پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۳۵۱۷
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱
اخبار مربوط به دزدی و طمع ورزی برخی از مردم گرچه تلخ است اما در شرایط بحرانی چیز تازه ای است.

شعار سال: زلزله کرمانشاه برای من جامعه شناسی است. هر روز از آن یاد می گیرم. اخبار مربوط به دزدی و طمع ورزی برخی از مردم گرچه تلخ است اما در شرایط بحرانی چیز تازه ای است. حوادثی مثل جنگ و زلزله همانطور که زمینه فداکاری، بخشندگی و شجاعت را مهیا می کند احساسات خفته ای چون طمع، بی رحمی، خودخواهی و ... را بیدار می کند. کمی در این موضوع درنگ کنیم:

تابستان ۶۷ عراق حمله کرده بود. ما از مرز فرار کرده بودیم. مردها مانده بودند و ما بچه ها در پناه مادرهای خسته و اشک آلود آواره کوه و بیابان شده بودیم. خانواده ها ساکت و ترسیده کز کرده بودند دور فانوس هایی که روشن بود. یک تصویر آخرالزمانی. یک دفعه مادرم داد زد:

_مَشک آب مان را دزدیدند!

سپرده بود به زن عمویم و حالا غیبش زده بود. بلند شد و گفت:

_ مَردم! هر کَس مَشک ما را بُرده آبش را بخوره اما محض رضای خدا بیاوره. ما دوازده، سیزده بچه باهامونه، از تشنگی می میرن.

آدم هایی که اطراف مان روی خاک نشسته بودند نگاه مان کردند. می دانستم خودش هم می داند مَشک مثل پرنده ای که از شاخه رمیده باشد برنمی گردد اما ...

از زلزله بم آنقدر گزارش های تلخ وجود دارد که گفتش زبان آدم را می سوزاند. از غارت و دزدی اشرار. از دزدیدن النگو و گوشواره جنازه ها و ... آدمی موجود عجیبی است. شگفت انگیز!

بعد از سونامی ژاپن گزارشگرهای اروپایی و آمریکایی از رفتار مردم مصیبت زده حیرت زده شده بودند‌. آن ها بارها نوشتند که ژاپنی ها علیرغم اینکه یک حادثه هولناک را تجربه کرده اند اما در صف های بلند برای دریافت کمک می ایستند، ازدحام نمی کنند، دست به غارت نمی زنند و حتی پول های یک بانک را که پیدا کرده بودند پس آوردند!

جک کافتری از CNN نوشت: در زلزله هائیتی و شیلی، وقوع سیل در انگلستان در سال ۲۰۰۷ و یا حادثه کاترینا که در سال ۲۰۰۵ در امریکا رخ داد، بازماندگان به مانند قانون «بقاء اصلح» داروین، شروع کردند به دست درازی و قتل غارت اموال دیگران اما در ژاپن نه!

چطور یک جامعه به چنین نگرشی می رسد؟ ژاپن سرزمین خدایان نیست. جرم و خلاف هم می کنند اما چطور در برابر بحرانی مثل سونامی این رفتار را نشان دادند؟

ژاپنی ها نه منشور کوروش دارند، نه خون پاک آریایی در رگ هایشان است!، نه امام شان حضرت علی(ع) است، نه اعتقاد دارند نظرکرده اند و فقط آنها می روند بهشت، نه این همه حوزه علمیه و مدرس اخلاق و روضه خوان و نصیحتگر و ... دارند پس چطور می توانند در لحظه هایی که خودخواهی غلبه می کند خویشتن داری کنند؟

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت پورتال روز، تاریخ انتشار -، کد مطلب: -، www.roozportal.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین