پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۹۴۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۳
با گذشت نزدیک به چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی نگاهی به دستاوردها و مقایسه امروز ایران با دیروز آن، تحولات را روشن‌تر و ملموس‌تر خواهد کرد.

شعار سالمقوله دستاوردشناسی با مسئله کارآمدی در پیوند است؛ بدین گونه که با کارآمد بودن یک نظام سیاسی است که می‌توان از دستاورد و موفقیت سخن گفت. بنابراین برای روی کردن به دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران باید ابتدا به کارآمدی آنها پرداخت و با معیارهای اساسی آنها را سنجید.

اینکه در قریب به 40 سال گذشته بعد از انقلاب در کشور و به تبع در تک تک استانها و شهرها چه گذشته و چه تحولات و پیشرفتهایی حاصل آمده است مقوله‌ای بس پیچیده و سنگین است که نمی‌توان همه را طی چند صفحه و سخنانی بیان کرد.

بنابراین در این گزارش و گزارش‌های آینده برآنیم تا برخی از دستاوردهای مهم و حیاتی در حوزه‌های موثر استان اردبیل را که به سبب پیروزی انقلاب اسلامی در منطقه رقم خورده است را بیان کنیم.

دستاوردهای حوزه آب از احداث 48 سد تا پوشش 100 درصدی

یکی از حوزه‌هایی که بعد از انقلاب شاید به ندرت به اذهان عمومی خطور می‌کرد که بتواند به وضعیت کنونی خود برسد بحث سدسازی و تولید آب سالم شرب و مصرفی در منطقه بود که خوشبختانه هم‌اکنون نه تنها در سطح جزئی بلکه شاهد اجرای صدها طرح سدسازی و آبرسانی در سطح کلان در استان اردبیل بعد از انقلاب هستیم که در این زمینه احداث 48 سد کوتاه و بزرگ یکی از گام‌هایی است که در راستای توسعه و عمران این بخش و غنی سازی مناطق کم برخوردار و در نهایت رفع محرومیت برداشته شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل ضمن گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی درخصوص دستاوردهای حوزه سدسازی و احداث طرح‌ها و پروژه‌های آبی در منطقه به خبرنگار تسنیم گفت: بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی شاهد دستاوردهای بسیاری در حوزه آب استان اردبیل بودیم به گونه‌ای که علاوه بر بحث آبرسانی و افزایش راندمان طرح‌های حوزه آب شاهد احداث 48 سد کوتاه و بزرگ در منطقه بودیم.

اصغر سلیمان‌زاده تصریح کرد: هم‌اکنون حجم تنظیمی این 48 سد 307 میلیون مترمکعب است که اراضی پایاب این سدها نیز بالغ بر 40 هزار هکتار است که بعد از تکمیل و راه‌اندازی کامل نقش اساسی در توسعه کشاورزی استان خواهند داشت.

وی سطح شبکه‌های آبیاری و زهکشی مدرن در دست احداث و بهره‌برداری را 82 هزار هکتار عنوان کرد و ادامه داد: این شبکه‌ها شامل شبکه‌های مغان، اردبیل، قوریچای، سقزچی و همچنین قسمتی از شبکه سبلان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اضافه کرد: شبکه مغان به عنوان بزرگترین شبکه آبیاری و زهکشی استان و منطقه شمالغرب کشور است که بالغ بر 72 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستانهایی مثل پارس‌آباد و بیله‌سوار را پوشش می‌دهد که قبل از انقلاب کلیه کانالهای اصلی و فرعی شبکه مغان به صورت خاکی اجرا شده بود اما به برکت انقلاب اسلامی و پیروزی شکوهمند آن 358 کیلومتر از این کانالها به صورت کانال درجه 2 و بیش از 60 کیلومتر از آن در طول 30 سال اخیر لاینینگ شده که در افزایش راندمان انتقال آب تاثیر بسزایی داشته است.

سلیمان‌زاده همچنین به اجرای پروژه‌های متعدد شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در سطح منطقه اشاره و عنوان کرد: ساختمان سد عمارت با 78 درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست که تا پایان سال 97 به مرحله آبگیری خواهد رسید که علاوه بر این طرح و پروژه شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین به عنوان بزرگترین شبکه شمالغرب کشور هم‌اکنون فاز اول آن به وسعت 36 هزار و 700 هکتار در حال‌حاضر با 65 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است.

ایجاد تحول عظیم در آبگرمهای معدنی استان اردبیل، افزایش راندمان انتقال آب با اجرای پروژه‌های سدی آبی و خاکی متنوع و اجرای تصفیه‌خانه‌های مختلف در مناطق شهری و حاشیه استان به روش BOT از دیگر دستاوردهایی است که بعد از انقلاب اسلامی به تدریج در سطح استان اردبیل رقم خورده است.

از نقطه "صفر" تا نقطه "صد"

همه این طرح‌ها و پروژه‌ها تنها گوشه‌ای از تمامی دستاوردهای حوزه سدسازی و انتقال آب بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در منطقه اجرا شده است اما از همه اینها که بگذریم به بحث و مقوله مهم آبرسانی به بخشهای مختلف به ویژه روستاها می‌رسیم که قبل از انقلاب به یکی از مشکلات کلان منطقه تبدیل شده بود اما امروزه به برکت پیروزی انقلاب اسلامی و خودکفایی نظام سیاسی ایران این مهم نیز به خوبی پاسخ داده شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری در خصوص وضعیت آبرسانی قبل و بعد از انقلاب اسلامی گفت: اگرچه در دوره پهلوی و قبل از انقلاب هم جمعیت 100 درصدی استان تحت پوشش آب شهری قرار داشتند اما بعد از پیروزی انقلاب پیشرفت دور از انتظاری در حوزه آبرسانی شهری و روستایی در سطح استان اردبیل اتفاق افتاد.

علی خاک‌نژاد با اشاره به راه‌اندازی شبکه توزیع آب اضافه کرد: طول شبکه توزیع آب شهری قبل از انقلاب 609 کیلومتر بوده که هم‌اکنون این میزان به یک هزار و 783 کیلومتر رسیده است.

وی افزود: طول شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری در استان نیز از صفر کیلومتر در دوره قبل از انقلاب به یک هزار و 179 کیلومتر رسیده که در این زمینه تعداد جمعیت تحت پوشش فاضلاب شهری در قبل از انقلاب صفر بوده که خوشبختانه الان 49.37 درصد جمعیت استان اردبیل تحت پوشش فاضلاب شهری قرار دارند.

تعداد کل آحاد انشعاب فاضلاب شهری اردبیل را 160 هزار و 84 فقره دانست و عنوان کرد: این در حالی است که قبل از انقلاب حتی یک مورد انشعاب فاضلاب هم در سطح استان اردبیل وجود نداشت.

بهره‌مندی تمامی روستاهای کم‌برخوردار از آب شرب سالم

فرامرز به‌نژاد، سرپرست آبفار اردبیل گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حوزه آب روستایی اردبیل تحول بسیار خوبی را شاهد بود که در این خصوص حدود 5 هزار و 685 مترمکعب احداث مخزن، 7 حلقه چاه آب روستایی، 121 کیلومتر شبکه توزیع، 33 ایستگاه پمپاز آب فشار قوی و 115 کیلومتر خط انتقال آب داشتیم که این ارقام در قیاس با قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حوزه آب اردبیل بسیار چشمگیر و قابل توجه است.

وی اظهار داشت: در وضعیت فعلی آب شرب و سالم در اختیار تمامی روستاییان بوده و در روستاهایی که فعلاً شبکه توزیع اجرا نشده نیز آب‌رسانی سیار انجام می‌شود.

سرپرست آبفار اردبیل ادامه داد: طول شبکه توزیع آب قبل از انقلاب 609 کیلومتر بود که در حال حاضر به هزار و 783 کیلومتر افزایش یافته است که سلامت بهداشتی آب به صورت مداوم ارزیابی می‌شود و تاکنون مشکلی در این خصوص مشاهده نشده است.

به‌نژاد گفت: توسعه شبکه توزیع در شهرها نیز با جهش همراه است. به دلیل رشد محسوس مساحت شهرها، آب‌رسانی در شهرها نیز نیازمند توسعه است.

داشته‌های ملت ایران پس از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف از جمله "استقلال کشور"، "مردم‌سالاری و حاکمیت مردمی"، "تولید علم و فناوری"، "پیشرفت‌های اقتصادی"، "آزادی" و "رشد معنویت" در قیاس با دوره پهلوی بسیار متفاوت بوده به طوری که همه و یا بیشتر این دستاوردها در طول انقلاب اسلامی و 4 دهه اخیر حاصل آمده که امری انکارناپذیر است.

اکنون نیز در برخی حوزه‌ها با کمبودهایی مواجه هستیم که نمی‌توان در مقایسه با پیشرفتهای بعد از دوره پهلوی و در طول 40 سال اخیر همه آنها را نادیده گرفت بلکه باید تلاش برای رفع کمبودها و همچنین رفع محرومیت‌ها که یکی از مباحث مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز است همچنان تا رفع و دفع کامل ادامه داشته باشد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار 20بهمن 96، کدمطلب:1651010، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
0
0
این انقلاب هنوز روی شعارش مونده که می گفت این انقلاب برای پابرهنه هاست...نه اشراف زاده ها
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین