پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۰۹
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه باید رویکرد و نگاه گذشته به روستاها تغییر یابد، گفت: عقلانیت اقتصادی و زیست محیطی تضمین کننده پایداری روستایی است.


شعارسال : علی ربیعی روز دوشنبه در همایش ملی روز روستا با رویکرد تبیین نقش روستا در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی در سالن اجلاس سران تهران، اظهار داشت: چهار دهه پیش روستا به عنوان یک استراتژی اساسی در کشور مطرح بود اما به نظر می رسد امروز برخی سیاست ها از جمله هدفمندی یارانه ها تاثیر مستقیم بر زندگی شهری و روستایی گذاشته باشد به طوری که در حال حاضر برخی از آینده روستاها به عنوان یک بحران یاد می کنند.

وی گفت: توسعه به مفهوم انباشتن تندیس های بزرگ، ساختمان های آسمانخراش و... نیست بلکه در حقیقت افزایش شادی و نشاط مردم است که باید از محلی گرایی و پایین ترین اقشار اجتماعی شکل گیرد. 
وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی افزود: آمارها حاکی است در پایان سال 92 سهم اشتغال در مناطق روستایی 50.1 درصد بوده است و استان های اردبیل، کرمان و کردستان بیشترین و استان های تهران، یزد و هرمزگان کمترین سهم را به خود اختصاص داده اند.

وی افزود: به عنوان یک ویژگی بسیار مهم، نرخ اشتغال بخش خصوصی در روستاها بسیار بالاست و رقم 93.8 درصد اشتغال روستایی در بخش خصوصی گویای مزیتی است که باید بیشتر به آن پرداخته شود. 
این مقام مسئول ادامه داد: نکته هشداردهنده افزایش اشتغال در بخش عمومی و تحمیل آن در استان ها و مناطقی است که سهم بخش خصوصی در اشتغال کشاورزی آنها کمتر است و این مساله افزایش هزینه های دولت را به دنبال خواهد داشت.

ربیعی در ادامه با اشاره به جمعیت 6 میلیون و 818 هزار و 984 نفری شاغل در روستاهای کشور، خاطرنشان کرد: از این تعداد، 6 میلیون و 140 هزار و 199 نفر به طور مستقیم و مابقی به صورت غیرمستقیم در روستاها اشتغال دارند که بیش از 3 میلیون نفر آنان در بخش کشاورزی شاغل هستند.
وی گفت: مساله تغییرات آب و هوایی، بحران خشکسالی، کم شدن آب های زیرزمینی و روان آب ها اشتغال بخش کشاورزی روستایی را با تهدید مواجه کرده و امروز با تبدیل مهم ترین دشت های ایران به بیابان شاهد تشدید کاهش اشتغال در روستاها هستیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بحران آب و خاک که بر اثر بهره برداری نادرست حاصل شده، تاکید کرد: ایران در چند سال آتی به کشوری خشک تر و داغ تر تبدیل خواهد شد که باید با آگاهی فزآینده و عزم ملی از بحران های آب و هوایی و زیست محیطی خارج شود.

وی با تاکید بر اینکه باید رویکرد و نگاه گذشته به روستاها را تغییر داد، اضافه کرد: مساله آب، زیست محیطی و اشتغال به عنوان یکی از مسایل اساسی در برنامه ششم توسعه دیده شده و باید با ایجاد یک اقتصاد منطقی بین آنها از افول روستاها جلوگیری کنیم.

ربیعی با بیان اینکه باید سیاستگذاری های اساسی در روستاها داشت و بین مناطق روستایی تفاوت و تفکیک قائل شد، تصریح کرد: باید در زمینه سهم تولید و مصرف روستاها یک تصویر واقع بینانه داشته باشیم.
وی خواستار تجدیدنظر در برداشت از آب های زیرزمینی، مقابله با خشکسالی و استفاده از کود و سم در روستاها شد و بیان داشت: عقلانیت اقتصادی و زیست محیطی تضمین کننده پایداری روستایی است. 
این مقام مسئول، فقدان سرمایه گذاری، تکنولوژی کشاورزی و عدم یکپارچگی سازی اراضی را از جمله مشکلات روستاها برشمرد و ادامه داد: باید یکپارچه کردن تحقیقات و پژوهش ها تا مرحله تولید و توزیع از الزامات اساسی برنامه ششم توسعه باشد.

وی گفت: با وجود هزینه های بالای آبیاری تحت فشار و ایجاد مجتمع های صنعتی - کشاورزی و غیره که کشاورزی خرده مالکی ایرانی از پس آن برنمی آید، باید هرچه بیشتر به موضوع اساسی تعاونی های روستایی و توسعه توریست روستایی توجه کرد که با استفاده از آنها کاهش هزینه ها را به دنبال خواهد داشت.
ربیعی تجدیدنظر در سازمان تولید روستاها را به عنوان راه حل بزرگ خروج از مشکلات روستاها عنوان کرد و گفت: شاه کلید اقتصادی کردن تولید در روستاها تجدید نظر در تعاونی هایی که از نظر شکل و متحوا باید مجددا آنها را سازماندهی کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم بازار روستاها را به شهرها و تعاونی های مصرف متصل کنیم، بخش عمده ای از معضلات کاهش خواهد یافت.

مقام عالی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابراز امیدواری کرد: با آموزش هایی که از سوی سازمان فنی و حرفه ای کشور در 6 استان مرزی در زمینه صنایع روستایی ارایه می شود بخشی از اشتغال روستایی تضمین شود.

وی در پایان گفت: هم اینک 23 هزار اتحادیه و شرکت تعاونی در 17 گرایش تولیدی در روستاهای کشور فعالیت می کنند که توسعه نظام بیمه تکمیلی و گسترش بیمه های اجتماعی ـ روستایی به پویایی هر چه بیشتر آنها خواهد انجامید.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سايت خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار دوشنبه 13 مهر 1394 ، کد مطلب : 81786193 (4911289) : www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین