پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۶۳۸۶
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴
اعترافات اخیر مشاور سابق امنیت ملی آمریکا این فرضیه را در میان ناظران تقویت کرده که بازرس ویژه پرونده راشا گیت در نظر دارد با استفاده از اطلاعات فلین، به سراغ اعضای ارشدتر در ستاد انتخاباتی ترامپ برود و پای آنها را به دادگاه بکشد.

شعارسال: گاردین گزارش داد اکنون ناظران می‌ گویند با توجه به این که ستاد انتخاباتی «دونالد ترامپ» خیلی کوچک بوده و حلقه نزدیک به او به غیر از فلین، افرادی چون «جف سشنز» (دادستان کل فعلی)، «استیو بنن» (استراتژیست ارشد سابق)، «جارد کوشنر» (داماد و مشاور ارشد کنونی ترامپ) و «رینس پاریباس» (رئیس دفتر سابق ترامپ) بوده‌ اند، اکنون یکی از این افراد می ‌تواند هدف بعدی بازرس مولر برای احضار به دادگاه قرار گیرد.

آنها همچنین می ‌گویند از آنجا که ترامپ بارها خود را تنها تصمیم گیرنده تشکیلات اش معرفی کرده، بسیار دشوار خواهد بود که بپذیریم او از انجام این مذاکرات بی ‌خبر بوده است.

بدین ترتیب، در حالی که رئیس‌ جمهور آمریکا خود را آماده برگزاری جشن پیروزی در تصویب لایحه کاهش مالیات‌ می ‌کند، یک بار دیگر «ابرهای سیاه» پرونده دخالت روسیه، می ‌تواند کریسمس کاخ ‌سفید را تحت الشعاع قرار دهد.

مایکل فلین با حضور در دادگاه اتهام دروغ ‌گویی به اف ‌بی ‌آی درباره مذاکراتش با مقام‌های روسی را پذیرفت و هم زمان اعلام کرد با پلیس فدرال و بازرس ویژه پرونده مداخله روسیه در انتخابات نوامبر 2016 همکاری خواهد کرد.

فلین همچنین تصریح کرد که انجام مذاکرات با مقام های روسیه را به دستور یکی از مقام ‌های ارشد تیم انتخاباتی و حلقه نزدیک به دونالد ترامپ انجام داده است.

پذیرفتن این اتهام از سوی فلین که در مقایسه با دیگر اتهامات منصوب به او می ‌تواند محکومیت بسیار سبک ‌تری برای او در پی داشته باشد، این فرضیه را در میان ناظران تقویت کرده که «رابرت مولر» بازرس ویژه پرونده ترامپ - روسیه بنا دارد با استفاده از اطلاعات فلین، به سراغ اعضای ارشدتر در ستاد انتخاباتی ترامپ برود و پای آنها را به دادگاه بکشد.

ناظران کاخ ‌سفید روز گذشته این فرضیه را طرح کرده ‌اند که احتمالا فلین اطلاعاتی در اختیار دارد که به بازرس مولر برای متهم کردن برخی از اعضای ارشد تیم انتخاباتی ترامپ کمک خواهد کرد و به همین علت بازرس ویژه تنها به طرح یکی از اتهامات فلین بسنده کرده است.

فلین علاوه بر اتهام دروغ ‌گویی به اف‌ بی‌ آی، به علت تاخیر در ثبت رسمی نام خود به عنوان لابی‌ گر دولت ترکیه و همچنین مناسبات مالی غیرشفاف با کشورهای خارجی با اتهامات جدی‌ تری هم روبرو بود و بر همین اساس، ناظران می ‌گویند او راضی به همکاری با رابرت مولر شده تا در ازای آن، تخفیف مجازات برایش در نظر گرفته شود و پرونده دیگری علیه او و احتمالا پسرش (که او هم به ارتکاب جرایمی مشابه و مرتبط با اعمال پدرش متهم است) طرح نشود.

مایکل فلین 58 ساله و ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا ارشدترین مقامی است که از سوی رابرت مولر در مورد دخالت‌ های روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا متهم می ‌شود.

با وجود این، ترامپ روز شنبه در توییتی مدعی شد: «من ناچار به اخراج ژنرال فلین شدم چون او به معاون رئیس جمهور(مایک پنس) و اف ‌بی‌ آی دروغ گفته بود. او به علت همین دروغ‌ گویی‌ ها گناهکار شناخته شده است. باعث تاسف است چرا که فعالیت‌ های او در دوران انتقالی (پیش از برگزاری مراسم تحلیف) قانونی بود. چیزی برای پنهان کردن وجود ندارد

اگرچه ترامپ پیشتر هم بارها با دفاع از فلین او را آدم خوبی معرفی کرده بود و فعالیت او در ستاد انتخاباتی و سه هفته ‌ای که در کاخ‌ سفید مشاور امنیت ملی او بود را مغایر قانون ندانسته بود، اما توییت روز شنبه او با واکنش‌ های زیادی از جمله انکار دوباره او و احتمال اطلاعش از ماجرای دروغگویی فلین به اف‌ بی ‌آی به صدر اخبار آمریکا راه یافته است.

در واکنش به این توییت، «متئو میلر» از مقام‌ های وزارت دادگستری در دوران «باراک اوباما» نوشت: «اگر ترامپ با اذعان به دروغگویی مایکل فلین به اف‌ بی ‌آی، از «جیمز کامی» رئیس سابق این نهاد درخواست کرده بوده که پرونده فلین را کنار بگذارد، آن گاه یعنی ترامپ رسما در جریان تحقیقات پلیس فدرال و روند اجرای عدالت دخالت کرده و برای متوقف کردن آن تلاش کرده است

فلین روز جمعه در برابر قاضی پذیرفت که در دسامبر سال گذشته و دوره انتقالی، درباره تماس ‌ها و مذاکراتش با «سرگئی کسلیاک» سفیر وقت روسیه در واشنگتن دروغ گفته بود؛ جرمی که می ‌تواند مجازاتی میان ۶ ماه تا ۵ سال حبس برای او به دنبال داشته باشد.

در متن کیفرخواست فلین تصریح کرده است که برای برقراری با سفیر روسیه از سوی یکی از مقام ‌های ارشد تیم ترامپ دستور دریافته کرده بوده است.

آن‌ گونه که رسانه‌ های آمریکایی می ‌گویند این مقام ارشد «جارد کوشنر» داماد ترامپ و مشاور ارشد او در کاخ ‌سفید است.

پیشتر نیز درباره‌ دخالت مستقیم جارد کوشنر در این جریان خبرهایی منتشر شده بود اما نقش او در ایجاد ارتباط با سفیر روسیه مشخص نبود. در ماه مارس رسانه‌ های آمریکایی گزارش دادند که داماد و مشاور رئیس جمهور همراه فلین دست ‌کم یک بار با سرگئی کیسلیاک ملاقات کرده است. کوشنر 36 ساله پس از پیروزی دونالد ترامپ به کاخ سفید راه یافت و هم‌ اکنون یکی از مشاوران ارشد رئیس جمهور آمریکاست. وظیفه اصلی او اجرای پروژه اصلاحات دولت، بازبینی روابط آمریکا با چین و برقراری صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ ها اعلام شده است. برخی گفته اند حضور «ایوانکا ترامپ» و همسرش جارد کوشنر در مقام مشاوران دونالد ترامپ در کاخ سفید «یکی از مخرب ‌ترین تصمیمات» رئیس جمهور بوده است.

مذاکراتی که فلین با پنهان کردن آنها از اف ‌بی ‌آی مجرم شناخته شده، در دو مورد با سفیر وقت روسیه در واشنگتن روی داده است: اول، درخواست دولتِ در حال تشکیل ترامپ از مسکو برای وتو کردن یک قطعنامه شورای امنیت درباره شهرک سازی ها در اراضی اشغالی فلسطینی، که دولت وقت به رهبری «باراک اوباما» در نظر داشت به آن رای ممتنع دهد (که این کار را کرد و روسیه هم آن را وتو نکرد) و دوم؛ تقاضا از مسکو برای ممانعت از واکنش تلافی‌ جویانه در برابر تحریم‌ هایی که دولت اوباما در دسامبر گذشته علیه مسکو وضع کرد و با اخراج بیش از 30 دیپلمات روسی، کرملین را رسما به تلاش برای تغییر نتایج انتخابات ماه نوامبر متهم کرد (تقاضایی که مسکو ظاهرا آن را پذیرفت ولی تا پایان دوره ریاست ‌جمهوری اوباما اقدامی در این خصوص انجام نداد(.

فلین می ‌گوید برای هر دوی این مذاکرات از یک مقام ارشد در تیم ترامپ دستور گرفته بوده است.

دادستانی کل آمریکا پرونده ‌ای ‌برای رسیدگی به چگونگی و میزان همکاری تیم انتخاباتی ترامپ با دولت روسیه موسوم به رسوایی راشا گیت تشکیل داده است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی جماران، تاریخ انتشار 12 آذر 96، کد خبر:802126 ، www.jamaran.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین