پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۱۰۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹
معصومه ابتکار از دانشجویان حاضر در تسخیر سفارت امریکا معتقد است که مشابهت سازی‌ها بین این ماجرا در سال 58 و حمله به سفارت عربستان و انگلیس که سال‌های بعد اتفاق افتاد درست نیست.

شعار سالمعصومه ابتکار از دانشجویان حاضر در تسخیر سفارت امریکا معتقد است که مشابهت سازی‌ها بین این ماجرا در سال 58 و حمله به سفارت عربستان و انگلیس که سال‌های بعد اتفاق افتاد درست نیست.

معاون رئیس جمهوری در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین و در پاسخ به این سؤال که برخی حمله به سفارت عربستان و تسخیر سفارت امریکا در سال 58 را شبیه هم می‌دانند، گفت: اصلاً اینها هیچ ارتباطی با هم ندارد. تسخیر سفارت امریکا یک جریان عظیمی بود که مردم با حمایت خود آن را به انقلاب دوم تبدیل کردند. در آن اوضاع قانون اساسی نداشتیم، دولت موقت و شورای انقلاب سرکار بودند. هیچ کدام از ساختارهای رسمی حاکمیت همچون مجلس و دولت هنوز شکل نگرفته بود و تمام نظامات اطلاعاتی و امنیتی کشور در یک شرایط بسیار متزلزلی به سر می‌برد. وی تأکید کرد: تکرار این روش در موضوع سفارت انگلیس و عربستان، یک کاریکاتور بود چون در حال حاضر دولت، مجلس، اطلاعات، سپاه، بسیج و ارتش مستقر و مستحکم داریم؛ حال آنکه سال 58 همه اینها در شرایط متزلزل بود. به گفته ابتکار اشغال سفارتخانه‌های عربستان و انگلیس خیلی متفاوت با تسخیر سفارت امریکا بود. معتقدم اشغال سفارتخانه‌های انگلیس و عربستان اقدامی کاملاً غلط، ضدنظام و ضد ارزشی بود. این اقدامات متأسفانه چهره بسیار بد و منفی را برای کشور در سطح جهان ایجاد کرد، مورد سوءاستفاده قرار گرفت و به کشور آسیب زد چون زمانی این اتفاقات افتاد که نظامات حاکمیتی مستقر بودند و شرایط باثباتی داشتیم.
ابتکار درباره این سخن منصوری، فرمانده کل وقت سپاه که سپاه در تدارک اولیه دانشجویان برای تسخیر سفارت امریکا نقش داشت، افزود: خیر، اصلاً آن موقع این مسائل نبود. جمع خود دانشجویان الان هستند؛ خود آنها جمعاً تصمیم گرفتند و به این جمع‌بندی رسیدند و آن را عملیاتی کردند. دانشجویان تحلیلشان این بود، امام این خط را دادند چون ایشان سخنرانی کردند و گفتند «دانشجویان و طلاب باید در مقابل اقدامات امریکا بایستند.» برداشت دانشجویان در آبان سال 58 این شد که «چون ما در ساختارهای امنیتی و اطلاعاتی ضعف شدید داریم باید اقدامی انجام دهیم.»
معاون رئیس جمهوری، در پاسخ به این سؤال که چرا دانشجویانی که آن روز در تسخیر سفارت امریکا نقش داشتند به دو گروه پشیمان و غیرپشیمان تقسیم شدند، توضیح داد: هیچ کس پشیمان نشد. دانشجویان اصلاً پشیمان ندارند. دانشجویان همه نسبت به کاری که کردند معتقدند. حالا شاید بگویند تبعات، عواقب و اتفاقاتی که بعداً افتاد، خارج از اختیار و کنترل ما بود، بالاخره هر حرکتی ممکن است یک عوارضی هم داشته باشد. هیچ کس الان نمی‌گوید این کار صد درصد درست و خوب بود ولی هیچ کس هم پشیمان به مفهموم واقعی این کلمه نیست. وی ادامه داد: البته تسخیر سفارت عوارضی هم داشت. اما اینکه فکر کنیم همه بدبختی‌ها از تسخیر سفارت امریکا شروع شد، موضوعی است که امریکایی‌ها خیلی دوست دارند آن را القا کنند که همه گرفتاری‌های ایران مربوط به این موضوع است. در حالی که این طور نیست و در مقابل می‌توان این تحلیل را مطرح کرد که اگر تسخیر سفارت امریکا نبود آیا احتمال نداشت کودتای 28 مرداد 32 تکرار شود؟ بله، احتمالش خیلی زیاد بود.
ابتکار درباره اینکه برخی معتقدند وقوع جنگ تحمیلی و حمله صدام به ایران متأثر از تسخیر سفارت امریکا بود، هم گفت: خیر، احتمال جنگ قبل از آن هم بود. امریکا تمام طراحی‌هایش را با صدام انجام می‌داد. اخیراً هم سی‌آی‌ای ارتباطاتش را با صدام تأیید کرده و گفته است «این{صدام} آدم ما بود و ارتباطات نزدیکی با ما داشت». بنابراین آنها طراحی های‎شان را داشتند و برنامه‌ریزی‌های‌شان را کرده بودند، از خیلی قبل نیز تحریکات مرزی شروع شده بود. حتی بعضی می‌گویند استعفای دولت موقت به خاطر تسخیر سفارت امریکا بود. بله، تسخیر سفارت امریکا دلیلی بر استعفای دولت موقت بود اما قبلش هم دولت مرحوم بازرگان سه چهار مرتبه استعفا داده بود. در واقع آقای مهندس بازرگان با مشکلات زیادی مواجه بود و این هم مزید بر علت شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران ، تاریخ انتشار 14 آبان 96، کدمطلب:206841، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بینا
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
0
0
حمله به سفارت در شرایط فعلی به دور از تمدن و کاری اشتباه است و ضررهای زیادی را برای کشور خواهد داشت.الف م
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین