پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۸۷۳۹۷
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶
مرکز آمار که در دولت یازدهم به سیاسی‌کاری شهره شده است، در آماری عجیب اعلام کرد در نیمه اول امسال ۱.۵ میلیون شغل ایجاد شده است.

شعارسال: در حالی که مسئولان دولت روحانی همواره دستیابی به اهداف برنامه ششم در ایجاد سالانه ۹۷۰ هزار شغل را منوط به سرمایه‌گذاری‌های عظیم می‌دانستند و در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، شعارهای سایر نامزدها برای ایجاد میلیونی شغل را به دیده تردید نگاه می‌کردند، اکنون مرکز آمار به کمک دولت آمده است تا بلکه دولت به مدد آمارها کارنامه‌ای موفق از خود پیش چشم مردم به نمایش بگذارد.

مرکز آمار که در دولت یازدهم پس از کاهش رشد اقتصادی سال ۱۳۹۳ اقدام به سانسور آمار آن کرد، بدل به یک نهاد سیاسی شد و متاسفانه این سیاسی‌کاری همچنان ادامه دارد. قبل از انتخابات ریاست جمهوری نیز مرکز آمار، ارقام بیکاری و اشتغال سال ۱۳۹۱ را دستکاری کرد تا عملکرد دولت قبل را منفی جلوه دهد.

در تازه‌ترین نمونه از آمارهای عجیب مرکز آمار، اعلام شده که در نیمه اول سال ۱۳۹۶ دولت موفق شده به طور خالص یک میلیون و ۴۸۴ هزار شغل جدید ایجاد کند.

بر اساس ادعای مرکز آمار در زمستان سال گذشته تعداد شاغلان کشور ۲۲ میلیون و ۳۴۲ هزار نفر بود که این تعداد در تابستان امسال به ۲۳ میلیون و ۸۲۷ هزار نفر افزایش پیدا کرده است. بنابراین در شش ماه اول امسال دولت نزدیک به ۱.۵ میلیون شغل ایجاد کرده است!

این حجم قابل قبول اشتغالزایی که قطعا در روزهای آینده مسئولان دولتی روی آن مانور تبلیغاتی گسترده‌ای خواهند داد، در شرایطی ایجاد شده که رکود در بازار و کارخانجات و صنایع همچنان ادامه دارد و هر روز فریاد اصناف، تولیدکنندگان و کارگرانی که به علت کسادی بازار و تعطیلی واحدهای تولیدی بیکار شده‌اند، شنیده می‌شود.

مسئولان مرکز آمار باید پاسخ دهند که اگر در نیمه اول امسال نزدیک به ۱.۵ میلیون نفر بر تعداد شاغلان کشور اضافه شده، این مشاغل در کدام واحدهای تولیدی، کدام بخش‌های اقتصادی کشور و در کدام شهر و استان ایجاد شده‌اند؟ اسامی و مشخصات ۱.۵ میلیون نفری که در نیمه اول امسال شغل پیدا کرده‌اند کجاست؟ اگر این شاغلان جدید، بیمه شده‌اند، آیا آمار سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌گر هم اضافه شدن ۱.۵ میلیون بیمه‌شده جدید را تایید می‌کند؟ آیا این ۱.۵ میلیون نفر جز همان افرادی هستند که در تعاریف مرکز آمار اگر در هفته یک ساعت کار کرده باشند، شاغل حساب می‌شوند یا این که مشاغل درست و حسابی و کامل به دست آورده‌اند؟ چه تعداد از این افراد، مشاغل فصلی هستند و چه تعداد مشاغل دائم به دست آورده‌اند؟

اگر در نیمه اول امسال ۱.۵ میلیون شغل ایجاد شده، طبعا مرکز آمار می‌تواند در نیمه دوم امسال هم ۱.۵ میلیون شغل جدید در آمار خود اضافه کند. آنگاه این سوال پیش می‌آید که چرا با این اشتغالزایی میلیونی، تعداد بیکاران کشور که چند سال است حدود ۳ میلیون نفر است، کاهش نمی‌یابد؟ با این سرعت اشتغالزایی در آمار مرکز آمار، باید انتظار صفر شدن بیکاری را داشته باشیم.

اگر از مقایسه آمار تابستان ۹۶ با زمستان ۹۵ هم بگذریم، آمار تابستان ۹۶ نسبت به تابستان ۹۵ نشان می‌دهد دولت توانسته ۷۹۵ هزار شغل خالص ایجاد کند. درباره این تعداد اشتغالزایی هم همان سوالات بالا مطرح می‌شود: این مشاغل در کدام واحدهای تولیدی، کدام بخش‌های اقتصادی کشور و در کدام شهر و استان ایجاد شده‌اند؟ اسامی و مشخصات این افراد که در یک سال اخیر شغل پیدا کرده‌اند کجاست؟

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری مشرق نیوز، تاریخ انتشار: 28 مهر 1396 ، کدخبر: 785527 ، www.mashreghnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین