پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۹۹۰۱۰
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰
انتخابات شورای صنفی دانشگاه‌ها در ماه‌های آبان و آذر هر سال برگزار می‌شود که این انتخابات در برخی دانشگاه‌ها برگزار شده، اما دانشگاه‌های بزرگ ...

شعارسال:بر اساس بخشنامه سازمان امور دانشجویان وزارت علوم و بهداشت باید شورای صنفی دانشجویان، برای مشارکت و تصمیم سازی در کارهای صنفی، رفاهی، آموزشی، و پژوهشی دانشجویان دانشگاه تشکیل شود. این شورا وظیفه انعکاس و پیگیری امور صنفی و رفاهی دانشجویان از طریق مسئولان ذیربط دانشگاه و نظارت بر اموری مانند خوابگاه‌ها و سکونت دانشجویان، تغذیه، امور خدماتی و رفاهی (امور فروشگاه‌ها و دفاتر تکثیر، ایاب و ذهاب دانشجویان، وام‌های دانشجویی و مراکز درمانی)، امور کمک آموزشی (امور کتابخانه‌ها و مراکز کامپیوتر)، خدمات آموزشی مرتبط با دانشجویان و امور دانشجویی دیگر به پیشنهاد شورای صنفی و تصویب این شورا را دارد.

به همین دلیل برای بهبود این امور نیاز به شورای صنفی است و عدم وجود شورای صنفی در هر دانشگاهی باعث می‌شود آن دانشگاه در موارد بالا نتواند به خوبی اقدام کرده و نیاز دانشجویان را پاسخ دهد.

بر اساس این گزارش، ۱۳ آذر سال جاری وزارت علوم دستورالعمل جدید انتخابات شوراهای صنفی را به دانشگاه‌ها ابلاغ کرد که در متن این الاغیه آمده است:

به منظور تعامل بهینه وزارت علوم و تحقیقات و فناوری با شوراهای صنفی دانشجویان و به استناد بند ۷ ماده ۲۳ آیین نامه شورای صنفی، از طریق اجرایی شدن ماده ۳۴ شیوه نامه اجرایی شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های کشور، دستورالعمل شیوه انتخاب نمایندگان دبیران شورای صنفی در شورای مرکزی نظارت بر وضعیت صنفی رفاهی دانشجویان دانشگاه‌های کشور، به شرح ذیل ابلاغ شد.

براساس این دستورالعمل تمام دانشگاه‌های کشور به چهار کلان منطقه، به شرح زیر تقسیم می‌شود:

*کلان منطقه یک: استان‌های تهران و البرز.

*کلان منطقه دو: مناطق دو، سه و پنج، متشکل از استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام.

*کلان منطقه سه: مناطق چهار، شش، هفت و ده، متشکل از استان‌های همدان، مرکزی، قزوین، قم، یزد، اصفهان چهارمحال و بختیاری، خوزستان بوشهر، فارس، کهکیلویه و بویر احمد.

*کلان منطقه چهار: مناطق هشت و نه، متشکل از استان‌های هرمزگان، کرمان سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان.

هر یک از چهار نماینده موضوع ماده ۳۴ شیوه نامه اجرایی دبیران شوراهای صنفی دانشگاه‌های سراسر کشور به صورت منطقه‌ای در ابتدای سال تحصیلی برای مدت یک سال انتخاب خواهند شد.

از هر کلان منطقه یک نفر به عنوان نماینده شوراهای صنفی برای عضویت در شورای مرکزی نظارت انتخاب می‌شود و انتخابات هر کلان منطقه با رای مستقیم دبیران شورای صنفی موسسات آن کلان منطقه برگزار خواهد شد.

واجدین شرایط شرکت در انتخابات هر کلان منطقه، آن دسته از دبیران شوراهای صنفی موسسات آن کلان منطقه هستند که از تاریخ برگزاری انتخابات شورای آن‌ها بیش از یک سال نگذشته است.

تبصره: در سال نخست اجرایی آیین نامه، آن دسته از دبیران شوراهایی که انتخاباتشان در مهلت مقرر (اردیبهشت ماه) برگزار نشده است، با تایید معاونت دانشجویی موسسه می‌تواند در انتخابات شرکت کنند.

هر ساله پیش از برگزاری انتخابات موضوع این آیین نامه، محل برگزاری انتخابات از سوی دبیرخانه شورای مرکزی نظارت تعیین و به تمام دانشگاه‌ها و شوراهای صنفی آن کلان منطقه اعلام می‌شود؛ و دبیران شورای صنفی که کاندیدای عضویت در شورای مرکزی نظارت هستند از یک روز قبل از انتخابات حق تبلیغات در همان کلان منطقه را دارند.

تمام شوراهای صنفی هر کلان تا ۱۰ روز پیش از زمان برگزاری انتخابات موظف اند از طریق معاونت دانشجویی نسبت به معرفی دبیر خود به دبیرخانه شورای مرکزی نظارت اقدام کنند.

تبصره: دبیران متقاضی کاندیداتوری برای عضویت در شورای مرکزی نظارت موظف اند به صورت مکتوب تقاضای نامزدی خویش را هم زمان با معرفی نامه ارسالی از معاونت دانشجویی دانشگاه به دبیرخانه مرکزی اعلام کنند. نشست انتخاباتی هر کلان منطقه، با حضور دو سوم کل افراد دارای حق رای، رسمیت می‌یابد.

تبصره: در صورت به حد نصاب نرسیدن نشست انتخاباتی، نشست بعدی با هر تعداد تشکیل خواهد شد.

پس از اعلام رسمی نماینده ناظر شورای مرکزی مبنی بر رسمیت جلسه به استناد مفاد ماده ۸، ابتدا هیات رئیسه جلسه شامل رئیس، نائب رئیس و منشی مشخص می‌شود و جلسه رسمیت می‌یابد.

نخستین دستور نشست، انتخاب هیات رئیسه متشکل از رئیس، نایب رئیس و منشی است، که بر اساس بالاتری رای (با حد نصاب اکثریت نسبی آراء ماخوذه) از میان کاندیدا‌ها انتخاب می‌شود.

هیات رئیسه پس از اتمام ثبت نام از متقاضیان نامزدی در انتخابات نماینده شوراهای صنفی، به صورت خلاصه فرصت لازم را برای معرفی هر نامزد تعیین می‌شود.

پس از برگزاری انتخابات، نامزد دارای بالاتری رای به عنوان عضو اصلی و نفر دوم نیز به عنوان عضو علی البدل شورای مرکزی نظارت معرفی می‌شود.

تمام مراحل انتخابات با حضور و نظارت نماینده دبیرخانه شورای مرکزی نظارت بر وضعیت صنفی رفاهی دانشجویان کشور انجام خواهد شد.

با ابلاغیه وزارت علوم انتخابات شورای صنفی در برخی دانشگاه‌ها برگزار شده و یا در حالی برگزاری است

شورای صنفی خوابگاه‌های دانشگاه تهران

انتخابات شورای صنفی در دانشگاه تهران بر اساس برنامه هر ساله فقط در خوابگاه‌ها برگزار میشود. بر اساس این گزارش، امسال نیز انتخابات شورای صنفی در خوابگاه‌های دانشگاه به ویژه خوابگاه‌های کوی در روز ۱۹ آذر ۹۶ به صورت اینترنتی برگزار شد که نتیجه نهایی اعلام نشده است.

شوراهای صنفی در دانشگاه‌های بزرگ تهران چه وضعیتی دارند؟

دانشگاه الزهرا (س)

انتخابات شورا‌ی صنفی دانشجویان دانشگاه الزهرا (س) پس از ثبت نام کاندیدا‌ها روز سه شنبه ۲۱ آذر برگزار شد، اما به دلیل به حدنصاب نرسیدن شرکت کنندگان به مرحله دوم کشیده شد که زمان برگزاری مرحله دوم هنوز اعلام نشده است

دانشگاه علوم پزشکی ایران

انتخابات شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران ششم آبان ماه ۹۶ برگزار شد و دانشجویان در روزهای ۲۵، ۲۶ و ۲۹ مهرماه در انتخابات شرکت کردند. معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی ایران پیرو آیین­ نامه شورای صنفی دانشجویان و به منظور تقویت زمینه‌­های همفکری و مشارکت دانشجویان در امور صنفی و حفظ و پیگیری حقوق و حریم دانشجویی، انتخابات میان دوره­‌ای شورای صنفی رفاهی دانشجویان را در واحدهای دانشگاهی که شورای صنفی در آن‌ها تشکیل نشده، برگزار می‌کند.

انتخابات میان دوره­‌ای شورای صنفی دانشجویان در دانشکده­‌های پزشکی، علوم توانبخشی، پردیس بین­ الملل و خوابگاه امام علی (ع) برگزار نمی­ شود. مدت زمان اعتبار این شورا تا اردیبهشت ماه ۱۳۹۷، زمان برگزاری انتخابات سالانه شورای صنفی همه واحدهای دانشگاهی است. تعداد اعضای اصلی و علی البدل منتخب شورای صنفی با توجه به ظرفیت جمعیت خوابگاه‌های دانشجویی واحدهای دانشگاهی اعلام شده است.

دانشگاه شهید بهشتی؛ همچنان پیگیر راه اندازی شورای صنفی

صمد حاج جباری، معاون دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص آخرین وضعیت تشکیل شورای صنفی در دانشگاه شهید بهشتی گفت: راه اندازی شورای صنفی دانشجویی در دانشگاه درحال پیگیری و بررسی است.

معاون دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی افزود: در اولین فرصت که شرایط برگزاری انتخابات فراهم شود از طریق کانال و سایت رسمی دانشگاه اعلام می‌شود.

لازم به ذکر است، برخی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه شریف، علم و صنعت، تهران از جمله دانشگاه‌هایی هستند که این انتخابات را برگزار می‌کنند، اما دانشگاه علامه، بهشتی، امیرکبیر به دلیل سنگ اندازی مسئولان اقبالی به تشکیل شورای صنفی ندارند.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم یکی از مشکلات اساسی دانشگاه‌ها در برگزاری شورای صنفی را قانون مشارکت ۲۵ درصدی دانشجویان عنوان کرد و گفت: تشکیل شورای صنفی در دانشگاه‌ها هنوز نهادینه نشده است و خیلی از مسئولان دانشگاه‌ها و دانشجویان اقبالی به برگزاری این انتخابات ندارند.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات تشکیل شوراهای صنفی قانون مشارکت ۲۵ درصدی دانشجویان است که برخی دانشگاه‌ها به دلیل مشارکت پائین دانشجویان این انتخابات را برگزار نمی‌کنند که قرار است این قانون در انتخابات شورای صنفی لغو شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار 26آذر96،کدخبر: 652981، www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین