریابی و بازارسازی هدفمند واثربخش، نخستین و مهم ترین گام برای رسیدن به این امر مهم است.
بر اساس آمارهای بین المللی، کشور ایران از نظر تعدد، تنوع و غنای ذخایر سنگ ساختمانی در ردیف ۱۰ کشور عمده دارای ذخایرسنگهای تزئینی و نمای جهان به شمار می آید و از لحاظ تنوع و یونیک بودن سنگ؛ ما پس از کشورهایچینو هند، دارای رتبه سومجهانهستیم. مطابق همان آمارها کشور ایران طی چند سال گذشته با تولید سالانه حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون تن سنگ تزیینی چیزی حدود ۸ درصد تولید جهانی را به عنوان چهارمین تولید کننده عمده سنگهای تزئینی و نما در جهان، از آن خود کرده است. متاسفانه با وجود این مزیت نسبی؛ سهم جهانی صادرات سنگ ساختمانیایرانبسیار اندک است که بزرگترین مشکل و علت رونق نگرفتنتجارتاینصنعترا میتوان در تقاضای زیاد بازار داخلی در زمان حباب رونقمسکنمهرجستجو کردکه باعث شد توجه تولیدکنندگان به بازارهای جهانی کمرنگ وکمرنگتر شده و به دلیل راحتی تولید و فروش محصول در داخل و بالا بودن قیمتها, با تن ندادن و سبک شمردن استانداردهای جهانی در خصوص فرآوری ، عاملی شد که در زمینهتبلیغاتو بازاریابی در راستای صادرات به کشورهای خارجی، اقدامیمهمیدر جهت بازاریابی و فروش صورت نگیرد وما نتوانیم برای صادرات سنگ خود از ابزارها و پتانسیلهای تبلیغاتی، و فرصتها به نحو شایسته بهره ببریم در همین رابطه مهمترین مسائل و مشکلاتی که گریبانگیر صنعت سنگ ساختمانی کشور در زمینه صادرات است را میتوان در چند آیتم ذیل خلاصه کرد.
• عدم توجه و احساس نیازواقعی تولیدکنندگان به بازارهای جهانی
• بی توجهی و کوتاهی نسبت به کسب اطلاعات مورد نیاز واقعی
•نبودن یک مرکز آماری معتبر ومستقل از میزان تقاضای بازارداخلی و خارجی به دور از دردسرهای صنفی و مالیاتی
• کیفیت نسبتاً پایین برخی از محصولات صادراتی
• عدم ارائه شناسنامه برای هر سنگ شامل مشخصات فنی و ساختاری سنگ
• عدم اطمینان مشتریان خارجی به دلیل وجود نمونههای فیک و درجه دو
• عدم تلاش جدی تولیدکنندگان داخلی در خصوص نوآوری، تغییر مدل و طراحی متناسب با درخواست و سلیقه بازار
• ضعف شدید بسته بندی محصولات صادراتی به رغم داشتن بعضاکیفیت نسبتاً خوب و قیمت مناسب
• فقدان بروشورها وسایتهای حرفه ای از محصولات سنگی
• نداشتن عضویت و مشارکت کافی و عدم اگاهی از سازمانهای تجاری و گمرکی جهانی
• فقدان و یا ضعف تشکلها و اتحادیههای صادراتی
• نبودن یک مرکز بزرگ توزیع و فروش نمونههای سنگ کارشده و شوو روم استانی و ملی
براساس یافتههای حقیر ، نقش و تاثیر عوامل اصلی تاثیرگذار بر توسعه صادرات سنگهای ساختمانی ایران را میتوان به صورت زیر خلاصه کرد؛
• ایجاد و القای نگرش صادرات محور در مدیران ارشد واحدهای سنگبری و کارخانجات فرآوری سنگ
• استفاده از افراد آشنا به فرهنگ و زبان بازارهای هدف جهت سهولت برقراری ارتباطات تجاری
• ایجاد و توسعه شرکتهای تخصصی صادرات، با مشارکت خرده شرکتها جهت کاهش هزینههای بازاریابی و تجمیع فعالیتهای پراکنده با افزایش توان رقابتی جهت حضور مستقیم در پروژهها و مناقصههای بین المللی
• تمرکز شرکتهای صادراتی بر نقش اعتمادسازی نزد مشتریان
• ارتباط مستمر با مشتریان و توجه به نظر خریداران سنگ پس از تحویل کالا و ارایه خدمات پس از فروش
• شرکت فعال، هدفمند و مستمر در نمایشگاههای بین المللی و تخصصی سنگ، ساختمان و دکوراسیون داخلی، جهت ارائه توانمند یهای کشور در این زمینه و ایجاد ارتباط مستقیم با مشتریان
• تماس با آرشتیکتها و افراد و شرکتهای بزرگی طراحی در کشور هدف
• انجام تحقیقات بازاریابی توسط شرکتهای بزرگ در زمینه یافتن بازارهای جدید و یا توسعه بازارهای فعلی با توجه به توانمندیهای داخلی، سلیقه مشتریان و ویژگی نیازهای حال و آینده بازارهای هدف
• ارائه قیمتهای متناسب با کیفیت، به ویژه در آغاز ورود به بازارهای جدید با توجه به قیمت رقبا
• رعایت انطباق کالای تحویلی از نظر ویژگیهای کیفی، مطابق با نمونههای قراردادی در حد متعارف. بیشترین نارضایتی خریداران سنگهای ساختمانی از عدم رعایت این مورد است.
• بهبود روابط سیاسی با کشورهای هدف صادرات ایران در راستای امکان دسترسی بیشتر به بازارهای عمده مصرف سنگ
و در نهایت استفاده از تجربه و شیوههای عملکرد تبلیغاتی، بازاریابی و تجارت کشورهایایتالیا، چین، هند وترکیهبه عنوان کشورهای صاحب صنعت سنگ ساختمانی در دنیا در زمینه تمامیموارد اشاره شده در بالا، راهگشا و مشکل گشا خواهد بود.
سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 25 مهر 96، کدمطلب:۳۳۰۰۷۲۸، www.donya-e-eqtesad.com