پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۴۳۷۸
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵
به نظر می رسد اتحادیه عرب فاکتور تک تک اتهامات خود علیه ایران و حزب الله را روی میز سعودی و صهیونیسم قرار داده تا حق‌الزحمه مناسبی را بابت آنها دریافت کند.

شعار سال: نشست اضطراری وزرای خارجه اتحادیه عرب که به درخواست مقامات عربستان سعودی برگزار شد، در حالی یکشنبه شب پایان یافت که در بیانیه پایانی صادره از این نشست اتهامات بی پایه و اساسی به جمهوری اسلامی ایران و همچنین حزب الله لبنان نسبت داده شد. در بیانیه پایانی این نشست که نماینده لبنان حاضر به امضای آن نشد و عراق نیز مخالفتش را با آن اعلام کرد، جمهوری اسلامی ایران به دخالت در امور کشورهای عربی متهم شده است. امضاء کنندگان این بیانیه از ایران خواسته اند تا از روند اخلال در امنیت ملی کشورهای عربی ازجمله عربستان سعودی پرهیز کند! حامیان این بیانیه حتی ایران را بدون وجود اسناد و مدارک متقن، به حمایت نظامی از ارتش و کمیته های مردمی یمن متهم کردند.

دبیرکل اتحادیه عرب پس از پایان نشست وزرای خارجه این اتحادیه اعلام کرد که در مرحله کنونی صرفا اقدامات ایران محکوم می‌شود و اعلام جنگی صورت نخواهد گرفتاز سوی دیگر،دبیرکل اتحادیه عرب پس از پایان نشست وزرای خارجه این اتحادیه اعلام کرد که در مرحله کنونی صرفا اقدامات ایران محکوم می‌شود و اعلام جنگی صورت نخواهد گرفت. «احمد ابوالغیط» مدعی شد که ایران بیش از یک دهه است که تلاش می‌کند نفوذ خود درباره تصمیم گیری در کشورهای عربی را گسترش دهد. وی در ادامه گفت: هنوز تصمیمی برای بردن پرونده ایران به شورای امنیت وجود ندارد، بلکه در صدد هستیم تا مواضع کشورهای عربی را به خوبی بشناسیم اما بعید نمی‌دانم که گام بعدی رفتن به شورای امنیت باشد.دبیرکل اتحادیه عرب در پاسخ به سؤالی درباره ضرورت توقف جنگ یمن از این امر طفره رفته و گفت: کسی که به این سوال باید پاسخ دهد ائتلاف است نه ما.

بیانیه پایانی اتحادیه و عرب و اظهارات تند و تیز مقامات ارشد این اتحادیه، واکنش هایی را نیز به دنبال داشت.جنبش جهاد اسلامی فلسطین با صدور بیانیه ای نسبت به محتویات بیانیه پایانی نشست اتحادیه عرب واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد. این جنبش اعلام کرد: در بیانیه نشست اتحادیه عرب اشاره ای به تجاوزات دشمن صهیونیستی در فلسطین نشده است و در مقابل می‌بینیم کشورهای حامی مقاومت در برابر اشغالگری های رژیم صهیونیستی محکوم شده اند. جهاد اسلامی فلسطین، تروریستی قلمداد کردن حزب الله لبنان از سوی کشورهای عربی را محکوم و خاطرنشان کرد: این اقدام در راستای خدمت به دشمن صهیونیستی است. اتحادیه عرب با اتخاذ چنین مواضعی، زمینه را برای برانگیخته شدن فتنه ها و درگیری های طائفه ای و مذهبی در منطقه فراهم می کند، درگیری هایی که تنها به نفع اسرائیل است. جنبش مقاومت اسلامی حماس و طرف های مختلف لبنانی هم این بیانیه را محکوم کردند.

اما واقعیت این است که کشورهای شرکت کننده در نشست اخیر اتحادیه عرب که البته با چندین غایب نیز همراه بود، نه برای دفاع ازحقیقت که برای خوش رقصی و خوش خدمتی به عربستانکشورهای شرکت کننده در نشست اخیر اتحادیه عرب نه برای دفاع ازحقیقت که برای خوش رقصی و خوش خدمتی به عربستان سعودی و صهیونیسم به طرح اتهاماتعلیهایران پرداختندسعودی و رژیم صهیونیستی به طرح اتهامات بی پایه واساس علیه جمهوری اسلامی ایران مبادرت ورزیدند. کشورهای عربی خود به خوبی می دانند که ایران تاکنون در امور هیچیک از کشورهای حاشیه خلیج فارس دخالت نکرده و برعکس، این عربستان سعودی بوده است که با هدف افزایش نفوذ و سلطه خود بر کشورهای عربی، همواره حق مداخله نابجا در امور آنها را برای خود محفوظ نگاه داشته است.

نگاهی گذرا به ادبیاتی که در بیانیه پایانی نشست اتحادیه عرب به کار برده شده است، به خوبی حاکی از این واقعیت است که این بیانیه توسط خاندان سعودی نگاشته شده است و نه وزرای خارجه عضو اتحادیه عرب. بسیاری از اتهامات نسبت داده شده به ایران در بیانیه وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب درست همان اتهاماتی است که طی هفته های اخیر توسط خاندان سعودی به تهران نسبت داده شده است. اتهاماتی در خصوص مداخله در امور کشورهای عربی، حمایت تسلیحاتی از ارتش و کمیته های مردمی یمن و همچنین حمایت از شبه نظامیان مسلح! ازجمله اتهامات مشابهی است که هم توسط عربستان سعودی و هم توسط اتحادیه عرب متوجه تهران شده است. برهمین اساس، پر واضح است که این بیانیه با ادبیات عربستان سعودی و به دنبال بسط نفوذ آن بر اتحادیه عرب، صادر شده است.

آنچه که موجب شده تا سعودیها از اتحادیه عرب و دیگر نهادهای رسمی عربی برای عقده گشایی علیه ایران بهره برداری کنند، شکست های سنگینی است که در جبهه های میدانی متحمل شده اندآنچه که موجب شده تا سعودیها از اتحادیه عرب و همچنین دیگر نهادهای رسمی عربی برای عقده گشایی علیه جمهوری اسلامی ایران بهره برداری کنند، شکست های سنگینی است که در جبهه های مختلف میدانی متحمل شده اند. سعودی ها به خوبی می دانند که اگر مزدورانِ تروریست تحت الحمایه آنها در سوریه و عراق شکست خورده اند، این دستاورد به فضل اقدامات ایران و متحدان آندر نبرد با تروریسم حاصل شده است. آنها همچنین به این واقعیت واقف هستند که آرامش نسبی در لبنان حاصل حمایت های جمهوری اسلامی از دولت و ملت این کشور است. برهمین اساس، همین اساس شکست در نزد شاهزادگان مغرور سعودی همچون محمد بن سلمان موجب شده تا ریاض برای جبران شکست های خود در عرصه میدانی، جبهه نبرد را به عرصه سیاسی و دیپلماتیک بکشاند و علیه ایران فضاسازی های سیاسی و رسانه ای انجام دهد.

از سوی دیگر، بیانیه پایان نشست اتحادیه عرب که یکشنبه شب صادر شد، نوعی خوش خدمتی به رژیم صهیونیستی نیز به شمار می رود. تل آویو همواره تلاش کرده است تا برای منحرف کردنبیانیه ضد ایرانی اتحادیه عرب تأمین کننده منافع صهیونیستها و تکمیل کننده پازل ایران هراسی و ایران ستیزی تل آویو استاذهان عمومی از خطرات ناشی از وجود رژیم جعلی صهیونیستی، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان خطر اصلی برای کشورهای عربی معرفی کند؛ حال آنکه صهیونیستها، خود به تنهایی دشمن شماره یک منافع و مصالح کشورهای جهان عرب و جهان اسلام هستند. برهمین اساس، همانگونه که گفته شد، بیانیه ضد ایرانی اتحادیه عرب تأمین کننده منافع صهیونیستها و تکمیل کننده پازل ایران هراسی و ایران ستیزی تل آویو است.

بر اساس آنچه که گفته شد، می توان اینگونه گفت که اکنوناتحادیه عرب فاکتور تک تک اتهامات خود علیه ایران و حزب الله را روی میز سعودی و صهیونیسم قرار داده تا حق‌الزحمه مناسبی را بابت آنها دریافت کند. اما با این حال، لکه ننگسرسپردگی به سعودی و صهیونیسم و تبعیت محض از سیاست های مخرب آنها در منطقه و به ویژه علیه جمهوری اسلامی ایران، برایهمیشه بر پیشانی این نهاد عربی باقی خواهد ماند. مقامات اتحادیه عرب از این واقعیت آشکار غافل هستند و یا خود را به تغافل زده اند که مجاهدت های ایران و حزب الله در منطقه و علیه گروه های تروریستی ـ تکفیری نبود، امروز حتی موجودیت این اتحادیه در هاله ای از ابهام قرار داشت.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار آذر 96، کدمطلب:4150355، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین