پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۷۷۵
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۰
وزیر ورزش و جوانان در واکنش به سکوت اساسنامه فدراسیون فوتبال در مورد اداره فدراسیون پس از پایان دوره ریاست گفت :در این حالت باید بر اساس عرف حرکت کنیم.

شعارسال: محمود گودرزی در خصوص آخرین وضعیت تیم‌های اعزامی برای حضور در المپیک ریو 2016 اظهار داشت: نزدیک به یک سال مانده به بازی‌های المپیک ستادی تشکیل دادیم که این ستاد در زمان‌های مختلف جلساتی را برگزار و به مشکلات تیم‌های اعزامی فدراسیون‌های المپیکی از لحاظ مسائل فنی، اعتباری و بودجه رسیدگی می‌کند.

وی افزود: مشکلات در این ستاد از جنبه‌های مختلف بررسی شده و گزارش می‌شود تا راهکارهایی برای آن اندیشیده شود. همچنین نظرات کارشناسانه در مورد این مشکلات داده می‌شود و در کل کار علمی می‌شود تا تیم‌های اعزامی با کمترین مشکلات راهی المپیک شوند.

وزیر ورزش و جوانان در گفت‌وگو با برنامه تلویزیونی ورزش و مردم درباره سهمیه ایران برای المپیک ریو نیز اظهار داشت: تا امروز 33 سهمیه برای المپیک کسب شده که از این 33 سهمیه 26 سهمیه توسط آقایان کسب شده و 6 سهمیه هم سهم بانوان بوده است. انشاءالله تا سال آینده و شروع بازی‌ها بتوانیم سهمیه خود را به حد نصاب برسانیم. روسای فدراسیون‌های المپیکی نهایت تلاش خود را برای اعزام آماده‌ترین ورزشکاران برای کسب سهمیه انجام دادند و مشکلاتی که برای اعزام وجود داشت نیز حل شده است.

گودرزی درباره بودجه سال 95 ورزش نیز گفت: برای سال 95 دولت مبلغ قابل توجهی را برای بودجه ورزش اختصاص داده است که از این مبلغ بخشی را به تیم‌های اعزامی به المپیک اختصاص خواهیم داد. مبلغ در نظر گرفته شده واقعا مبلغ قابل توجهی است.

وی درباره رقابت‌های پارالمپیک نیز یادآور شد: بحث پارالمپیک وسیع‌تر است و کمیته‌ای هم برای پارالمپیک تشکیل شده است.

وزیر ورزش و جوانان در واکنش به این مسئله که آیا بخش اعظمی از بودجه سال 95 به تیم‌های اعزامی به المپیک اختصاص پیدا خواهد کرد یا نه، گفت: آنچه مسلم است ما سال 2016 رقابت‌های المپیک را در پیش دایم و بخشی از بودجه را به تیم‌های اعزامی به این رقابت‌ها اختصاص دادیم، البته اینکه بخواهیم بخش اعظمی را به این تیم‌ها اختصاص دهیم نه به این شکل نیست. ما برای رقابت‌های المپیک غیر از بودجه‌ای که در اختیار داریم، حامیان مالی و افراد خیر را نیز خواهیم داشت که کمک می‌کنند تا تیم‌ها در شرایط بهتری قرار گیرند، ضمن اینکه تاکید می‌کنم دولت مبلغ خوبی را برای بودجه سال 95 در نظر گرفته است.

گودرزی در این‌باره تاکید کرد: تا الان نیز رئیس‌جمهور قرار است در اسفند ماه در جمع ورزشکاران حضور پیدا کرده و از آنها تجلیل کند. همین حضور رئیس‌جمهور انگیزه‌ای خواهد شد برای ورزشکاران که در شرایط بهتری راهی المپیک شوند.

وی در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی می‌کند کاروان ایران در المپیک ایران چند مدال طلا کسب کند، گفت: در سال‌های اخیر مخصوصا بعد از پیروزی انقلاب هر دوره از المپیک پیشرفت خوبی داشته‌ایم. با احتساب 12 مدالی که در لندن کسب کردیم، میانگین هر دوره 4.5 مدال بوده است. بدون احتساب جهش ناگهانی که در المپیک 2012 لندن داشتیم این میانگین به 3.5 مدال در هر دوره می‌رسد. اگر بخواهیم المیک لندن را در نظر بگیریم نرخ دریافتی مدال 4.5 بوده است که این عدد برای المپیک بعدی قابل تکرار است. اگر بخواهیم خیلی خوشبینانه به قضایا نگاه کنیم می‌تواند نرخ دریافتی مدال 6 باشد یا حتی خیلی خوشبینانه نگاه کنیم 7 یا 8 مدال باشد.

وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: بعضی اتفاقات را در ورزش نمی‌شود پیش‌بینی کرد، به طور مثال ممکن است خدای نکرده یک کشتی‌گیر نتواند بر سر وزن برسد یا هر اتفاق غیرقابل پیش‌بینی که ممکن است رخ دهد. ما باید واقع‌گرا باشیم و با منطق آینده را ببینیم. مطمئنا رقبای ما بیکار ننشسته و آنها هم سعی کرده‌اند در این چند سال کار کنند تا سهمیه مدال‌های خود را بالا ببرند.

گودرزی در خصوص اینکه دوره ریاست علی کفاشیان 15 اسفند ماه به اتمام می‌رسد و این در حالی است که رئیس فدراسیون فوتبال می‌خواهد تا انتخابات در سمت خود حضور داشته باشد اما معاون وزیر ورزش (سجادی) معتقد است باید تا انتخابات سرپرست کارها را بر عهده بگیرد، گفت: عرف در وزارت ورزش این است که هر فدراسیونی دوره‌اش به اتمام رسید و مهلت قانونی رئیس پایان یافت برای فدراسیون سرپرست انتخاب می‌شود تا شرایط را برای انتخابات فراهم کرده و رانت قبلی رئیس هم از بین برود. سرپرست بدون موضع و سوگیری خاص شرایط را برای برگزاری انتخابات فراهم خواهد کرد. فکر نمی‌کنم تفاوتی با سایر فدراسیون‌ها داشته باشد و البته در اساسنامه این فدراسیون چنین موضوعی مغفول مانده و اساسنامه سکوت کرده است. جایی که اساسنامه سکوت می‌کند باید بر اساس عرف حرکت کنیم.

وی درباره این مسئله که آیا چنین موضوعی با واکنش فیفا همراه نخواهد بود، اظهار داشت: برخی قوانین جزو قوانین داخلی ما است و اساسنامه‌های جهانی هم قوانین داخلی کشورها را نفی نمی‌کند. اساسنامه‌های جهانی فقط تاکید دارد که فدراسیون‌ها از اساسنامه‌های بین‌المللی خود تبعیت کنند. در حال حاضر هم هیچ تعارضی در این زمینه وجود ندارد و باید دید در فدراسیون فوتبال چه اختیاراتی را باید قائل شد. ما باید ببینیم قوانین جمهوری اسلامی ایران چیست و اساسنامه‌های جهانی چه می‌گوید. در این خصوص هم هر وقت به انتخابات نزدیک شدیم تصمیم‌گیری می‌کنیم.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به وضعیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت: استقلال و پرسپولیس به عنوان دو شرکت هر ساله بدهکاری‌های زیادی را برای خود انباشته می‌کردند و در این سال‌ها مدیران مختلف 70،80 میلیارد برای این دو باشگاه بدهی بالا آوردند. با تکیه به ظرفیت‌هایی که پیش از این هم گفته‌ایم این دو باشگاه برای خود درآمدهایی داشتند و پرسپولیس تاکنون از وزارت ورزش برای دریافت پول هیچ طلبی نکرده است. هرچند که بر اساس قانون هم ما نمی‌توانیم کمکی به این دو باشگاه بکنیم. استقلال هم تاکنون 25 میلیارد درآمدزایی داشته و این دو باشگاه تاحدودی به خودکفایی رسیده‌اند. باید تا زمانی که به خوبی از این سرمایه‌ها می‌توان استفاده کرد شرایط را آرام آرام پیش برد تا استقلال و پرسپولیس روی پای خود بایستند.

گودرزی درباره گزارش فساد در فوتبال کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: آنها می‌توانند بر اتفاقات کشور نظارت کنند و برحسب وظایف خودشان عمل کرده و گزارش‌هایی هم تهیه کنند. ما هم گزارشی که در خصوص فساد در فوتبال تهیه شده را دید‌ه‌ایم و باید بگوییم خوشحال نیستیم در ورزش ما مفسده وجود دارد و از اول هم شعار ما ورزش پاک بوده و دوست داریم که در ورزش ما این شعار تحقق پیدا کند، البته فقط ما به این بحث و گزارش‌ها اکتفا نمی‌کنیم و بازرسی‌ها از فدراسیون‌ها به صورت دوره‌ای صورت می‌گیرد و از هر فدراسیون تاکنون 3 بار بازرسی‌های مالی صورت گرفته است، اگر مشکلی وجود داشته تذکرات داده شده تا اگر مسئله‌ای وجود دارد، درست شود.

وی با اشاره به تخلفاتی که در گزارش کمیسیون اصل 90 در خصوص فوتبال مطرح شده اظهار داشت: در فوتبال مشکلاتی مطرح شده که مربوط به دوره قبلی است و به تیم حاضر ارتباطی ندارد و این مشکلات در دولت قبلی اتفاق افتاده است. این گزارش را منتشر کردند و تخلفات را به قوه قضائیه ارجاع می‌دهند تا درباره آن حکم صادر شود. آنچه به ما مربوط می‌شود حسابرسی و بازرسی‌های دوره‌ای است و ما هم این بازرسی‌ها و حسابرسی‌ها را هم در فوتبال انجام می‌دهیم. مطمئنا اگر فسادی وجود داشته باشد که مستند و مکتوب بوده نه صرفا در راستای مسائل سیاسی، آن را به مراجع قضایی ارجاع خواهیم داد تا فوتبال‌مان پاک شود.

وزیر ورزش و جوانان درباره بحث مسئولان دوشغله در ورزش نیز خاطرنشان کرد: در این مورد حساسیت‌هایی ایجاد شد ما نیز به کلیه فدراسیون‌ها بحث دوشغله بودن را ابلاغ کردیم و از آنان خواستیم که به قانون احترام بگذارند، عده‌ای خودشان کناره‌گیری کردند و شاید مسئولان دیگری مانده باشند که از آنان خواسته‌ایم به قانون تمکین کنند. مشکلی از این بابت وجود ندارد.

گودرزی درباره پروژه‌های ناتمام در ورزش نیز خاطرنشان کرد: در بدون ورود ما 4300 پروژه کلنگ‌خورده ناتمام وجود داشت که بودجه ما برای به اتمام رساندن آنها پاسخگو نبود باید به دنبال منابع مالی می‌بودیم تا این پروژه‌ها را به اتمام برسانیم و برای سال 95، 550 پروژه را به اتمام خواهیم رساند که البته 450 پروژه تا الان تکمیل شده و افتتاح شده است. سال 93 نیز 450 پروژه به اتمام رسید، پروژه‌های مختلف فانتزی و استادیوم‌های بزرگ به طور مثال یک ورزشگاه 15 هزار نفری در سمنان افتتاح شد در یاسوج هم یک ورزشگاه بزرگ افتتاح کردیم. سالن‌های بزرگ در شهرهای مختلف افتتاح کردیم. اگر می‌خواستیم همه پروژه‌ها را به اتمام برسانیم 2 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داشتیم در حالی که ما 250 تا 350 میلیارد توانستیم بودجه در نظر بگیریم، در کنار آن سایر بخش‌های خصوصی کمک کردند تا ما بتوانیم هزار پروژه را به اتمام برسانیم.

وی افزود: تاکید رئیس‌جمهور این بوده است که سایر این پروژه‌ها به بخش‌های خصوصی واگذار شود تا بتوانیم از آنها برای به اتمام رساندن پروژه‌ها کمک بگیریم.

وزیر ورزش و جوانان درباره ورزش در مدارس نیز خاطرنشان کرد: سال 92 و 93 رتبه ما در سایر وزارتخانه‌ها سوم بود اما سال 94 رتبه‌مان هفتم یا هشتم شده ، بخشی از این افت به خاطر دیر شدن فرم‌های ارزیابی بوده است، البته هیچ بقالی نمی‌گوید ماست ما ترش است و عملکرد ما در این زمینه تا حدی قابل قبول است. ما در حدی که اعتبارات وجود داشت خدمات خود را انجام دادیم. هدف ما این بود که تعهد جدید ایجاد نکنیم و بخشی از بدهی‌ها را نیز پرداخت کنیم. همان طور که گفتم امسال 85 میلیارد برای ورزش هزینه کردیم.

گودرزی در پاسخ به این سوال که برای سال 95 چه آرزوی برای ورزش دارد، گفت: امیدوارم مردم با روی آوردن به ورزش خیلی از مشکلات خود را به نوعی فراموش کنند ضمن اینکه توفیق قهرمانان و ورزشکاران‌مان را در المپیک ریو آرزومندم. امیدوارم آنها در این رقابت‌ها سربلند باشند. امیدوارم زحمات روسای فدراسیون، سرپرستان، ورزشکاران و مربیان در سال آینده نتیجه دهد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار خبر 16 بهمن 1394، کدمطلب: 131058، www.mizanonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین