پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۰۷۷۵
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۱
در روزهای اخیر با مراجعه به شعب مختلف بانک ملی اصفهان برای دریافت و خرید سفته‌های ارزان با نایابی سفته با مبلغ پایین مواجه شدیم به گونه‌ای که کارمندان شعب اعلام کرده‌اند، به دلیل نبود و کاهش تقاضا سفته‌ ۵ میلیون تومانی و پایین‌تر عرضه نمی‌شود.

شعار سال: امروزه با افزایش دغدغه‌های اقتصادی آحاد جامعه، سفته به یکی از معضلات مردم تبدیل شده است. آنهایی که چک ندارند، معمولاً سفته را برای ضمانت و راه انداختن کارشان، تهیه می‌کنند. مبلغ کمی می‌دهند و آن را می‌خرند و کارشان را راه می‌اندازند، اما در کنار آن با مشکلات بسیاری هم روبه‌رو هستند.

با وجود عقب ماندن سفته از محبوبیت سریع چک در معامله‌ها، هنوز هم سفته طرفداران خاص خود را دارد. به عنوان مثال افرادی به خاطر ممنوعیت‌های قانونی صدور چک، برای پرداخت‌های مدت‌دار و کسب اعتبار، ناچار به صدور این سند هستند.

سفته در ماهیت سند تجاری لازم‌الاجرایی است که صادرکننده آن تعهد می‌کند مبلغ معینی را در موعد معین یا عندالمطالبه به حامل این سند یا کسی که نامش در سفته ذکر شده پرداخت کند. با وجود اینکه پیشینه‌ تاریخی پیدایش این سند به دوران اقتصاد کهن و مشکلات ناشی از سختی حمل پول و امنیت آن برمی‌گردد، در سال 1311 هجری شمسی، همزمان با تدوین و تصویب قانون تجارت، سفته به سیستم اقتصادی و حقوقی ایران به معنای مصطلح امروزی وارد شد.

سفته فرم خاصی دارد که از سوی وزارت امور اقتصاد و دارایی چاپ و در شعبه‌های بانک ملی ایران به فروش می‌رسد. هر ورق سفته تا حداکثر اعتبار اسمی که در آن با رنگی متفاوت چاپ‌شده، تعهدزا است.

براساس گزارش میدانی و مراجعه به شعب مختلف بانک‌های ملی در خیابان‌های احمدآباد، حکیم نظامی، پارک لاله و میدان جمهوری شهر اصفهان برای دریافت و خرید سفته‌های ارزان با نایابی سفته با مبلغ پایین مواجه شدیم.

آنگونه که مراجعات مردم اصفهان به شعب بانک‌ها نشان می‌دهد، سفته‌هایی با ارزش پایین در بانک‌ها نایاب شده؛ اما باجه‌نشینان می‌گویند به دلیل نبود و کاهش تقاضای اصفهانی‌ها سفته‌ 5 میلیون و پایین‌تر در بانک‌های ملی شهر عرضه نمی‌شود.

البته برخی متصدیان بانکی در شعب مختلف بانک ملی در اصفهان می‌گویند که برای اخذ سفته با مبالغ پایین فقط باید به شعبی که خزانه دارند، مراجعه کنید و اکثر شعب، دیگر مبلغ کوچک سفته را در اختیار ندارند.

مردمی که برای خرید سفته به بانک‌های ملی شهر اصفهان مراجعه می‌کنند، این روزها با این جمله مواجه می‌شوند که سفته در نرخ پایین نداریم و از یک رقم مشخصی به بالا، موجود نیست.

یکی از متقاضیان خانم اصفهانی که برای خرید سفته به مبلغ 5 میلیون تومان به شعبه بانک ملی در خیابان حکیم نظامی مراجعه کرده بود، می‌گوید: در 29 مهر ماه طی مدت شش روز متوالی برای خرید سفته به شعب‌ مختلف بانک ملی در شهر مراجعه کردم، اما نتوانسته‌ام سفته مورد نظر را تهیه کنم.

وی پیرامون اینکه متصدیان بانکی نبود و کاهش تقاضای اصفهانی‌ها را دلیل عدم عرضه سفته‌ با قیمت پایین در بانک‌های ملی اعلام کرده‌اند، می‌افزاید: این حرف‌ها نمی‌تواند صحت داشته باشد، زیرا برخی از مردم اصفهان حتی برای قرض‌های اندک به یکدیگر از سفته استفاده می‌کنند.

این متقاضی اصفهانی که کارمند یکی از کارخانه‌های صنعتی اصفهان بود، بیان می‌کند: در شرایط رکود اقتصادی حاکم بر کشور با تعطیلی و ورشکستگی بسیاری از واحدهای تولیدی کوچک در اصفهان مواجه هستیم که به تبع بیکاری هم در استان افزایش داشته و اکنون افراد جویای کار برای امضای قراردادهای موقت و حتی کارهای چند ساعته به سفته نیاز دارند، اما در حال حاضر با مراجعه به بانک‌های ملی شهر با نبود سفته با مبلغ پایین روبه‌رو می‌شوند.

امروزه به دلیل دغدغه‌های روزمره مردم بیشتر در زمینه اقتصادی، تأمین هزینه‌های زندگی و معیشت و کسب کار؛ سفته را به غیر از بانک ملی می‌شود از هر جایی تهیه کرد، از دستفروش‌های بازار گرفته تا برخی از دکه‌های روزنامه‌فروشی در شهر؛ که با مراجعه به آنها در شهر اصفهان هم با نبود سفته با مبلغ پایین روبه‌رو شدیم.

یکی از دکه‌های روزنامه‌فروشی و لوازم التحریر در شهر اصفهان درباره نبود و نایابی سفته با مبلغ پایین می‌گوید: براساس گفته‌های یکی از دوستانم که در بانک ملی فعالیت می‌کند مقرر شده که سفته‌های ارزان با طرح و قیمت جدید، برای فروش به شعب ارائه شود.

برای پیگیری اینکه چرا طی 29 مهر تا 4 آبان ماه سفته 5 میلیون تومانی و کمتر از آن در برخی شعب بانک ملی شهر اصفهان نبوده است با اکبر مصاحب‌نیا مدیر روابط عمومی بانک ملی استان اصفهان گفت‌وگو کردیم که از این موضوع اظهار تعجب کرد و گفت: در مجموع ممکن است که یک روز خالی باشد و شعب ما باید پیش‌بینی بکنند.

وی همزمان در گفت‌وگو با ما در حین بررسی سایت خزانه بانک ملی استان اصفهان برای صحت و قسم این موضوع مهم، اظهار داشت: طی مدت یاد شده فقط یکی از شعب منتخب بانک‌ ملی شهر اصفهان موجودی نداشته که آن هم تأمین شده است.

مدیر روابط عمومی بانک ملی استان اصفهان افزود: البته با شعبه مورد نظر صحبت می‌کنیم، زیرا از نظر ما پذیرفتنی نیست حتی اگر روز قبل هم سفته این شعبه خالی هم شده باشد باید همان روز درخواست می‌دادند که خزانه برای آنها سفته‌های لازم را ارسال کند.

وی بیان کرد: اینکه نگرانی باشد که در شعبه‌های بانک ملی استان اصفهان سفته‌ با مبالغ ارزان موجود نباشد نیست، موجودی داشته و امکان دارد در یک روز خالی کرده باشند که درخواست می‌کنند.

مصاحب‌نیا گفت: اینکه در برخی از روزها بعضی از شعب منتخب بانک ملی اصفهان سفته با مبالغ ارزان نداشته باشند این امر اتفاق می‌افتد، اما از نظر ما هم قابل قبول نیست، ممکن است چنین موضوعی رخ دهد، ولی آن شعبه از خزانه بانک ملی استان باید درخواست سفته مورد نظر را بکنند.

وی اظهار داشت: اکنون مشکلی برای عرضه سفته در شعب منتخب بانک ملی در اصفهان نداریم، ممکن است یک روز چنین اتقافی افتاده باشد و در حال حاضر خزانه استان بنا بر فراخور درخواستی شعب منتخب سفته مورد نیاز تمام شعبه‌ها را تامین کرده است.

مدیر روابط عمومی بانک ملی استان اصفهان طی سئوال مکرر خبرنگار که طی 29 مهر تا 4 آبان ماه در چندین شعبه بانک ملی اصفهان سفته با مبلغ 5 میلیون تومانی و کمتر نبوده است، گفت: فقط در یکی از شعب ما در یک روز سفته مورد نظر وجود نداشته، اما این موضوع را از مسئول شعبه جویا می‌شویم ممکن است دلایل موجهی داشته باشد.

وی پیرامون اینکه در بانک ملی استان اصفهان رصد لحظه به لحظه فعالیت تمام شعب منتخب استان انجام می‌شود، بیان کرد: ممکن است بر روی سفته‌ای تورم آن افزایش یابد یعنی ماندن آن در شعبه‌ای زیاد شود و فروش نداشته باشیم و به شعبه‌ای که متقاضی بیشتر دارد ارسال خواهد شد.

مصاحب‌نیا افزود: مشکلی در ارائه سفته نداشته‌ایم و با آن شعبه مورد نظر هم صحبت خواهد شد که دلیل نبود سفته چه بوده است.

به گزارش تسنیم، براساس این گزارش در اواخر دی سال 95 سفته ارزان در شعب بانک‌های ملی سراسر کشور نایاب شد و باجه‌نشینان بیان کردند به دلیل تغییر یافتن مبالغ سفته و چاپ جدید، این مشکل بروز کرده است.

البته در سال گذشته مردمی که برای خرید سفته به بانک‌ها مراجعه می‌کردند، با این جمله مواجه می‌شدند که سفته در نرخ پایین نداریم؛ علت آن هم، به سازمان امور مالیاتی گویا برمی‌گردد.

از ابتدای سال 95 بود که اعلام شد سفته باید نرخش پایین بیاید و بانک‌ها با نرخ مصوب اعلامی، به فروش برسانند، همین جا بود که اگرچه کاهش نرخ، به نفع مردم به شمار می‌رفت، اما تهیه را برای آنها اندکی سخت می‌کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار 14 آبان 96، کدمطلب:1565220، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین