پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۱۴۰۳۹۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۶
تشکیل شورای صنفی در دانشگاه‌ها به داستانی بلند تبدیل شده که مسئولان وزارت علوم و دانشگاه‌ها دائم از تلاش برای حذف قوانین مشکل‌ساز خبر می‌دهند، مسئولین چند سالی است که می خواهند قانون ها را اصلاح کنند اما ...

شعارسال: در ابتدا که قانون تشکیل شورای صنفی توسط سازمان امور دانشجویان تدوین شد، هدف ازتشکیل این تشکل دانشجویی در راستای کمک به حل مشکلات دانشجویان و در واقع این مجموعه بازویی برای رسیدگی به مسائل دانشجویان در کنار معاونت دانشجویی به خصوص در خوابگاه‌ها باشد، اما در سال‌های اخیر این تشکیل شورای صنفی در دانشگاه‌ها با مشکلات زیادی مواجه شده است.

تدوین قانون‌های دست و پا گیر برای تشکیل شورا‌های صنفی باعث شده که بسیاری از دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های بزرگ نتوانند این تشکل دانشجویی را تشکیل دهند.

بهانه تازه برای تشکیل نشدن شورای صنفی؛ سنوات هم پایش به شورای صنفی باز شد

یکی از دانشجویان دانشگاه شریف در خصوص نداشتن علت تشکیل نشدن این تشکل دانشجویی در خوابگاه‌های این دانشگاه گفت: سنوات مجاز در خوابگاه دو سال است، دانشجویی که بیشتر از یک سال ساکن خوابگاه باشد نمی‌تواند کاندید شورای صنفی شود.

وی افزود:قانونی که بسیار سخت گیرانه است که در خوابگاه‌های متاهلی حاکم است در صورتی که خوابگاه‌های مجردی این گونه نیست و دلیل این قانون این است که شورای صنفی در این خوابگاه‌ها تشکیل نشود.

این دانشجو خاطر نشان کرد: اگر شورای صنفی در خوابگاه‌ها و دانشکده‌ها تشکیل شود دانشجویان می‌توانند مشکلات خود را به راحتی به مسئولان دانشگاه منتقل کنند و دانشجویان نماینده‌ای برای پیگیری و حل مشکلات دارند، اما متاسفانه مسئولان دانشگاه‌ها با قانون‌هایی که خودشان اعمال می‌کنند موانع زیادی برای این تشکل دانشجویی ایجاد کرده اند.

تلاش ما این است که این قانون‌های دست و پا گیر را حذف کنیم

وثوقی معاون دانشجویی دانشگاه شریف در خصوص عدم تشکیل شورای صنفی در خوابگاه‌ها و دانشکده‌ها و هم چنین قانون‌های تازه و دست و پاگیر گفت: شورای صنفی قواعدی دارد که از سوی وزارت علوم ابلاغ شد و هر خوابگاه و دانشکده‌ای که این قانون را رعایت کرده شورای صنفی دارد.

وی افزود: یکی از قوانین سخت تشکیل این تشکل دانشجویی شرکت ۲۵ درصدی دانشجویان در انتخابات آن است که مانع تشکیل شورا در دانشکده‌ها می‌شود ما قوانین شورای صنفی را همان گونه که ابلاغ شده اجرا کردیم که برخی خوابگاه‌ها و دانشکده‌ها خودشان این قوانین را اجرا نکردند و عامل اصلی که باعث شده شورای صنفی نداشته باشند یا تعداد به حد نصاب نرسیده یا قوانین خاصی که در شورای صنفی دانشکده‌ها و خوابگاه‌ها است رعایت نشده است.

وثوقی اضافه کرد: خوابگاه‌ها اگر شورای صنفی داشته باشد برای ما بهتر است، چون کمک کننده معاونت دانشجویی هستند ما به دنبال تشکیل این تشکل دانشجویی در همه خوابگاه‌ها و دانشکده‌ها هستیم و سعی مان این است که این قاعده‌ها را بشکنیم.

معاون شریف اضافه کرد: برای ما راحت‌تر است که شورای صنفی در دانشکده‌ها باشد، چون مشکلات دانشجویان را به راحتی به ما منتقل می‌کند.

وی یادآور شد: همایش معاونان دانشجویی که شهریور در شیراز برگزار می‌شود این مسئله را حتما مطرح خواهیم کرد و امیدواریم بتوانیم این قوانین را اصلاح کنیم.

وثوقی یادآور شد: شورای صنفی محلی مانند دانشکده و خوابگاه‌ها قواعدی دارد که اگر رعایت نشود رسمیت ندارد به همین دلیل است که دست ما برای تشکیل این شورا‌های صنفی بسته است.

تشکیل شورای صنفی در دانشگاه‌ها به داستانی بلند تبدیل شده که مسئولان وزارت علوم و دانشگاه‌ها دائم از تلاش برای حذف قوانین دست و پا گیر خبر می دهند، مسئولین چند سالی است که می خواهند قانون ها را اصلاح کنند اما همچنان خبری از حذف این مشکلات نیست .


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار: 19 تیر 1397 ، کدخبر: 696275،www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
0
0
قانون سنوات که خداروشکر در بسیاری از دانشگاه ها حل شده است ؛ کاش مسائل صنفی دانشجو ها هم مورد توجه قرار بگیرد
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
0
0
فشار زیادی بر دانشجو ها متحمل میشه
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
0
0
شورای صنفی در برخی مواقع وارد بازی های سیاسی شد که این امر هم خلاف قانونه و الان هن همون سابقه مشکلات زیادی برای اونها درست کرده
م.ص76
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
0
0
شورای صنفی تنها تشکل دانشگاهی اییه که واقعا برای دانشجو کار میکنه
س.د76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین