شعارسال: کیش ایر با هدف توسعه فعالیت های جزیره زیبای کیش، از طریق برقراری ارتباط با مراکز استانهای کشور و اتصال به کشورهای حاشیه خلیج فارس در سال 1370 تأسیس شد. این شرکت پس از ثبت و دریافت مجوزهای قانونی به عنوان یکی از شرکت های تابعه سازمان منطقه آزاد کیش و در قالب یک شرکت سهامی خاص، فعالیت خود را از خردادماه همان سال با دو فروند هواپیمای اجارهای آغاز کرد. پس از تأسیس و راه اندازی، اواخر سال 1372 بود که این ایرلاین با تغییر مدیریت شرکت، دوران جدیدی از فعالیت خود را شروع کرد. همزمان با گذراندن موفقیتآمیز دو دوره مقدماتی، دوره سوم به نام مرحله بازنگری و شکوفایی، از اواخر سال 1376 و با تغییر مجدد مدیریت آغاز شد(برای آشنایی بیشتر با این ایرلاین میتوان به توضیحات ارایه شده در وبسایت آن مراجعه کرد).
ایرلاینها، برای ارتباط موثرتر با مشتریان و سایر ذینفعان و ذی مدخلان، نیازمند وبسایتی تخصصی هستند. اهمیت این وبسایتها، تا اندازهای است که حتی بعضی از صاحب نظران؛ وبسایت شرکتهای هواپیمایی را به نوعی پیشانی آن شرکت دانسته و معتقدند که میتوان با تحلیل شرایط وبسایت یک ایرلاین، تا حد زیادی در خصوص کارآمدی آن اظهار نظر کرد. با بررسیهای قبلی صورت گرفته و تشریح استانداردهای لازم در وبسایت ایرلاینهای داخلی، گزارش حاضر قصد نقد و بررسی وبسایت شركت هواپیمایی کیش(کیش ایر) را با توجه به داده های مورد اشاره دارد.
1) برنامه و مسیرهای پروازی:یک شرکت هواپیمایی با توجه به توانمندیهای خود (ناوگان در اختیار، پایگاه اصلی ایرلاین،انطباق با استانداردها و مقررات و ...) و شرایط فعالیتی حاکم بر حوزه تخصصی (فعالیت سایر رقبا، جذابیت و کشش بازار ، قوانین و مقررات موجود، محدودیت ها و چالش ها و ...) اقدام به تدوین برنامهها و مسیرهای پروازی میکند. به هر میزان، برنامه پروازی یک ایرلاین از نظم بیشتری برخوردار باشد، از جذابیت بالاتری نزد مشتریان بهرهمند میشود. بنابراین وجود این قسمت در درون وبسایتهای هواپیمایی یک نیاز واقعی به شمار میآید. اطلاعات مربوط به پرواز شامل برنامه پروازهای داخلی، برنامه پروازهای بینالمللی و مسیرهای پروازی ميشود. بررسیها نشان میدهد که وبسايت هواپيمايي کیش ایر از جمله وبسایتهایی است که برنامه و مسیرهای پروازی در آن، به صورت منظم و مشخص منعکس شده است.
2) فروش سيستمي بلیت:امروزه بدلیل افزایش مشغلههای کاری افراد و کمبود زمان در اختیار، همچنین توسعه مهارتها و افزایش سطح دسترسی به اینترنت، گرایش به خرید اینترنتی (نظیر خرید و رزرو بلیت هواپیما) کالا و خدمات افزایش یافته است. برخی ایرلاینها به این موضوع اهمیت داده و با ایجاد سهولت در این بخش سعی دارند که مشتریان از طریق وبسایت ایرلاین مربوطه اقدام به خرید بلیت کنند. از سوی دیگر ایرلاینهایی هستند که بدلیل جذابیت فروش چارتری یا حساسیت پایین به خرید و فروش اینترنتی بلیت، تمایل چندانی به خدماترسانی غیرحضوری به مشتریان ندارند. در چنین شرایطی، خرید یا رزرو بلیت در وبسایت اینگونه ایرلاینها امکان پذیر نیست یا با مشکل مواجه است. با این حال، در صورت ارایه خدمات فروش اینترنتی بلیت در وبسایت ایرلاینها ضروری است تا بخشها و یا بستههای اطلاعاتی در خصوص شرایط فروش سیستمی و رزرواسیون، شرایط ابطال و استرداد بلیت، اعتبار سنجی و اصالت بلیت، نرخ پرواز(با توجه به شرایط مسافران...)، نماد اعتماد الکترونیک، اطلاعات بار و تخفیفات بلیت برای مشتریان (خرید از سایت) در وبسایت قرار گیرد. با توجه به بررسیهای صورت گرفته ،در وبسايت کیش ایر به استقرار تمامی این مولفهها توجه شده و حتی بعضا توضیحاتی در خصوص آنها ارایه شده است. اما نرخ پرواز در این وبسایت مشاهده نمیشود.
3) مراکز فروش:در فروش سیستمی بلیت، شرکتهای هواپیمایی میتوانند خدمات خود را از طریق، وبسایت اختصاصی خود و یا از طریق، نمایندگیها و دفاتر فروش، ارایه کنند. خدمات ارایه شده در نمایندگیها و دفاتر فروش از طریق سیستمهای یکپارچهای فروش بلیت پرواز، صورت میپذیرد. براین اساس لازم است در وبسایت شرکت هواپیمایی لیست و آدرس نمایندگیها و دفاتر فروش به شکل کاربردی ارایه شود. بررسیها نشان میدهد که وبسايت هواپيمايي کیش ایر، توضیحی برای بخش نمایندگی فروش ندارد اما لیست دفاتر فروش داخلی و خارجی در وبسایت منتشر شده است.
4)درج قوانین ، مقررات و دستورالعملها:درج قوانین، مقررات و دستورالعملها در وبسایت یک شرکت هواپیمایی، یکی از مولفههای قابل تاکید در کارآمدی وبسایت و کاربردی ساختن روند استفاده از آن، توسط مخاطبان است. قوانین و مقررات میتواند مربوط به شرایط خاص یک شرکت هواپیمایی باشد یا جزو موارد الزامی و فراگیر، در تمامی ایرلاینها محسوب شود. بررسیها نشان میدهد، برخی از مهمترین قوانین و مقرراتی که لازم است در وبسایت یک ايرلاين منعکس شود، شامل مقررات و ملاحظات مربوط به معلولان، جانبازان و بیماران(مسافران ویژه)، مقررات حمل بار و کالا، مقررات حمل حیوان خانگی، مقررات پزشکی، رویه و مقررات مسافر و حقوق آنان و مواردی همانند، ميشود. بر اساس بررسیهای انجام شده وبسايت کیش ایر از میان تمام این مولفهها تنها به مقررات حمل بار و کالا و رویه و مقررات مسافر پرداخته و به سایر موارد توجه ای نشده است.
5)خدمات جذاب برای مشتریان:وجود برخی خدمات جذاب در وبسایت شرکتهای هواپیمایی موجب خوشایندی، رضایت و حفظ مشتری میشود. از جمله این خدمات میتوان به نقشه صندلیها (انتخاب جایگاه نشستن توسط مشتری)، باشگاه مشتریان، خدمات اشیاء گمشده، تخفیفات و ارایه خدمات فرودگاهی(حمل و نقل، تشریفات...) اشاره کرد. مشتریان گاهی تنها بخاطر وجود چنین خدماتی یک ایرلاین را برای سفر انتخاب کرده و حتی حاضر نیستند هیچگاه با ایرلاین دیگری سفر کنند. با توجه به بررسیهای صورت گرفته، وبسایت کیش ایر ،تنها به ارایه خدمات فرودگاهی و تخفیفات بسنده کرده است.
6)مشخصات ایرلاین:برخی از مهمترین مولفههای تبیین کننده مشخصات ایرلاین شامل سخن مدیرعامل، سوالات متداول، منشور خدمات رسانی، تاریخچه ایرلاین(درباره ایرلاین)، ناوگان و تجهیزات، معرفی پیشینه مدیریتی ایرلاین (مدیرعاملان از ابتدا تاکنون)، جوایز و افتخارات و مواردی نظیر آنها میشود. باتوجه به بررسیهای انجام شده ، وبسایت کیش ایر به بخشهایی همچون تاریخچه ایرلاین، سوالات متداول(به صورت ضعیف)، سخن مدیرعامل، منشور خدمات رسانی، جوایز و افتخارات توجه داشته ، اما اطلاعات در خصوص ناوگان و تجهیزات و پیشینه مدیریتی ایرلاین از نظر دور مانده است.
7)ارتباط با ایرلاین:ارتباط با ایرلاین می تواند در طیفی از آدرسها، شماره تماسها، نظرسنجیها، دعوت به همکاری و غیره، تعریف شود. برای ارتباط مسافر با ایرلاینها، معمولا بخشهایی همانند تماس با ما(آدرسهای پستی، الکترونیک، شماره تلفنها و بخش ارسال درخواست و پیام)، نظرسنجی(در رابطه باعملكرد ايرلاين،عملکرد وب سایت و سایر موضوعات) و دعوت به همكاري (جذب نیروی انسانی و فرصت شغلی) درنظر گرفته میشود. وبسايت هواپيمايي کیش ایر به تمامی این مولفهها توجه داشته ، اما نظرسنجی این ایرلاین ضعیف به نظر میرسد.
8)انتقادات و پيشنهادات:امکان ندارد که مسافران و مشتریان یک شرکت هواپیمایی هیچ انتقاد، پیشنهاد و اعتراضی در خصوص خدمات ارایه شده و حواشی خدمات رسانی و حتی بهبود آن نداشته باشند. پاسخگویی به انتقادات و رفع شکایات، از اصول مسلم رویههای جذب مشتری و کاهش هزینههای احتمالی تعامل نادرست با آنهاست. بنابراین فقدان بخش انتقادات و پیشنهادات و ثبت و پیگیری شکایات در وبسایتهای ایرلاین ها، یک ضعف بزرگ به شمار میآید. بررسیها نشان میدهد که وبسایت هواپیمایی کیش ایر به بخش انتقادات و پیشنهادات، ثبت و پیگیری آنها توجه داشته است.
9) امنيت پرواز و مطلوبیت خدمات رسانی:بحث مخاطرات ایمنی و امنیت پرواز در حوزههایی نظیر ناوگان و تجهیزات، فرآیند خدماترسانی و مدیریت پرواز، فرودگاه و موارد مشابه قابل توجه و تاکید است. امنیت و برقراری آن از چند بعد آشکار و پنهان و همچنین مستند و قابل تحلیل، میتواند رصد شود. معمولا اکثریت مسافران دسترسی و اشرافیت چندانی درباره ابعاد پنهان و مستندات تضمین کننده امنیت پرواز ندارند. اما از قابلیتهای کافی جهت مشاهده ابعاد آشکار و قابل تحلیل امنیت، برخوردارند. برای القا حس امنیت پرواز و دادن اطمینان و اعتماد به مشتری، لازم است او را نسبت به وجود امنیت مطمئن کرده و به همین خاطر بخشی از وبسایت شرکتهای هواپیمایی به این موضوع اختصاص پیدا میکند، به طوریکه مسافران میتوانند در صورت مشاهده اختلالات و مشکلات، آن را در این بخش از وبسایت گزارش دهند.
به این ترتیب از اطلاعات در خصوص ناوگان هوایی ایرلاین گرفته تا مطالبی در خصوص گواهینامهها، استانداردها، مجوزها، برنامهریزی راهبردی(چشمانداز، بیانیه ماموریت، رسالت، ارزشها و...) و بخشنامهها، باید در وبسایت آورده شود. با نگاهی دقیق به وبسايت هواپيمايي کیش ایر میبینیم اگرچه بخش گزارش مخاطرات ایمنی،بخشنامهها و برنامهریزی راهبردی در این وبسایت وجود دارد اما به مباحثی همچون گواهینامهها، استانداردها و مجوزها و اطلاعرسانی در خصوص ناوگان پرداخته نشده است.
10)اخبار، نشریات و اطلاع رسانی:از جمله قابلیتها و بخشهای ضروری در یک وبسایت هواپیمایی وجود بخش مربوط به ارایه اخبار روزآمد، آرشیو نشریات تخصصی ایرلاین(توزیع شده در پروازها)، قرار دادن ابزارکهای گوشی همراه، آیکونهای شبکههای اجتماعی (تلگرام،اینستاگرام،گوگل پلاس،تویتر و ...) است. اخبار روزآمد معمولا باید در خصوص شرایط و خدمات پرواز، مسائل ایرلاین، مسائل بسیار مهم برون سازمانی موثر بر ارایه خدمات پرواز و مدیریت آن و مواردی از این جنس باشد. نشریات توزیع شده در پرواز نیز عموما کارکرد تبلیغاتی و سرگرمی دارند. در اين ميان، وب سایت کیش ایر از شبکههاي اجتماعي و اپلیکشین گوشي همراه برخوردار است و علاوه بر آن در این وبسایت به مجلات و نشريات داخلي و همچنين خبرنامه اهمیت ویژهای داده شده است.
11)جاذبههای دیدنی سایت:استفاده از تصاویر زیبا برای جذب مشتری بسيار موثر است. حتی در برخی موارد، وبسایت ایرلاینها از طریق اطلاع رسانی و معرفی جاذبههای گردشگری، به محبوبیت و شهرت خود می افزایند. اگرچه ایران پتانسیل تبدیل شدن به یک قطب گردشگری را دارد و بسیاری از وبسایتها و رسانهها میتوانند با عملکرد و طراحی خود در این راستا گامهای موثری بردارند اما به طور معمول میبینیم که بهرهگیری از تصاویر جاذبههای دیدنی و گرافیک جذاب، در بسیاری از ایرلاینها مورد بیتوجهی قرار میگیرد. به طوری که بعد از باز کردن صفحه نخست و رفع نیاز اصلی(مثلا خرید بلیت) دیگر علاقهای برای دنباله گیری مطالب ایجاد نمیشود و حتی در برخی موارد، مخاطب را خسته کرده و باعث میشود که فرد به سرعت از سایت خارج شود. با توجه به بررسیهایی صورت گرفته، وبسايت کیش ایرجزو وبسایتهایی است که از طراحی بسیار خوبی برخوردار بوده و به بحث گردشگري و استفاده از عكسهاي جذاب توجه ویژه دارد اما تنها نقطه ضعف آن(این مشکل در برخی دیگر از وبسایتهای شرکت های هواپیمایی تکرار شده است) قرار دادن چند عکس در پیشانی وبسایت است که فضای سایت را بهم ریخته و شلوغ نشان میدهد.
12)وضعیت جانبی سایت:وضعیت جانبی سایت شامل برند و لوگوی سایت، شعار هواپیمایی، سهولت درک ساختار سایت توسط مشتری(دسترسی سریع و آسان)، وضعيت آب و هوا، اوقات شرعی و پیوندها میشود. شعار هواپیمایی کیشایردر وبسایت قرار نگرفته است و گویی این هواپیمایی هیچ گونه شعاری ندارد. سهولت درک ساختار اين وبسايت مناسب بوده و سایر مولفههای دیگر در این بخش همچون وضعیت آب و هوا و اوقات شرعی از نظر دور مانده اما پیوندهای این سایت فعال است.
13)تور مجازی:گالری تصاویر و ویدئو کلیپ برای مخاطبان جذابیت دارد و موجب افزایش بازدیدها شده و افراد زمان بیشتری را به مشاهده سایت اختصاص میدهند. ایرلاینها میتوانند در این بخش از وبسایت، خودی نشان داده و خدمات و عملکرد خود را برای مشتریان به نمایش بگذارند. تور مجازي شامل دو بخش گالری تصاویر و ویدئو کلیپ میشود که وبسایت هواپیمایی کیش ایر از گالری تصاویر برخوردار بوده اما بخش ویدئو کلیپ در این وبسایت مشاهده نمیشود.
14)زبانهای سایت:در خصوص ایرلاینهایی که دارای پروازهای برون مرزی هستند، دو زبانه بودن وبسایت(حداقل زبان انگلیسی)، نوعی الزام اساسی محسوب میشود. رعایت این موضوع همچنین میتواند دستاوردهای غیرمستقیمی نیز برای وبسایت داشته باشد که از جمله آن افزایش بازدید از سایت است. بررسیها نشان میدهد که وبسایت هواپیمایی کیش ایر دارای دو زبان فارسی و انگلیسی است.
كلام آخربا توجه به بررسیهای صورت گرفته، مزیتی که وبسایت هواپیمایی کیش ایر را از سایر وبسایتها متمایز میسازد استفاده از ترفندهایی همچون برگزاری مسابقه عکاسی برای جذب مشتریان است. همچنین یکی دیگر از نقاط قوت این وبسایت مربوط به درك سهولت ساختار و طراحی مناسب وبسایت می باشد.
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعارسال