پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 17
کد خبر: ۱۰۹۰۸۰
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹
مدیرعامل شستا گفت:طریقه واگذاری به این صورت است که آنها را به مزایده می‌گذاریم و کشف قیمت می‌کنیم اگر قیمت مطابق کارشناسی ما بود آن را به خریدار واگذار و در غیر این صورت آن را در فرابورس عرضه می‌کنیم.

شعارسال:مدیرعامل شستا گفت:طریقه واگذاری به این صورت است که آنها را به مزایده می‌گذاریم و کشف قیمت می‌کنیم اگر قیمت مطابق کارشناسی ما بود آن را به خریدار واگذار و در غیر این صورت آن را در فرابورس عرضه می‌کنیم.

صبح امروز در نشست خبری، مرتضی لطفی با بیان اینکه دستور رئیس‌جمهور مبنی بر فروش بنگاه‌های اقتصادی در حال اجرا شدن است، گفت: همانطور که رئیس جمهور روز گذشته گفتند تمام اولویت‌های ما بر واگذاری بنیادهای بنگاه‌های اقتصادی است.

وی گفت: مجموعه شرکت‌های شستا با احتساب شرکت‌هایی که زیرمجموعه تامین اجتماعی هستند ۱۵۷ بنگاه است که در فاز اول ۱۰۵ بنگاه واگذار خواهد شد.

وی ادامه داد :طریقه واگذاری به این صورت است که آنها را به مزایده می‌گذاریم و کشف قیمت می‌کنیم اگر قیمت مطابق کارشناسی ما بود آن را به خریدار واگذار و در غیر این صورت آن را در فرابورس عرضه می‌کنیم.

لطفی خاطر نشان کرد: ارزش این شرکت‌ها معادل ۱۶ هزار میلیارد تومان است که در مرحله اول قصد داریم ۱۰۵ بنگاه را واگذار کنیم ضمن آنکه تمام شرکت‌هایی که می‌خواهیم واگذار کنیم سودده هستند و فقط ۵ یا ۶ مورد آنها هنوز به سوددهی نرسیده است.

وی افزود: برابر بخشنامه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از استخدام منسوبین افراد سیاسی و اقتصادی کاملاً منع شده ایم و در نظر داریم ضمن اجرای این بخشنامه کادر مدیریتی خود را جوان کنیم و از زنان نیز استفاده کنیم بر همین اساس تاکنون مدیرعامل ۵ هلدینگ تغییر کرد ه اند و متوسط سن مدیران عامل در شستا به ۴۵ سال رسیده است ضمن آنکه زنان نیز از جایگاه مدیریتی خوبی برخوردار شده و این روند ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل شستا ادامه داد: ٩ پروژه در حوزه نفت و گاز و دارو در ایام الله دهه مبارک فجر با هزینه 450 میلیارد تومانی به بهره برداری می رسد؛ضمن اینکه ازداروهای جدید سرطانی نیز با حضور رئیس جمهوری رونمایی می شود.

مرتضی لطفی افزود: در مجموع ١٧ طرح در شستا در حال انجام است که قرار است ٩ طرح آن در دهه فجر بهره برداری شود که پالایشگاه ستاره خلیج فارس با حدود ٩٠ درصد پیشرفت،اوره و آمونیاک دوم خراسان شمالی، پالایشگاه میعانات گازی سیراف، طرح توسعه رایتل عنوان، طرح استحصال از معادن پلی متال سیستان و بلوچستان و اکتشاف، استخراج وفرآوری از معادن طلای کردستان از جمله این طرح هاست.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای این ١٧ طرح بزرگ اقتصادی برای ١٥ هزار نفر شغل ایجادخواهد شد.

وی اظهارکرد: مجموعه شستا به شفافیت و عرضه اطلاعات برای افکار عمومی توجه دارد وشستا در سال ٦٥ برای حفظ منابع کارگری و افراد تحت پوشش تامین اجتماعی شکل گرفت تااز طریق بنگاهداری و سرمایه گذاری در زمینه ایجاد ارزش افزوده فعالیت کند.

لطفی درباره پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس ادامه داد: این پالایشگاه با ظرفیت٣٦٠ هزار بشکه در روز اکنون ٩٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون سه میلیارد و ٨٠٠میلیون یورو برای آن هزینه شده است و ٤٠٠ میلیون یوروی دیگر نیاز دارد.

وی اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال ٩٨ تمام ١٧ پروژه به بهره برداری برسد.

وی تصریح کرد: اکنون شستا ١٥٧ شرکت زیرمجموعه با احتساب شرکت های وابسته به سازمان تامین اجتماعی دارد که ارزش ریالی آنها ١٦ هزار میلیارد تومان است.

وی در ادامه سرمایه فعلی شستا را ٣٩ هزار میلیارد ریال معادل 2 / 1 میلیارد دلارعنوان کرد و افزود: ٦٠ هزار میلیارد تومان نیز به عنوان ارزش سهام این شرکت است،اکنون شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی ٩ هلدینگ دارد که در بخش های دارو، عمران،حمل و نقل، سیمان، فناوری نوین و انرژی فعالیت دارد.

وی ادامه داد: برای افزایش سرمایه ها و سود کاری نیز تاکنون ١٠٠ هیات خارجی جهت مذاکره با شستا وارد کار شده اند که برای این شرکت ها برنامه های سرمایه گذاری درنظر گرفته شده است.

وی برخی از سرمایه گذاری ها با سرمایه گذاران خارجی را ایجاد کارخانه دارو با ١٨میلیون دلار در کشور آذربایجان ، تبدیل کلینکر به سیمان با ٢٥ میلیون دلار در کشورعراق و انجام مذاکره با گرجستان عنوان کرد.

85 درصد دارایی شستا در بورس عرضه می شود

مدیرعامل شستا در ادامه افزود: در حال حاضر ٨٥ درصد دارایی این شرکت در بورس عرضه می شود که البته ١٣٩ شرکت در بورس نیستند که هماهنگی های لازم برای اینها هم صورت گرفته است، چون دولت همه و شرکت ما را به خروج از بنگاهداری مکلف کرده است و دنبال این هستیم که بخش خصوصی را وارد این عرصه کنیم.

وی با بیان اینکه ما برای مشارکت خارجی مشکل جذب سرمایه گذار داریم، اظهار کرد: تلاش هایی در این زمینه صورت گرفته است و امیدواریم بتوانیم تاپایان سال ٩٧ نیز١٣٥ شرکت را به فروش برسانیم.

وی در ادامه درباره انتصاب نیروها در شستا نیز گفت: سازمان تامین اجتماعی منشور ٩ماده ای برای ما در نظر گرفته است تا افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها را داشته باشیم و جلوگیری از منسوبان و وابستگان در این شرکت نیز تاکید شد که می‌توان گفت در این زمینه ١٠٠ درصد موفق شدیم و ما برای انتصاب اولویت نیروهای داخلی و سهمی ازبانوان را در نظر داشتیم.

لطفی ادامه داد: ٣٠ نیروی جدید منصوب کردیم که براساس جوان گرایی و تخصص بوده است و پنج مدیرعامل شرکت ها با ٤٥ تا ٥٠ سال سن را تغییر داده ایم و نیروی جوان جایگزین آنها کردیم.

لطفی درباره سازوکار واگذاری 50 هزار میلیارد تومان از مطالبات دولت به صندوق های بازنشستگی که در مجلس مصوب شد اظهار کرد: بنا به اطلاعات موجود مطالبه تامین اجتماعی از دولت 130 تا 140 هزار میلیارد تومان است که تا کنون 60هزار میلیاردتومان حسابرسی و تایید شده است.

وی افزود: البته طبق مصوبه مجلس دولت مکلف شده است بخشی از این 50هزار میلیاردتومان در قالب تهاتر بدهی های سازمان به بانک مرکزی تسویه شود. شرکت های تامین اجتماعی برای تامین مالی اقدام به دریافت تسهیلاتی کرده اند که بدهی ناشی از سودحاصله این تسهیلات 14هزار و 600میلیارد تومان بوده است که از این طریق تهاتر وتسویه خواهد شد.

مدیرعامل شستا با بیان اینکه در بودجه سال گذشته نیز پرداخت بخشی از مطالبه تامین اجتماعی دیده شده بود که فقط هزار میلیارد تومان آن محقق شد اضافه کرد: مذاکراتی با سازمان برنامه و بودجه داشتیم که بتوانیم تا پایان سال مابه التفاوت این مبلغ را نیز دریافت کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به عدم پرداخت بدهی تامین اجتماعی، ما مجبور شدیم تسهیلات بگیریم و همین موضوع باعث شد که ٢ هزار و ٦٠٠ میلیارد تومان سود به صورت سالانه برای این تسهیلات به بانک ها پرداخت کنیم.

وی همچنین درباره واگذاری سهام بورسی به بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی نیز گفت:این سهام پس از همکاری با مشارکت اقتصادی سازمان تامین اجتماعی به این افراد داده می شود و برای اجرای آن در حال مذاکره هستیم.

وی تصریح کرد: همچنین برای بازنشستگان در قالب سبد کالا اقداماتی انجام شده است که به صورت اقساط از حساب آنان کسر خواهد شد و قرار است با سود ١٦ درصدی باشد که باهمکاری شرکت پارس، یخچال و لباسشویی در اختیار آنها قرار می گیرد.

لطفی افزود: همچنین پنج تا 6 درصد مابه التفاوت را شستا به عنوان یارانه پرداخت میکند.

وی درباره کارت الکترونیک که در سه استان گیلان، اصفهان و یزد در حال انجام است نیز اظهار کرد: این طرح برای حدود ٤٢ میلیون بیمه شده اجرا می شود تا سوء استفاده از درمان را دیگر شاهد نباشیم.

مدیرعامل شستا در ادامه درباره عملکرد ٩ ماهه امسال این شرکت افزود: تحقق ١٦ هزارمیلیارد تومان از فروش تلفیقی گروه شستا را پیش بینی کرده ایم که تاکنون ٧٦ درصد تحقق پیش بینی فروش را کسب کرده ایم.

وی ادامه داد: همچنین تحقق ٢ هزار و ٤٠٠ میلیارد تومان سود خالص شستا و یک میلیارد و ٢٠٠ میلیون دلار فروش صادراتی را در این مدت داشته ایم.

لطفی افزود: پیش بینی شده است تا پایان امسال ١٥ تا ٢٠ درصد نسبت به سال گذشته رشد در این زمینه ها داشته باشیم.

وی درباره ورود گوشی آیفون توسط یکی از شرکت های زیرمجموعه تامین اجتماعی اینگونه توضیح داد: این مجموعه شرکت بازرگانی تامین اجتماعی است که تاکنون زیرمجموعه این سازمان بوده اما از حدود ٢ ماه گذشته قرار شده است به شرکت های زیرمجموعه مابپیوندد.

وی تصریح کرد: این شرکت حدود ٦ میلیون گوشی وارد و تاکنون حدود یک هزار آن راواگذار کرده است و کار این شرکت نیز قانونی است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از برنامه های شستا کاهش میزان سن مدیران است، ادامه داد: کمیته انتصابات در شستا تشکیل شده است تا افراد متناسب با شاخص های مدیریتی انتخاب شوند.

لطفی اضافه کرد: دنبال جوان‌گرایی هستیم و تاکنون ٤٠ تا ٥٠ بازنشسته را تغییر داده ایم و جوانان را جایگزین کرده ایم؛همچنین فعالیت خارج از شرکت نیروها را ممنوع کرده‌ایم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا،تاریخ انتشار18بهمن 96،کدخبر: 591392، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین