پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۳۳۰۰
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲
کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه از میانمار خواست به عملیات نظامی که به نقض نظام مند حقوق بشر علیه مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین این کشور منجر شده است، پایان دهد.

شعار سال: کمیته سوممجمع عمومی سازمان ملل متحدروز پنجشنبه از میانمار خواست به عملیات نظامی که به نقض نظام مند حقوق بشر علیه مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین این کشور منجر شده است، پایان دهد. این اقدام باعث احیای قطعنامه ای از سازمان ملل متحد می شود که سال گذشته به خاطر پیشرفت میانمار در زمینه حقوق بشر کنار گذاشته شده بود.

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد که بر مسائل مربوط بهحقوق بشرتمرکز دارد، با 135 رای موافق، 10 رای مخالف و 26 رای ممتنع پیش نویسی را تصویب کرد که در آن همچنین از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، درخواست شد فرستاده ای ویژه در امور میانمار منصوب کند.

پانزده سال است که این کمیته وابسته به مجمع عمومی سازمان ملل متحد هر سال قطعنامه ای را در محکومیت وضع حقوق بشر در میانمار تصویب می کند؛ اما اتحادیه اروپا سال گذشته با اشاره به اینکه در دوره حاکمیت آنگ سان سوچی،رئیس حزب حاکم میانمار، پیشرفت هایی در زمینه حقوق بشر صورت گرفته است از ارائه پیش نویس در این باره خودداری کرد.

در سه ماه گذشته بیش از 600 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا به علت خشونت‌های ارتش میانمار علیه آنها، به بنگلادش فرار کرده اند. اقدامات خشونت آمیز و حملات ارتش میانمار علیه اقلیت مسلمان روهینگیا باعث شد سازمان همکاری اسلامی پیش نویس قطعنامه جدیدی را در اختیار سازمان ملل متحد قرار دهد که ماه آینده به صورت رسمی در نشست عمومی «مجمع عمومی سازمان ملل» تصویب شود. این قطعنامه می تواند باعث افزایش فشارهای بین المللی شود اما هیچگونه پیامد حقوقی نخواهد داشت.

مقامات بلندپایه سازمان ملل متحد با محکوم کردن خشونت ها علیه مسلمانان روهینگیا در میانمار، این خشونت ها را نمونه ای از پاکسازی قومی نامیدند. میانمار از ورود هیئت تحقیق سازمان ملل متحد به این کشور جلوگیری کرده است.

در قطعنامه ای که کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد امروز تصویب کرد، همچنین از میانمار درخواست شده است امکان دسترسی هیئت تحقیق سازمان ملل متحد را به مناطق مختلف این کشور فراهم کند. در این قطعنامه همچنین دسترسیبشردوستانهکامل و بدون مانع و اعطای حق شهروندی به روهینگیاها درخواست شده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری میزان ، تاریخ انتشار 26 آبان 96، کدمطلب:368444، www.mizanonline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین