پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۹۴۲۸
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
درحالیکه قرار بود تا پایان سال 94 ، از فاز اول بندرخشک اصفهان بهره برداری شود اما هنوز مجوز راه اندازی آن صادر نشده است.

شعار سال: ارتباط مستقیم و تنگاتنگِ حمل و نقل با توسعه اقتصادی و اشتغال امری بدیهی است، چراکه برقراری ارتباط با مناطق مختلف برای توزیع بار و حمل محصول یکی از مهمترین عوامل تسریعِ روند چرخه تولید و مصرف است. بازدهی بخش حمل و نقل تنها به بخش اقتصادی محدود نمی شود و بر بخش های مختلف صنعتی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و غیره اثر گذار خواهد بود.

بندر خشک، مرکزی برای انتقال کالاها به مقاصد داخلی و شبکه های بزرگ حمل و نقل است که روند توزیع کالا را تسهیل می کند، در حقیقت یک بندر درون سرزمینی چند منظوره که به طور مستقیم توسط جاده یا راه آهن به نقاط مختلفی از جمله بنادر دریایی متصل شده و علاوه بر این مکانی برای ذخیره و انبار کالاها محسوب می شود.

اصفهان، شاهراه ترانزیت کشور، منطقه طلایی احداث بند خشک

استان اصفهان با قرار گرفتن در مرکز کشور ، همسایگی با هشت استان دیگر و عملکرد چهار راه گونه به عنوان شاهراه ترانزیت کشور شناخته می شود و همین امر می تواند منافع اقتصادی قابل توجهی برای استان ایجاد نماید.

وجود بیش از 24000 کیلومترراه ، ازجمله آزاد راه و بزرگراه ها در استان اصفهان ، شرایط اقلیمی و جغرافیایی مطلوب برای توسعه صنعت و زیرساخت های حمل و نقل، ارتباط مناسب شبکه های ریلی و جاده ای برای توزیع مطلوب بار، مکان مناسب فرودگاه شهید بهشتی اصفهان برای توسعه حمل و نقل هوایی بین المللی با توجه به مرکزیت استان اصفهان و وجود مرکز پشتیبان به کشور (دیتا سنتر) در مرکز هواشناسی استان از جمله عواملی است که نشان می دهد راه اندازی بندر خشک در این استان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

بروز خشکسالی های اخیر و تعطیلی و نیمه تعطیلی برخی واحدهای صنعتی بررسی نگاه به سمت و سوی مشاغل جایگزین را تا حدی تحت تاثیر قرار داد که پرداختن به مشاغل بدون وابستگی به آب مانند بندرخشک بیش از گذشته در اصفهان، خصوصا منطقه شرق اصفهان احساس می شود.

بلاتکلیفی در صدور مجوز بندر خشک

سال ۹۳ با توجهِ دولت به موضوع تاسیس بنادر خشک، این امر به طور جدی مطرح و مورد بررسی قرار گرفت و قرار بود فاز اول بندرخشک استان اصفهان با واگذاری کامل به بخش خصوصی احداث شود، تا جایی که استاندار وقت این اطمینان را داد که اجرای طرح به طول نمی کشد و بدون تاخیر توسط بخش خصوصی اجرا می شود.

با وجود اینکه در سال ۹۴ به صورت رسمی اعلام شده بود که تا پایان سال فاز نخست بندر خشک راه اندازی می شود اما اکنون با گذشت دو سال از آن وعده، همچنان مدیر عامل بندر خشک اصفهان اظهار می کند که وزارت راه و شهرسازی هنوز مجوز آنرا صادر نکرده است.

اینک اما در ماه های پایانی سال 96 ، همه طرح ها در حد گفتگو و تشکیل جلسات باقی مانده وگره این ماجرا با تدابیرجدید دولت در ارائه مجوز و کشمکش با بخش خصوصی هر روز کورتر می شود.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان که یکی از متولیان احداث بندر خشک اصفهان است در این باره می گوید: پروژه به خاطر نحوه مدیریت ، حدود دو سال که متوقف شده چراکه نظر وزارت راه بر این است که نمی توان مدیریت بندر را به بخش خصوصی سپرد.

سیدعبدالوهاب سهل آبادی افزود: بندر خشک و منطقه ویژه اقتصادی شرق اصفهان دو طرح محوری استان است که اگر بندر خشک در دل منطقه ویژه اقتصادی جای می گرفت به طور قطع کمک زیادی در روند و تسهیل امور تجاری و اقتصادی استان می گذاشت اما در حال حاضر این دو طرح جدا از هم و با فاصله زیاد در حال پیاده شدن است.

وی ادامه داد: نکته مهم این جاست که در سال ۹۴ به صورت رسمی اعلام شده بود که تا پایان امسال فاز نخست بندر خشک راه اندازی می شود و از همان ابتدا اجرای طرح احداث بندر خشک به دو بخش خصوصی از جمله اتاق تعاون و اتاق بازرگانی واگذار شد اما هنوز مجوز راه اندازی این طرح از سوی وزارت راه و شهرسازی صادر نشده است.

رئیس اتاق تعاون استان اصفهان هم با اشاره به اینکه یک ماه و نیم پیش که وزیر راه و شهرسازی به اصفهان سفر کرد باز هم موضوع مجوز بندر خشک را مطرح کردیم و مقرر شد این مسئله پیگیری شود اظهار داشت: با حضور استاندار جدید نیز برای تسریع در اجرای بندر خشک، درخواست کردیم که انتظار داریم این موضوع هرچه زودتر به نتیجه برسد.

حبیب الله بهرامی افزود: هفت نقطه برای جانمایی بندر خشک اصفهان مطرح شد که پس از مطالعات اولیه و بررسی در حال حاضر ضلع جنوب غربی ایستگاه راه آهن سیستان قبل از سگزی برای احداث بندر خشک در نظر گرفته شده است، احداث بندر خشک در این نقطه به خاطر نزدیکی به راه آهن و کانون بار مناسب ترین مکان است.

وی ادامه داد: در حال حاضر پنج مجموعه استانداری، راه آهن، گمرک، اتاق بازرگانی و اتاق تعاون از اعضای هیئت مدیره احداث بندر خشک هستند.

بندر خشک، پلی برای عبور از بحران بیکاری

به گفته مدیر‌ عامل شرکت بندرخشک اصفهان، ساخت فاز اول این بندر به طور مستقیم برای 200 نفر و به طور غیر مستقیم برای سه تا چهار هزار نفر در استان فرصت شغلی ایجاد می کند.

مدیرعامل موسسه مطالعات صادرات و بازاریابی خاورمیانه نیز با تاکید بر اینکه احداث بندر خشک در اصفهان ضمن رفع بیکاری و بهبود وضعیت اقتصادی استان ، در رشد توریست اقتصادی هم موثر است گفت: در حال حاضر تمام واردات و صادرات کالاها در بنادر جنوبی کشور انجام می گیرد که با احداث بندر خشک در اصفهان، تجار به جای گذر از این استان تنها به دلیل موقعیت جغرافیایی آن و رسیدن به بندر خشک، ضمن صرفه جویی زمانی و کاهش هزینه ها به تخلیه بار خود اقدام می کنند.

صنایعی با بیان اینکه تاکنون چندین پایان نامه و پنج طرح مطالعاتی در خصوص تمام جوانب بندر خشک در استان انجام دادیم اظهار داشت: در حال حاضر اتاق بازرگانی اصفهان به عنوان یک بخش خصوصی مسئول اجرایی بندر خشک در این استان است و در صورتی که دولت دست بخش خصوصی را در این حوزه آزاد بگذارد به نتایج خوبی می رسیم.

طرح هایی که سرمایه گذار را فراری می دهد

سال هاست که در استان اصفهان، شاهد به طول انجامیدن طرح هایی هستیم که مسئولان در ابتدا قول به پایان رساندن و بهره برداری از آنها را در مدتی کوتاه می دهند اما در نهایت همه این وعده و وعیدها به دست فراموشی سپرده می شود و بلاتکلیفی گریبان طرح های نیمه تمام را می فشارد. تجربه هایی مانند ساخت ورزشگاه نقش جهان، مصلی اصفهان، مترو، و اینبار نوبت به بندر خشک رسیده! طرح هایی که کم کم به آثار باستانی تبدیل می شوند!

توجه به این نکته از زبان مدیرعامل موسسه مطالعات صادرات و بازاریابی خاورمیانه شنیدنی است که با همه اهمیتی که بندر خشک برای حوزه تجارت اصفهان دارد اما همیشه طولانی شدن یک پروژه، ارزش آن را کاسته و تاخیر در روند اجرای آن بازدهی و انگیزه ای برای مجریان باقی نمی گذارد .

طولانی شدن عمر تکمیل پروژه ها در نصف جهان رویدادی تلخ و غیر قابل انکار است که نشان می دهد این استان نمی تواند محمل خوبی برای اجرای طرح های مهم و دست اول دولت و بخش خصوصی باشد چراکه تجربه معطل نگه داشتن پروژه های مهم و کلان به دلیل سنگ اندازی بخش دولتی، سرمایه گذار را از این استان فراری خواهد داد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار 28 آذر 96، کد مطلب: 6365200،www.yjc.ir



اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین