پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۴۸۰۱
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷
یک عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: شورا و شهرداری باید در کار آفرینی‌های سازگار با محیط زیست دارای برنامه‌های آموزشی، توانمندسازی و قانون مدار باشند. شهردار بایستی به تدوین ضوابط و آیین نامه اجرائی محله‌های پایدار برای تحقق شهر سبز بپردازد.

شعارسال: یک عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: شورا و شهرداری باید در کار آفرینی‌های سازگار با محیط زیست دارای برنامه‌های آموزشی، توانمندسازی و قانون مدار باشند. شهردار بایستی به تدوین ضوابط و آیین نامه اجرائی محله‌های پایدار برای تحقق شهر سبز بپردازد.

سید احمد خاتون آبادی ، منطقه اصفهان، اظهار کرد: ایجاد فرآیند و ساختار موثر و پویا برای تصمیم گیری مشارکتی با ذینفعان، نظارت، ارزشیابی و پایش مردمی پروژه‌های پر اهمیت و همچنین هر گونه بارگزاری و توسعه جدید بایستی با توجه به "ظرفیت تحمل زیست محیطی هر منطقه" و انجام دقیق "ارزیابی اثرات زیست محیطی" (EIA) صورت پذیرد.

وی افزود: از این پس برای پروژه‌های ساختمانی که در خاک برداری‌های عمیق، مجبور به تخلیه آب زیرزمینی و هدایت آن آب در جوی‌ها و مادی‌های شهر می‌شوند مجوز صادر نشود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: برنامه جامع توسعه پایدار شهری و به حداقل رساندن بهره برداری از منابع آب زیر زمینی و کاهش بهره برداری از چاه‌ها در زمان بندی‌های کوتاه، میان مدت و بلند مدت تنظیم و ارائه شود.

خاتون آبادی تصریح کرد: شورا و شهرداری باید در کار آفرینی‌های سازگار با محیط زیست دارای برنامه‌های آموزشی، توانمندسازی و قانون مدار باشند. شهردار بایستی به تدوین ضوابط و آیین نامه اجرائی محله‌های پایدار برای تحقق شهر سبز بپردازد.

وی با بیان اینکه بایستی برنامه جامع کاهش رد پای زیست محیطی در مقیاس خانواده و محله‌ها تدوین شود، تاکید کرد: در چارچوب برنامه‌های توسعه پایدار، انرژی خورشیدی گزینه‌ای مناسب، ارزان و پاک‌ترین است. شهر فرایبورگ در آلمان که خواهر خوانده اصفهان است با حدود ۴ ماه آفتاب، تامین کننده برق مورد نیاز خود از انرژی خورشیدی بوده و دولت برق تولیدی از سقف خانه‌ها را که وارد شبکه توزیع برق می‌شود، با قیمتی بیش از قیمت مصرف برق خانگی، از مردم خریداری می‌کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار کرد: اصفهان در پیرامون خود در مکانی مانند سگزی و در درون شهر دارای ظرفیت فراوان تولید برق از انرژی خورشیدی است. همچنین گردشگری، باید مزیت دیگر اقتصادی و رکن خدماتی اقتصاد اصفهان باشد.

خاتون آبادی با طرح این سوال که آیا شورای شهر برنامه‌ای برای شبیه سازی اصفهان با خواهر خوانده خود یعنی شهر فرایبورگ ارائه داده است؟ افزود: شورای شهر باید با پژوهش علمی، محور توسعه شهر را از سه بخش کشاورزی، صنعت و خدمات و نسبت‌های دقیق هر بخش را در اقتصاد شهر تعیین كند.

وی با اشاره به اینکه شورای شهر و شهرداری بایستی در حفاظت از آبخوان اصفهان برنامه جامعی ارائه داده و خود در کاهش بهره برداری از آب‌های زیر زمینی اهتمام ورزند، گفت: این دو نهاد باید در اجرای قانون محدودیت بار گذاری صنعتی و کانون‌های آلاینده، در رعایت حریم قانونی ۵۰ کیلومتری تلاش کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید کرد: شورا و شهرداری بايد با ارائه برنامه جامع و مستمر آگاهی رسانی و ترویج محیط زیست و نیز توانمند سازی و حمایت از جمعیت‌های مردم نهاد در حفظ محیط زیست اقدام كند.

خاتون آبادی ادامه داد: شهر، زیست بومی است متشکل از زیست بوم‌هایی به هم مرتبط. بنابراین باید برنامه توسعه جامع شهری بر اساس پهنه بندی اکولوژیک یا زيست بومی باشد. الگوی کمی و کیفی فضای سبز شهر اصفهان نيز بايد متناسب با وضعیت اقلیمی و زیست بومی و زیست محیطی منطقه وسیع و خشک فلات مرکزی ایران باشد.

وی پیشنهاد کرد: عقد تفاهم نامه با آموزش و پرورش برای انتخاب و معرفی خانواده‌های داوطلب برای دریافت قطعات ۵۰ متری از فضاهای سبز عمومی که توسط شهرداری‌های مناطق پانزده گانه، به کشت محصولات ارگانیک توسط دانش آموزان اختصاص یابد همچنین اختصاص زمین‌هایی به ایجاد "مدرسه طبیعت" (Nature School) به منظور فرهنگ سازی دوستی با طبیعت و آشنایی دانش آموزان با فرآیند تولید مواد غذائی و پاسداشت محیط زیست در نظر گرفته شود.

این فعال محیط زیست اظهار کرد: توجه ویژه به مشارکت در برطرف ساختن عوامل خشک شدن و بی آبی زاینده رود و اهتمام در احیای تنها رودخانه فلات مرکزی ایران - رودخانه‌ای که کویر را به دونیم ‌کرده و حیات و زندگی آفریده است، بايد در دستور كار شورا و شهرداري باشد.

خاتون آبادی خاطرنشان کرد: طراحی، ایجاد و نصب "نشان‌ها" (مجسمه‌ها) و "المان‌های" شهری، به شیوه‌ای هنرمندانه و دلپذیر، که نشان دهنده پیوند و وابستگی شهر اصفهان به رودخانه دائمی زاینده رود باشد، نيز از اقداماتي است كه بايد شهرداري به آن توجه كند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 24 مرداد 1396، کدخبر: 965-7890-5، www.isfahan.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین