پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۶۹۰۶
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲
به اعتقاد کارشناسان حضور در نمایشگاه‌های تخصصی و بین‌المللی به عنوان راهکاری موثر برای رشد و توسعه صادرات محصولات معدنی ازجمله سنگ‌های تزئینی به شمار می‌آید.

شعار سال: به اعتقاد کارشناسان حضور در نمایشگاه‌های تخصصی و بین‌المللی به عنوان راهکاری موثر برای رشد و توسعه صادرات محصولات معدنی ازجمله سنگ‌های تزئینی به شمار می‌آید. همین طور برای راهیابی و شناسایی بازار هدف نیز می‌توان به این نمایشگاه‌ها امیدوار بود. به ادعای پورحسنی رئیس هیأت مدیره نمایشگاه سنگ ایران حضور گسترده تر فعالان حوزه سنگ در نمایشگاه‌های بین المللی، نیازمند حمایت از سوی دولت و سازمان‌های بزرگ است زیرا اگر ایران بخواهد به یکی از قدرت‌های منطقه و حتی جهانی در صنعت سنگ تبدیل شود باید تسهیلات لازم و شرایط مناسب براساس حضور در بازارهای هدف برای فعالان این صنعت فراهم شود. پورحسنی علاوه بر اینکه رئیس هیأت مدیره نمایشگاه سنگ ایران است، شرکت گروه صنعتی پورحسنی را نیز در اختیار دارد که با بیش از ۵۰ سال سابقه در معدن کاری و صنعت سنگ ایران، از بزرگان این صنعت محسوب می‌شود. درباره آینده صنعت سنگ و همینطور توسعه نمایشگاهی این صنعت، با پور حسنی به گفتگو نشستیم و راهکارهای توسعه این صنعت را بررسی کردیم.

درابتدا خودتان را به صورت کامل معرفی بفرمائید و برای ما بگویید چطور وارد اینصنعتشده اید؟

فعالیت من در حوزه معدن از سال ۱۳۴۵ آغاز شده است. کار در معدن را با انجام کارهای خدماتی آغاز کردم و هم اکنون، هم در حوزه استخراج سنگ ازمعدنو هم در حوزه فراوری سنگ مشغول فعالیت هستم. از ابتدای شکل گیرینمایشگاه بین المللیسنگایرانحضور داشتم و از ابتدا تا امروز از هیچ کوششی برایرشد و توسعهاین نمایشگاه دریغ نکرده ام.

در طول سالیان گذشته روند برگزاری نمایشگاه‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا سطح نمایشگاه‌های کشور درحد استانداردهای جهانی است؟

نمایشگاه سنگ ایران ابتدا در مکانی کوچک و با حمایت‌های همه جانبهشورای شهروشهردارینیم ور برگزار شد. پس از آن و با همت فعالان صنعت سنگ منطقه و همراهی ایشان، شرکت نمایشگاهی «یکتا سنگ» ایجاد شد و توانستیم برای نمایشگاه یکزمیناختصاصی به مساحت سی هکتار تهیه و اولین سوله چهارهزار متری را در آن احداث کنیم. هشتمین نمایشگاه بین المللی سنگ ایران برای ما نقطه عطف بسیار بزرگی بود، چون توانستیم نمایشگاه را در سایت اختصاصی خود برگزار کنیم. حضوروزیرصنعت معدنو تجارتجناب آقای نعمت زاده در نمایشگاه نهم برای ما دلگرمی‌بسیار زیادی ایجاد کرد و برآن شدیم تا سوله دوم نمایشگاه به مساحت پنج هزار متر را در نمایشگاه احداث کنیم. احداث سرویس‌های بهداشتی جدید، ساختمان ورودی، کافی شاپ و تجهیز آشپزخانه وفضای سبزاز دیگر اقداماتی است که در طول سال گذشته انجام دادیم و انشاء الله در دهمین نمایشگاه از این دستاوردها پرده برداری خواهیم کرد.

به موازاترشدو توسعه پروژه‌های عمرانی نمایشگاه، حضور تاجران و بازرگانان بین المللی در نمایشگاه نیز هرساله افزایش یافت، به نحوی که امسال و برای دهمین دوره از برگزاری نمایشگاه ، ۴۵۰ کار آفرین بین المللی را در نمایشگاه خواهیم داشت. حضور ۵۰ شرکت بین المللی خارجی نیز در نمایشگاه دهم قطعی شده است؛ به عنوان مثال امسال و برای اولین بار چند شرکت ازبرزیلدر نمایشگاه حضور دارند که این مساله در نوع خود بی سابقه است.

حضور شرکت‌های داخلی نیز هر سال افزایش پیدا می‌کند و در این زمینه استقبال خوبی از طرف فعالان صنعت سنگ شده است. امسال و برای نمایشگاه دهم حدودا ۳۰ درصد افزایش حضور شرکت‌های داخلی را خواهیم داشت.

به‌طور کلی تاثیر برگزاری نمایشگاه‌ها بر بهبود وضعیت صنعت سنگ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

یکی از مهمترین کمبودهای صنعت سنگ ایران کم بودن تبلیغات و تلاش‌های کم رمق فعالان این صنعت برای «برند‌سازی» است در صورتی که برای حضور در بازارهای جهانی نیاز بهتبلیغاتگسترده و «برند سازی» داریم.

انگلیسی‌ها یک ضرب المثل دارند که می‌گوید: ۹۹ درصد تبلیغات کن و یک در صدسرمایهگذاری. در صورتی که متاسفانه این رویه در بسیاری از صنایع ایران برعکس است و بسیاری از همکاران در زمینه تبلیغات اقدامات لازم را انجام نمی‌دهند. بهترین روش برای تبلیغات صنعت سنگ، حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی است، چرا که در این نمایشگاه‌ها جامعه‌هدف این صنعت، یا به عنوان بازدید کننده و تاجر و خریدار یا به عنوان غرفه دار حضور دارند. با وجود سایت اختصاصی برای نمایشگاه بین المللی سنگ ایران و حضور وزیرصنعت معدن و تجارتدر این نمایشگاه توجه رسانه‌های مختلف و مسؤولان به این صنعت بیشتر شده و هر روز شاهد این هستیم که اقدامات مفیدی از طرف مسؤولان برای این صنعت صورت می‌گیرد. رسانه‌ها نیز با قدرت به میدان آمده اند ومشکلاتاین صنعت را بازگو می‌کنند. بسیاری از بحث‌هایی که امروزه در زمینه صادرات سنگ و فراوری در رسانه‌ها وجود دارد قبلا مطرح نمی‌شد و اینها همه از برکات نمایشگاه است.

آیا نمایشگاه‌های داخلی نقشی در کسب سهم بازارهای جهانی برای تولیدکنندگان داشته است؟ تجار بین‌المللی این نمایشگاه‌ها را رصد می‌کنند؟

در نمایشگاه سنگ ایران امسال حدودا ۴۵۰ کار آفرین و تاجر بین المللی حضور خواهند داشت که بسیاری از آنها برای مشاهده توانایی‌های صنعت سنگ ایران و خرید به نمایشگاه خواهند آمد. در سال گذشته‌هم میزان خرید و معاملات تجاری در نمایشگاه حدودا ۵۰ میلیارد تومان بود.

از زمانی که نمایشگاه سنگ ایران در محل دائمی‌خود برگزار شده و تاجران و سفرای بین المللی درآن حضور داشته‌اند، صادرات سنگ بسیار بیشتر شده و در حال حضار حدودا ۱۰۰ کارخانه فراوری که به سیستم‌های روز و مدرن مجهز هستند، به صورت مستقیم در امر صادرات فعالیت می‌کنند. تقریبا تمامی‌تجار و معماران بین المللی این نمایشگاه را رصد می‌کنند دلیل این مدعا نیز آثاری است که این عزیزان برای بخش «مسابقه بین المللی داستان کوتاه، کارتون، خطاطی و عکس با موضوع سنگ» در طول یک سال گذشته ارسال کرده‌اند. تمامی‌افراد خارجی که برای این مسابقه آثار فرستاده اند از معماران برجسته دنیا هستند و عکس ارسالی آنها برای مسابقه، عکس آثارمعماریخود آنها است.

به‌عنوان خبره این حوزه مشکل اصلی صنعت سنگ کشور را در چه مسائلی می‌بینید؟ آیا حجم و کیفیت محصولات عرضه شده در نمایشگاه‌ها سازگار با پتانسیل موجود در این صنعت است؟

یکی از مهمترین مشکلات صنعت سنگ ایران سودهای بالایتسهیلات بانکیاست، مشکل دیگر فرسوده بودن بسیاری ازدستگاه‌های فراوری است که لازم است این دستگاه‌ها به روز شوند که این مساله‌هم بدون همکاری بانک‌ها تقریبا غیرممکن است. مشکل دیگر این است که کارخانه‌های سنگبری ما در مساله بازرگانی با قدرت ورود نکرده و بخشی مجزا و ویژه ای برای این مساله مهم تعریف نکرده اند، لازم است، همانقدر که به تولید اهمیت می‌دهیم به بازرگانی و برقراری ارتباط با دیگر کشورها نیز بهاء دهیم.

به طور کل راه‌کار بهبود وضعیت صنعت سنگ از نگاه شما چیست؟

در حال حاضر تولید به اندازه کافی در کشور صورت می‌گیرد، اما فروش بسیار کمتر از تولید است. در همین راستا لازم است بازارهای فروش در دو بخش داخلی و خارجی مورد توجه جدی و اساسی دولت قرار گیرد و این توجه، دائمی‌و ثابت و همیشگی باشد. تلاش‌هایدولتفعلی برای رونق بازارهای خارجی و افزایش صادرات قابل تقدیر است؛ به گفته رئیسبانک مرکزیارز تا پایان سال تک نرخی خواهد شد، سفارت خانه‌های ایران ملزم به پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی شده اند و روابط دیپلماتیک ایران و کشورهای دیگر شکل اقتصادی تری به خود گرفته و در این زمینه تاثیر گذارتر شده است، توجه به کشورهای همسایه ایران بیشتر شده و تلاش‌ها برای انتقالپولصادرکنندگان به ایران بسیار تشدید شده است و... .

اما از بازار داخلی هم نباید غافل شد؛ رونق بازار داخلی نیز بدون رونقمسکنتقریبا ممکن نیست.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 25 مهر 96، کدمطلب:۳۳۰۰۷۳۷، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین