پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۲۸۹۹
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳
یک کارشناس انگلیسی حوزه یمن با رد اتهامات سعودی‌ها به سپاه گفت: اگر سپاه از انصارالله حمایت نظامی می‌کرد کار سعودی‌ها یکسره شده بود.

شعار سال: "کاترین شکدم" تحلیلگر بریتانیایی و کارشناس ارشد حوزه یمن با اشاره به اهمیت یمن برای کشورهای منطقه، گفت: جایگاه ژئوپولیتیک یمن موجب اهمیت این کشور شده است؛ امروز همه می‌دانند که اگر کسی بتواند یمن را کنترل کند، می‌تواند آسیا، آفریقا و خاورمیانه را کنترل کند.

وی افزود: عربستان سعودی می‌خواهد خط لوله نفت از یمن عبور دهد تا اساساً تنگه هرمز را دور بزند؛ سعودی‌ها با این کار می‌خواهند به جایگاه ایران در نفت تعرض کرده و این جایگاه را تحت تأثیر قرار دهند که این مسئله بسیار مهمی است که نمی‌توان منکر آن شد.

"کاترین شکدم" با توجه به جایگاه مردمی انصارالله در یمن، تصریح کرد: فعالیت انصارالله در دهه 90 میلادی شروع شد، اساساً آن ها برای مقابله با اسلام وهابی سعودی‌ها فعالیت خود را آغاز کردند تا بتوانند جلوی صدور اسلام سعودی را بگیرند اما کم‌کم حالت نظامی به خود گرفتند و هنگامی که اتفاقات سال 2011 در کشورهای عربی شروع شد، عربستان تلاش کرد شرایط را در یمن به‌نفع خود تغییر دهد که این اقدام سعودی‌ها، موجب شد که انصارالله با رجوع به هویت مذهبی خود، حالت نظامی بگیرد.

وی گفت: نباید فراموش کرد که امروز بیش از 90 درصد شمال یمن شیعه و مخالف سرسخت عربستان سعودی هستند و این مسئله به مشکل اصلی برای عربستان تبدیل شده است. وقتی مردم یمن متوجه شدند که سعودی‌ها می‌خواهند شیعه را در یمن حذف کنند، متحد شده و پشتیبان انصارالله شدند چرا که شیعیان یمن، همیشه این حرف را می‌زنند که امام علی(ع) شیعه را به یمن آورده و باید از آن حراست کنند.

خیلی از رهبران مذهبی یمن را می‌شناسم که تحت تأثیر تفکرات آیت‌الله خامنه‌ای هستند و شخص عبدالملک الحوثی نیز متأثر از آیت‌الله خامنه‌ای و سید حسن نصرالله است

این کارشناس حوزه یمن با بیان اینکه پایگاه مردمی جمهوری اسلامی و سعودی‌ها در یمن قابل قیاس نیست و ایران محبوبیت خاصی بین مردم یمن دارد، گفت: مردم یمن حرف‌های آیت‌الله خامنه‌ای را می‌شنوند؛ خیلی از رهبران مذهبی یمن را می‌شناسم که تحت تأثیر تفکرات آیت‌الله خامنه‌ای هستند و شخص عبدالملک الحوثی نیز متأثر از آیت‌الله خامنه‌ای و سید حسن نصرالله است.

وی با اشاره به شلیک موشک ارتش یمن به‌سمت فرودگاه ریاض و اقدام سعودی‌ها در نسبت دادن این اقدام به سپاه پاسداران ایران، گفت: اینکه سعودی‌ها می‌گویند ایران، این موشک را به یمن داده نشان ترس و دلهره سعودی‌هاست؛ مشخص است که سعودی‌ها خیلی ترسیده‌اند و از ترس حرف می‌زنند. به‌نظرم سپاه و ایران کمک نظامی به یمن نکرده و اساساً کار نظامی در آنجا انجام نداده است.

"کاترین شکدم" گفت: اگر سپاه ایران می‌خواست پشتیبانی نظامی از ارتش و انصارالله یمن کند، امروز همه خاک یمن آزاد شده بود و سعودی‌ها در این جنگ به‌طور مطلق شکست خورده بودند و تقرییاً می‌توان گفت که کار سعودی‌ها یکسره شده بود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 24 آبان 96، کد مطلب: 1574685، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین