پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۹۷۶۸۰
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱
علت اصلی تاخیر در عرضه های اولیه شرکت های بورسی و فرابورسی مشخص شد.

شعار سال: طی سال جاری شرکت های به پرداخت ملت، مبین وان کیش، هتل کوثر اصفهان ، چدن سازان ، های وب، تولید و صادرات ریشمک ، لیزینگ شرق ، آسیا سیر ارس و پگاه آذربایجان شرقی، پگاه گلستان و فولاد کاوه جنوب کیش وارد بازار سهام شده اند اما از حدود دو ماه پیش، روند حضور شرکت های جدید قطع شده است.

این درحالی است که طی هفته های اخیر، وضعیت بازار سهام بهبود یافته و حتی شاخص بورس به رغم برخی انتقادات، از مرز 91 هزار واحد هم عبور کرده و گروهی از فعالان انتظار دارند در این شرایط ، شرکت های جدید با قیمت های مناسب وارد شوند تا تحرکات بازار افزایش یابد.

در این میان بررسی های بورس پرس از مسئولان بورس و فرابورس نشان می دهد ، تمایل به از سرگیری عرضه های اولیه سهام وجود دارد اما برخی موارد ، مانع ایجاد کرده اند که مقطعی است.

یکی از این موانع لزوم ارایه گزارش های میاندوره ایی شرکت های در نوبت عرضه اولیه است که طی روزهای گذشته از سوی تعدادی از شرکت های آماده ورود ارایه شده است. مانع دوم که از دو سه ماه پیش مطرح شده، عدم امکان بازارگردانی سهام از طریق صندوق های سرمایه گذاری وابسته به کارگزاران است که سازمان بورس تاکید کرده بازار گردانی سهام شرکت های جدید باید از طریق صندوق های دیگر ارکان بازار انجام شود.

این موضوع هم توسط شرکت های کارگزاری برطرف شده یا در حال نهایی شدن است و عمدتا" هم مربوط به شرکت های فرابورسی است اما علت اصلی عدم واگذاری سهام شرکت های جدید بورسی مربوط به ارتقاء دادن سامانه معاملات بوده و قرار است بعد از اتمام آزمایش ها ، روند عرضه اولیه سهام شرکت های تازه از سر گرفته شود.

بنابراین مسئولان بورس تهران منتظر اتمام فرایندهای فنی بوده تا در اولین فرصت ، شرکت های در صف عرضه را وارد بازار کنند.

از قرار معلوم و در زمان های اولیه اعلامی ، مقرر شده ارتقاء سامانه از اواخر ماه جاری به اتمام برسد و عرضه های اولیه از سر گرفته شود اما باید منتظر اعلام مدیران فنی مرتبط با سامانه معاملاتی بود که از ماه ها پیش با نمایندگان شرکت آتوس فرانسه ، اقداماتی را آغاز کرده اند و یکی از مراحل آن درحال نهایی شدن است.

با این اوصاف انتظار می رود از اواخر آذر یا اوایل دی ، شرکت های بورسی و فرابورسی به مرور عرضه اولیه شوند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری بورس پرس، تاریخ انتشار 19 آذر 96، کد مطلب: 69036، www.boursepress.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین