پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۹۶۶۱۲
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰
کارشناس اقتصادی رادیو معتقد است اقتصاد کشور به شدت از بی‌برنامگی و نبود استراتژی مشخص برای استفاده درست از سرمایه رنج می‌برد.

شعارسال: حمیدرضا طهماسبی‌پور درباره موضوع قطع ثبت سفارش خوردو و تاثیر آن بر قیمت بازار گفت: ماجرا عدم نظارت لازم در بازار است و این به معنای آن است که آینده نگری در اقتصاد وجود ندارد و نهادهای متولی مانند وزارت صنعت، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی نظارت نمی‌کنند. وقتی نرخ دلار در حال نوسان است مدیریت کارشناسی و پژوهشی از طرف وزارت صنعت و متولیان دولتی اقتصاد در این باره وجود ندارد مثل همین موضوع عجیب که به یک باره شاهد قطع سامانه خرید خودرو هستیم.

*گران شدن خودروهای لوکس باعث گرانی خودروهای ایرانی می‌شود

طهماسبی‌پور در ادامه گفت: در موضوعات تعرفه ای هم همین موضوع وجود دارد و یک باره تعرفه خودرو لوکس اضافه شده و قیمت ها در بازار با تغییرات زیاد مواجه می شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه عده‌ای می‌گویند تعرفه فقط برای خودروهای خارجی لوکس بوده و ارتباطی به قشر ضعیف ندارد و اگر کسی متضرر شود افراد مرفه جامعه هستند، تصریح کرد: اتفاقا بحث بنده قشر ضعیف و کم درآمد جامعه است زیرا با گران شدن خودروهای لوکس بهانه به دست خودروسازان داخلی داده شده و آن ها هم قیمت محصولاتشان را افزایش می دهند.

طهماسبی پور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مردم توان خرید را در صورت افزایش قیمت ها را دارند یا خیر، گفت: مردم مجبور هستند با هر زحمتی خودروی گران را بخرند زیرا از قیمت فردای آن اطلاع ندارند و احتمال می دهند با توجه به روند صعود دلار قیمتها دوباره افزایش پیدا کنند و این ترس از گران شدن همیشه در بازار ایران حاکم بوده است.

طهماسبی پور ادامه داد: علل افزایش قیمت را باید کارشناسی بررسی کرد و باید از وزارت صنعت و متولیان اقتصاد کشور سوال کرد چرا در هر صورتی قیمت ها افزایش پیدا می‌کند؟ چرا وزارت صنعت درباره افزایش قیمت خودرو و قطع شدن سامانه سکوت اختیار کرده است؟ چرا نمی تواند بازار را به درستی مدیریت کرده تا مردم ضرر نکنند؟ چرا برای سرمایه های سرگردان فکری نمی کنیم؟

مردم دنبال سودآوری هستند. سرمایه هوش لحظه‌ای دارد و باید روی آن برنامه ریزی کرد. نهادهای حاکمیتی فقط نگرش یک جانبه دارند وظیفه وزارت اقتصاد برنامه ریزی است، چرا استراتژی مشخصی در این دولت و دولت‌های قبل برای این مساله وجود ندارد؟

*افراد پشت‌پرده صحنه گردان اقتصاد کشور شده‌اند

این کارشناس اقتصادی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه در پشت پرده این اقدامات افرادی حضور دارند که نفعشان در گران شدن قیمت‌هاست و این افراد در اقتصاد ایران نفوذ کرده و عملا اقتصاد را مدیریت می‌کنند. این افراد در همه دولت‌ها بوده و متاسفانه هیچ نهاد یا مسئولی با این افراد برخورد نمی‌کند.

طهماسبی پور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به گرانی سکه در حراج بانک کارگشایی گفت: باید باور کنیم اقتصاد یک زنجیره متصل به هم است و همه بخش ها با هم در ارتباط هستند.

وی ادامه داد: از زمانی که دولت برای حمایت از تولید نرخ سود را کم کرد این سرمایه به سمت‌های دیگری برای سود دهی رفت و چون دولت برنامه‌ای برای این سرمایه های آزاد شده نداشت باعث شوک به بازار مسکن، ارز و طلا شد و این بازارها را با گرانی مواجه کرد.

طهماسبی پور تصریح کرد: دولت باید برنامه مشخصی برای سرمایه های در گردش داشته باشد تا بتواند سرمایه را مدیریت کند تا سرمایه هم سود ده باشد و هم به نفع کشور استفاده گردد، پژوهش و استراتژی مشخص برای استفاده از سرمایه ها در کشور وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی رادیو در پایان تاکید کرد: یک جمله‌ای در اقتصاد به عنوان این که سرمایه ترسو است وجود دارد و وقتی تولید در کشور سود ده نباشد سرمایه به سمت سکه، ارز، طلا، مسکن و خودرو می رود و همان پشت پرده‌ای که نفع اش در گرانی است بازار را مدیریت کرده و اوضاع را ملتهب می کند.باید پژوهشی در این باره انجام شده و با متخلفان برخورد قضایی مناسب صورت گیرد و از طرف دیگر سرمایه را به سمت سوددهی مناسب هدایت کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار: 14 آذر 1396 ، کدخبر: 648841 ، www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین