پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۸۹۱۶۵
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵
رئیس فراکسیون اشتغال و تولید مجلس با بیان اینکه تعداد دفترچه بیمه صادرشده نشان‌دهنده میزان دقیق اشتغال ایجادشده است، گفت: آمار 700 هزار شغل ایجادشده بر اساس حدس و گمان است که نمی‌توان آن را مستند لحاظ کرد.

شعارسال: آمارها هرچند درست است، اما بیانگر واقعیت‌ها در جامعه نیست، آمارهایی مانند رشد 11.2 درصدی و 7.7 اقتصاد، بیکاری و اشتغال ایجادشده که در جامعه لمس نمی‌شود و نشان می‌دهد نظام آماری کشور باید اصلاح شود.

بااین‌حال هفته گذشته اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم روز جهانی استاندارد، با اشاره به آمار ایجاد شغل در کشور در شش‌ماهه نخست امسال گفت: سال قبل بیش از ۶۰۰ هزار شغل و در سه‌ماهه نخست امسال بر اساس گزارش مرکز آمار ۷۰۳ هزار شغل در کشور ایجاد شد؛ همچنین بر اساس گزارش‌های مربوطه در تابستان امسال ۷۹۵ هزار شغل ایجادشده است.

سخنان جهانگیری که در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، ایجاد یک‌میلیون شغل در سال را که از سوی نامزدهای دیگر مطرح‌شده را غیرواقعی و نشدنی عنوان کرده بود، در مورد آمار اخیر که اعلام کرده بود؛ با واکنش‌هایی مواجه شد که دفتر معاون اول رئیس‌جمهور اطلاعیه‌ای در مورد آن صادر و عنوان کرد:

آمارهای اعلام‌شده بر اساس آمارهای منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران به‌عنوان مرجع ذی‌صلاح اعلام آمارهای رسمی کشور بوده است و مجدداً منتشر می‌شود که سال گذشته بالای ۶۰۰ هزار شغل در کشور ایجاد شد. امسال در فصل بهار طبق گزارش مرکز آمار ۷۰۳ هزار شغل نسبت به بهار سال گذشته و در تابستان امسال، ۷۹۵ هزار شغل ایجاد شد، که این‌ها گزارش‌های رسمی کشور است.

این اعداد در حالی اعلام شد که علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک روز بعد از سخنان معاون اول رئیس‌جمهور، گفت: در پنج ماه نخست امسال ۴۲۷ هزار و ۹۹۱ دفترچه اول بیمه صادرشده که آمار شغل رسمی را نشان می‌دهد، البته اشتغال غیررسمی هم وجود دارد و فاصله دفترچه اولی‌ها با ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار شغل نشان می‌دهد که این شغل‌ها به سمت اشتغال غیررسمی رفته است. کسانی که دفترچه دارند شغل‌های رسمی باکیفیت دارند و آن‌هایی که دفترچه ندارند شغل‌های غیررسمی.

غلامرضا کاتب رئیس فراکسیون اشتغال و تولید مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی الف؛ در مورد آمار اعلام‌شده در مورد اشتغال ایجادشده، گفت: موضوعی که وزیر کار عنوان کردن در مورد تعداد دفترچه بیمه‌ای که صادرشده در مورد میزان اشتغال ایجادشده، منطقی‌تر و صحیح است و آمار معاون اول رئیس‌جمهور بر اساس حدس و گمان است که نمی‌توان آن را مستند لحاظ کرد.

وی در مورد تعریف اشتغال ایجادشده و اشتغال رسمی و غیررسمی افزود: تعداد دفترچه بیمه صادره در بحث اشتغال ملاک است و باید باشد، زیرا به‌یقین و واقعیت نزدیک بوده و بهترین روش همین است.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس تصریح کرد: امروز برای هر فردی که دفترچه بیمه صادر می‌شود یعنی فرد مشغول به کار شده است زیرا بر اساس قانون هر فردی که شاغل می‌شود، باید بیمه‌شده و دفترچه بیمه دریافت کند که این بهترین مستند برای تعداد اشتغال ایجادشده است و الباقی آن بر اساس حدس اعلام‌شده است.

این نماینده مردم در خانه ملت، با اشاره به اینکه وزیر کار شفاف عنوان کردند که 428 هزار دفترچه بیمه صادرشده است، گفت: اختلاف تعداد دفترچه بیمه صادرشده تا 700 هزار شغل حدس است، یعنی ممکن است فردی مشغول به کار شده، اما برایش دفترچه بیمه صادر نشده باشد و همین حدود 428 هزار شغل ایجادشده یعنی اقدامات خوبی انجام‌شده است.

کاتب در مورد اینکه چرا چند آمار اعلام می‌شود و هرچند که آمار درست، ولی به دلیل انطباق نداشتن با واقعیت، باعث بی‌اعتمادی به آمارها می‌شود، بیان کرد: در درون دولت هم اعداد مختلفی مطرح می‌شود و آمار یکسان نیست، مثلاً وزیر کار یک آماری اعلام می‌کند و معاون اول رئیس‌جمهور آمار دیگری را می‌دهد.

وی تأکید کرد: این تعدد آمار عنوان‌شده به دلیل نوع برداشت از شیوه‌ها است؛ اینکه آمار مرکز آمار ملاک است یا تعداد دفترچه بیمه صادرشده؛ هرکدام یک مدل است و نمی‌خواهیم بگویم افراد دروغ نمی‌گویند، بلکه نوع برداشت صحیح نیست.

رئیس فراکسیون اشتغال و تولید مجلس با تأکید بر این‌که باید نظام آماری کشور اصلاح شود گفت: اگر بتوانیم نظام آماری منسجمی داشته باشیم و ملاک و معیار یکی باشد به نفع است.

کاتب در مورد ارزیابی در مورد اقدامات دولت و وضعیت اشتغال، عنوان کرد: در نیمه نخست امسال در بحث اشتغال‌زایی عملکرد مثبت نبوده است و امیدوارم در 6 ماه دوم بهتر اقدام کنیم و با توجه به اینکه باید در سال 970 هزار شغل ایجاد شود، اقدامات مثبتی را انجام دهیم، اما در 6 ماه نخست آن‌چنان موفقیتی نداشتیم.

وی با بیان اینکه باید برای رفع مشکل بیکاری و اشتغال اقدام جدی انجام داد، اظهار کرد: اعتقاد ما بر این است که دولت در این موضوع خیلی جدی باشد و گفتمان حل مشکل بیکاری را داریم، اما عمل و اقدام برای آن را نداریم، همه، یعنی هم در دولت و هم در مجلس و... برای این معضل جدیت به خرج ندادیم و فقط سخن گفتیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از جامعه خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار: ۶ آبان 1396 ، کدخبر: 3960806047 ، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین