پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۱۱۵۷۱
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت از احداث 150 خوابگاه با ظرفیت 60هزار نفر در دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و تاکید کرد: مسائل صنفی دانشجویان نباید دستاویز ابزارهای سیاسی جناح‌ها و گروه‌ها شود و نباید از طریق مسائل صنفی دانشجویان در راستای اهداف سیاسی سوء‌استفاده کرد.

شعارسال:معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت از احداث 150 خوابگاه با ظرفیت 60هزار نفر در دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و تاکید کرد: مسائل صنفی دانشجویان نباید دستاویز ابزارهای سیاسی جناح‌ها و گروه‌ها شود و نباید از طریق مسائل صنفی دانشجویان در راستای اهداف سیاسی سوء‌استفاده کرد.

دکتر محمد‌رضا فراهانی در دومین روز از ششمین نشست شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که در محل صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت برگزار شد با بیان این مطلب افزود: در راستای تامین اسکان دانشجویان و احداث خوابگاه‌های دانشجویی مکاتباتی با دانشگاه‌ها صورت گرفته است. به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی مکاتبه و اعلام کردیم میزان نیازهای دانشجویان‌شان به خوابگاه‌ها را به معاونت فرهنگی و دانشجویی گزارش دهند مبنی بر اینکه مثلا تا افق ۱۴۰۴ هر دانشگاه چه تعداد دانشجو دارد و از این میزان چند درصدشان خوابگاهی هستند و به چه تعداد فضای خوابگاهی نیاز دارید تا در راستای تامین اسکان دانشجویان، برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهیم.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در همین راستا بیش از ۶۰ دانشگاه علوم پزشکی نیازهای خوابگاهی خود را اعلام کردند و اکنون در حال بررسی گزارش‌های این دانشگاه‌ها هستیم و نیازها و کمبودهای خوابگاهی این دانشگاه‌ها را بررسی می‌کنیم تا به نتایج مورد نظر دست یابیم و وارد فاز عملیاتی شویم.

فراهانی با بیان اینکه برای احداث خوابگاه‌های دانشجویی چندین مسیر وجود دارد، اظهار کرد: راه نخست این است که در راستای احداث خوابگاه‌های دانشجویی با سرمایه‌گذاران قرارداد ببندیم و بر‌اساس قراردادهای فی‌مابین وزارت بهداشت و سرمایه‌گذاران، نسبت به تامین اسکان دانشجویان اقدام کنیم و اگر سرمایه‌گذاری در این خصوص با ما همکاری نکرد از راه دیگر وارد عمل شویم و با گرفتن وام‌ از بانک‌ها، منابع مالی احداث خوابگاه‌ها را تامین کنیم.

وی گفت: البته طی ماه‌های گذشته مذاکراتی با برخی از سرمایه‌گذاران و بخش‌های اقتصادی وزارتخانه در راستای احداث خوابگاه‌های استاندار دانشجویی انجام شد و با آنها صحبت‌ها و مکاتباتی صورت گرفته و به نتایجی رسیده‌ایم که اگر مشکل خاصی نباشد می‌توان به نتایج مطلوبی دست یافت.

فراهانی افزود: در صورتی که این امر محقق شود و بتوانیم با کمک و همفکری اعضای شورای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی و همکاری بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران نسبت به احداث خوابگاه‌ها اقدام کنیم، برای همیشه مشکل خوابگاه‌های دانشجویی برطرف می‌شود.

دولت پولی برای قضیه احداث خوابگاه ندارد

وی با تاکید بر اینکه نقش شوراهای صنفی دانشگاه‌ها در پیگیری مطالبات و نیازهای صنفی و رفاهی دانشجویان بسیار موثر و انکارناپذیر است، افزود: در‌خصوص مسائل مختلف از جمله بحث خوابگاه‌های دانشجویی، بارها به مسئولان دانشگاه‌ها تاکید داشتم که برای رسیدن به اهداف مطلوب با شورای صنفی دانشگاه‌ها مشورت کنید و از نظرات آنها در تصمیم‌گیری‌ها استفاده کنید چرا که اعضای شورای صنفی به عنوان نمایندگان دانشجویان بر مشکلات صنفی و رفاهی دانشجویان واقف هستند.

فراهانی یکی از راه‌های احداث خوابگاه‌های دانشجویی را استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و مشارکت با سرمایه‌گذاران عنوان کرد و گفت:‌ از آنجا که دولت پولی برای قضیه احداث خوابگاه ندارد، با یکسری از سرمایه‌گذاران به منظور ساخت خوابگاه‌های استاندارد دانشجویی وارد مذاکره شدیم.

وی افزود: تعریف ما از خوابگاه‌های استاندار دانشجویی، خوابگاهی است که شرایط و استانداردهای لازم برای اسکان دانشجویان را داشته و دارای سوئیت‌های متعدد با دو اتاق باشد و هر اتاقش ظرفیت سه دانشجو را پذیرا باشد که نمونه این خوابگاه استاندار دانشجویی، خوابگاهی است که هم اکنون در مازندران در حال احداث است و اگر اعتبار نهایی را از وزارت بهداشت دریافت کنند، در آستانه بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

فراهانی خاطرنشان کرد: برای احداث خوابگاه‌های دانشجویی، اکنون در حال تهیه متن مناقصه هستیم تا به ده منطقه خود این موضوع را اعلام کنیم. سرمایه‌گذاران در این خصوص برای همکاری اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی گفت: در متن مناقصات و مذاکرات با سرمایه‌گذاران، به آنها شرایط سازه و معماری و حداکثر وحداقل مدت زمان احداث خوابگاه را مکتوب اعلام می‌کنیم به صورت شفاف اعلام می‌کنیم که چه افرادی حاضرند مثلا در طول مدت دو سال، چه تعداد ساختمان با شرایط ذکرشده، احداث کنند و تحویل دانشجویان دهند. برای تامین بخشی از منابع مالی این طرح‌ها، می‌توان از مبالغی که از دانشجویان به عنوان اجاره بهای خوابگاه‌ها دریافت می‌شود استفاده کرد و همچنین بخشی از آن را از طریق دانشگاه موردنظر، صندوق رفاه یا وزارت تامین کنیم.

احداث 150 خوابگاه با ظرفیت 60هزار نفر در دانشگاه‌های علوم پزشکی

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: به هرحال به صورت جدی در تلاش برای تامین اسکان دانشجویان و احداث خوابگاه‌های استاندارد دانشجویی هستیم و مراحل اداری این قضایا در حال انجام شدن است و در راستای این حرکت بزرگ، در تلاش هستیم ۱۵۰ خوابگاه ۴۰۰ نفره در مجموع با ظرفیت ۶۰ هزار نفر، احداث کنیم که البته برای این کار به طور میانگین باید برای هر منطقه، ۱۵ مناقصه انجام دهیم که اگر این مهم اتفاق بیفتد مشکل خوابگاه‌های دانشجویی برای همیشه برطرف می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه خوابگاه استاندارد و مناسب در روح و جسم دانشجویان تاثیر مستقیمی دارد، گفت: فضاهایی که در آن زندگی می‌کنیم به لحاظ روحی تاثیر زیادی بر ما وارد می‌کند و قطعا فضای محیطی و زندگی انسان‌ها تاثیر مستقیمی بر روح آنها دارد. برخی از بیماری‌ها وجود دارد که اگر فرد بیمار فضای محیطی خود را تغییر دهد، بیماری وی برطرف می‌شود؛ از این رو تامین یک فضای استاندارد و مناسب برای اسکان دانشجویان از جمله مسائلی است که باید با دقت نسبت به آن اقدام کرد. دانشجویان باید در محیطی زندگی کنند که به لحاظ روحی و جسمی، آسیبی نبینند.

مسائل صنفی دانشجویان نباید دستاویز ابزارهای سیاسی جناح‌ها شود

معاون وزیر بهداشت خطاب به دبیران شوراهای صنفی گفت: شما دبیران شوراهای صنفی می‌توانید فضای روشنی در محیط دانشگاهی ایجاد کنید تا مدیریتی هوشمند و قوی در دانشگاه‌ها ایجاد شود و نقش شما دبیران شوراهای صنفی در رسیدن به این اهداف، کلیدی و سرنوشت‌ساز است.

وی با ابراز تاسف از اینکه در گذشته نمایندگی شوراهای صنفی به ناحق مصادره شده بود، گفت: مسائل صنفی دانشجویان نباید دستاویز ابزارهای سیاسی جناح‌ها و گروه‌ها شود و به عبارت دیگر نباید از طریق مسائل صنفی دانشجویان در راستای اهداف سیاسی سوء استفاده کرد.

فراهانی با تاکید بر اینکه هیچ نهادی به مشروعیت شوراهای صنفی در محیط دانشگاهی وجود ندارد که با داشتن اختیارات کامل، مطالبه‌گر خواسته‌ها و نیازهای دانشجویان و برطرف کننده مشکلات آنها باشد، افزود: خوشبختانه شوراهای صنفی در چند سال گذشته به خوبی به وظایف خود عمل کرده‌اند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه شوراهای صنفی باید نماینده واقعی دانشجویان باشند، خاطرنشان کرد: همیشه تشکل‌های صنفی دارای منافعی بودند که این منافع می‌توانند در تضاد منافع دیگران باشد، اما تنها صنفی که در آن هیچ تضاد منافعی وجود ندارد و منافع عموم دانشجویان را در نظر می‌گیرد، شوراهای صنفی هستند. به واقع نباید از کلمه شوراهای صنفی برای نام بردن این شورا نام ببریم، چرا که واقعا هیچ گونه تقابل منافعی بین منافع دانشجویان و افراد دیگر وجود ندارد. ما این شورا را به نام شوراهای صنفی می‌شناسیم اما واقعا در این شوراها هیچ تضاد منفعتی برای افراد وجود ندارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری  آنا، تاریخ انتشار 30 بهمن96،کدخبر: 349036، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین