پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۵۲۲۸
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۳
معاون دبیرکل سابق جمعیت ایثارگران که با قاطعیت از عملکرد دولت های نهم و دهم دفاع می کند اما وقتی نام احمدی نژاد و صحبت از عملکرد، رفتارها و دیدگاه های او می شود و مورد نقد و واکاوی قرار می گیرد، می گوید «از احمدی نژاد حرف نزنید، ترجیح می دهم در مورد او سخنی نگویم.»

شعارسال: قرار مصاحبه در طبقه نهم یکی از برج های اداری واقع در دفتر مشاوران بنیاد مستضعفان و جانبازان، انجام شد. گفت وگویی یک ساعته که در نیمه و انتها بیشتر حالت مناظره به خود گرفت. گویی صحبت از آقای احمدی نژاد که این روزها بسیاری از صفحات روزنامه ها، خبرگزاری ها و سایت ها را پر کرده هیچ گاه کم حاشیه نبوده است. محمود احمدی نژاد شاید زمانی که به شهرداری تهران رسید فکر نمی کرد بتواند روزی رییس دولت در دو دوره شود و همواره حیات سیاسی او به دیدگاه ها و حاشیه های جنجالی اش پیوند بخورد. اظهاراتی که در همان روزهای واپسین سال ۸۴ شروع و هنوز هم ادامه دارد اما این بار دوستانی که با قاطعیت از او دفاع و سپس در دوره های ریاست جمهوری حمایتش کردند اکنون از رفتارهای پر حاشیه او خود را مبرا می دانند و رفتارهای اخیر احمدی نژاد را «به خودش مربوط می دانند.» از جمله لطف الله فروزنده، معاون دبیرکل سابق جمعیت ایثارگران که با قاطعیت از عملکرد دولت های نهم و دهم دفاع می کند اما وقتی نام احمدی نژاد و صحبت از عملکرد، رفتارها و دیدگاه های او می شود و مورد نقد و واکاوی قرار می گیرد، می گوید «از احمدی نژاد حرف نزنید، ترجیح می دهم در مورد او سخنی نگویم

در ادامه گفت وگو با لطف الله فروزنده، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و همچنین معاون پارلمانی رییس جمهور در دولت دهم که در حال حاضر دستیاری تولیت آستان قدس در امور استان ها را نیز بر عهده دارد می خوانید:

* فعالیت های تشکیلاتی و سیاسی شما از چه زمانی شروع شد و چطور به عضویت جمعیت ایثارگران در آمدید و یک دوره هم قائم مقامی دبیرکلی را داشتید و اخیرا هم که از جمعیت ایثارگران استعفا دادید.

با شروع انقلاب تقریباً اواخر سال ۵۶ و ۵۷ اوج فعالیت‌های تشکیلاتی و سیاسی من بود، دانش آموز بودم که با تفکر امام آشنا شدم و مانند خیلی‌ها در بحث انقلاب فعال شدم، بعد از پیروزی انقلاب در جهاد سازندگی فعالیت خودم را شروع کردم و بعد به دلیل شروع جنگ به سپاه ملحق شدم و تا آخر جنگ در سپاه بودم، بعد از جنگ وارد دانشگاه شدم و تا مقطع دکتری ادامه دادم و عضو هیأت علمی دانشگاه شدم.

* در دوره جنگ سمت خاصی داشتید؟

جزو نیروهای رزمنده و رئیس ستاد تیپ قمربنی هاشم بودم. بعد از پایان جنگ، تعدادی از نیروهای ایثارگر مثل مرحوم ابوترابی، آقای فدایی و امثالهم تصمیم به ایجاد تشکیلات گرفتند که نام آن را جمعیت ایثارگران گذاشتند. هدف اصلی این تشکیلات نیز حفظ گفتمان انقلاب اسلامی بود.

* در چه سالی؟

در سال ۶۹ یا ۷۰ . به دلیل سابقه رزمی، تحصیلات دانشگاهی و بیرون آمدن از سپاه عضو جمعیت ایثارگران شدم و در یک دوره‌ای به عنوان عضو شورا انتخاب شدم، چند سالی نیز به عنوان قائم مقام جمعیت بودم. جمعیت ایثارگران همانطور که عملکردش نیز نشان داده به دنبال ترویج گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع از موازین رهبری است. دو سال پیش تصمیمی گرفتیم مبنی بر اینکه باید جوان‌گرایی صورت گیرد، در یک مقطعی به صورت داوطلبانه از قائم مقامی کناره‌گیری کردم و دکتر عاملی، که جوان دانشگاهی نخبه هستند مسئولیت را پذیرفتند.

* دلیل خاصی داشت؟

خیر. فقط جوان گرایی. شورای اخیر که کنگره برگزار شد همت ما بر این بود که جوانان به شورا بیایند، به نظر می رسد اگر گردش نخبگان سنت حسنه ای شود که هست و نه تنها در احزاب بلکه در پست های مدیریتی جانشین‌پروری و میدان دادن به جوانان وجود داشته باشد، می تواند باعث طراوت کار و پرورش نیرو شود؛ البته این بدین مفهوم نیست که اگر بنده در جمعیت نیستم دیگر فعالیت نمی کنم بسترهای فعالیت زیادی وجود دارد و همه موظف هستیم تا آخرین لحظه عمر از ارزش های انقلاب اسلامی دفاع کنیم.

* در حال حاضر از فعالیت های سیاسی دور شدید؟

بله.

* شما به عنوان معاون نیروی انسانی و معاون پارلمانی رییس جمهور در زمان دولت آقای احمدی نژاد خدمت کردید، اما چه شد که به آقای احمدی نژاد نزدیک شدید و در واقع رابطه آشنایی شما با ایشان به چه دوره ای بر می گردد؟

آقای احمدی نژاد عضو جمعیت ایثارگران بودند و آشنایی من با ایشان از آنجا شکل گرفت. زمانی که ایشان شهردار تهران بود من در مرکز پژوهش‌های مجلس فعالیت می‌کردم، به عنوان یک جریان همفکر ارتباطاتی داشتیم، در دوره اول ریاست جمهوری ایشان من در مجلس بودم و به عنوان یک کارشناس در طرح‌های خوبی مخصوصا در قانون خدمات کشوری که در دولت احمدی نژاد اجرا شد، کمک کردم چون همه کشور به دنبال اجرایی شدن این طرح بود. در سال ۸۸ که آقای احمدی‌نژاد تصمیم گرفتند از من برای معاونت منابع انسانی دعوت کنند به دلیل اینکه در این قصه تخصص داشتم و قانون را می دانستم و از کارشناسانی بودم که چندین سال در قانون کار کرده بودم و با ایشان رفاقت و آشنایی قبلی نیز داشتم، این فرصت فراهم شد و حدود ۳ سال در معاونت منابع انسانی بودم. سال آخر نیز به مجلس رفتم و معاون پارلمانی رییس جمهور شدم.

* زمانی که آقای احمدی نژاد در جمعیت ایثارگران حضور داشت چه رفتار و دیدگاه های مشخصی داشت و چه شد که جمعیت ایثارگران در سال ۸۸ از ایشان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دفاع کرد؟

در واقع کشور به گونه‌ای بود که در دولت آقای هاشمی تفکر کارگزاران و نگاه لیبرالی رشد کرد. در آن زمان در حوزه اقتصادی کلید ویژه‌هایی مثل رفتار مدیران، اشرافی گری مدیران پدید آمد. در دوم خرداد وضعیت بدتر شد هم از نظر اقتصادی و هم از نظر سیاسی یک وادادگی سیاسی ایجاد شد، یادمان نمی رود، جملاتی مطرح شد که تفکر امام باید به موزه برود. گفتند که باید هژمونی دنیا را بپذیریم، در اسناد برنامه چهارم مفصل بیان شده است. شرایط بسیار بد بود، دولت‌ها در جهت بالابردن ارزش‌ها حرکت نکردند بلکه در جهت کاهش ارزش‌ها حرکت کردند در حالی که نقطه مثبت انقلاب اسلامی ارزش‌هاست، نقطه مثبت ملت اعتقادات و باورهای آنهاست، آن زمان{سال ۸۴} می طلبید که گفتمان انقلاب اسلامی بیاید. آقای احمدی نژاد در شهرداری عملکرد و گفتمان انقلاب را دنبال می‌کرد طبیعتا جمعیت ایثارگران هم به دنبال یک چهره‌ای بودند که مصداق این گفتمان باشد. البته در سال ۸۴ کاندیدای جمعیت ایثارگران آقای احمدی نژاد نبود.

* حضور آقای احمدی نژاد در شهرداری تهران به خواست خودشان بود یا کسی به ایشان مشاوره داد؟

نمی دانم. این را باید خودشان پاسخ دهند.

* رفاقت و صمیمیت بین اعضای کابینه دولت چطور بود؟

بسیار خوب بود. کابینه دولت نهم و دهم و بدنه دولت منهای بعضی حرف‌ها و حواشی عمدتا نیروهای حزب اللهی، انقلابی، جویای کار و علاقمند بودند و بیشتر از مناطق محروم دور هم جمع شده بودند.

* هم نهم و هم دهم؟

بله. اواخر دوره دهم رییس دولت دچار حواشی شد ولی اعضای کابینه نشدند و با هم هماهنگ و منجسم بودند. تا آخرین لحظه همه فکر اعضای دولت این بود که برای نظام کار کنند، سالم حرکت کنند و خاطره خوبی در ذهن مردم ایجاد کنند که این دولت‌ها دولت کار، تلاش، کوشش و ارتباط با مردم است. مقام معظم رهبری در آخرین دیداری که با اعضای دولت دهم داشت فرمودند: مهم ترین ویژگی این دولت این بود که ارزش‌ها را سر دست گرفته بود. سعی کنید هر جا می روید و هر جا هستید از ارزش ها دفاع کنید. من معتقدم اگر براساس ارزش‌ها حرکت کنیم موفق می شویم، هر جا به فرامین و دیدگاه های مقام معظم رهبری عمل کردیم موفق شدیم و هر جا عمل نکردیم آسیب دیدیم.

شخص احمدی نژاد و دولت او هر جا که براساس رهنمودها و دیدگاه های مقام معظم رهبری حرکت کرد، کارهای بزرگی انجام داد و هر جا به آن دیدگاه ها توجه نشد، آسیب دید. این یک پیام و درس جدی است. حل مشکلات مردم و چالش هایی که امروز با آن روبه رو هستیم امید به غربی ها نیست، باید به توان نیروی داخلی باور داشت، باید با نگاه اقتصاد مقاومتی از ظرفیت های داخلی استفاده کرد، باید به نیروهای انقلابی و توانمند میدان داد. این راه‌حل مشکلات است. من فکر می کنم اگر بخواهیم امروز مشکلات و چالش‌ها را حل کنیم باید در مدیریت‌ها بازنگری شود و مدیران کارآمد و دلسوز و ساده زیست و پاک، کار را دنبال کنند. این مساله فارغ از بحث های سیاسی است. تلاش، کوشش، همت، پرکاری و سالم بودن مسئولین برای هر ملتی لازم است. معیار مهم در بسیاری از کشورهای موفق است که مدیرانی اهل کار، توانمند، ساده زیست داشته باشند؛ مدیرانی که به فکر جیب خود نباشند و بتوانند کشور را در همه شاخص‌ها رشد دهند، راه رشد کشورمان این است. دفاع مقدس نیز با همین منطق موفق شد. در تولید علم چه در حوزه‌های نظامی، انرژی هسته‌ای و چه در حوزه‌های مختلف به شدت و با سرعت در حال حرکت روبه جلو بودیم.

* به نکته خوبی اشاره کردید منظورم حضور نیروهای کارآمد در دولت ها و کسانی است که ساده زیست و پاک هستند. دولت آقای احمدی نژاد هم با همین شعار مهرورزی و عدالت و دولت پاک بر سر کار آمد، منتها می بینیم که وضع به گونه ای شد که شکاف طبقاتی در جامعه ما نسبت به دو تا سه دهه گذشته بسیار بیشتر شد، شروع برخی از اختلاس ها و فسادهای کلان در زمان دولت ایشان اتفاق افتاد، آقای احمدی نژاد که شعار مهروزی و رفع فساد و ساده زیستی داشت، اما چه شد که به اینجا رسید( به ایشان و نزدیک ترین دوستانشان اتهامات زیادی وارد شده)؟

قبول ندارم که شروع فسادها و اختلاس‌ها در زمان دولت احمدی‌نژاد بوده است، آمار و ارقام این را نمی گوید. در دولت نهم و دهم کارهای بسیار خوبی انجام شد، کشور رونق اقتصادی داشت، البته ما یک ساختارهایی ایجاد کردیم که ریشه آن ساختارها در دولت آقای هاشمی است، مثلا بانک خصوصی. توسعه بانک های خصوصی بدون نظارت یکی از اشتباهات بود یا تسهیلات بانکی هم در دولت هاشمی، در دولت خاتمی و هم در دولت احمدی نژاد ادامه پیدا کرد، سیستم بانکی در رابطه با تسهیلات بانکی و سیستمی که اعتبار مشتری را ارزیابی کند نداشتیم و افراد کلاهبردار توانستند تسهیلات بگیرند. به این دولت و آن دولت هم بر نمی‌گردد، این یک مشکل ریشه ای است و تا زمانی که در اقتصاد تفکر لیبرالی حاکم است، این چالش ها وجود دارد.

عمده اختلاس‌ها و مشکلات به سیستم بانکی برمی گردد. آقای احمدی نژاد ۷ طرح اقتصادی اعلام کرد یارانه‌ها، اصلاح سیستم بانکی، بهره‌وری و بورس. شاید با شرایط کلی کشور توانست فقط یکی را جلو ببرد، چون دولت به تنهایی نمی تواند و باید مجلس و قوه قضاییه نیز همراه باشند. به هر حال هیچ کسی تا به امروز نتوانسته سیستم بانکی را اصلاح کند. ما باید سیستم بانکی که منبع اصلی دادن تسهیلات و ایجاد فساد است را درست کنیم.

* اما بر اساس گزارش های منتشر شده در رسانه های رسمی اختلاس هایی که صورت گرفت شاخصه آن پر و بال گرفتن افرادی مثل بابک زنجانی و محمود خاوری در زمان دولت آقای احمدی نژاد بود..

همه اینها به این سیستم برمی گردد. همه دولت های قبل و بعد از دولت نهم و دهم هم کمابیش درگیر اختلاس بوده است.

* یعنی شما معتقدید سیستم بانکی مشکل دارد و دولت ها نقشی ندارند؟

بله. در دولت هاشمی و خاتمی بود در دولت امروز نیز وجود دارد، مگر امروز اختلاس نداریم، مگر آقای روحانی ۵ سال رییس دولت نیست؟اما کماکان ما مشکل بی انضباطی مالی را داریم. البته دولت ها باید سیستم بانکی را اصلاح کنند.

* گرچه امروز هم فساد هست اما آیا دامنه و عمق فساد ها به وسعت آن دوره است؟

در دولت روحانی وسعت این مشکل وجود دارد، نمی خواهم دولت روحانی را محکوم کنم، می خواهم بگویم سیستم اینگونه است. تا زمانی که برای سیستم فکری اندیشیده نشود و اصلاح نگردد و منابع به راحتی در اختیار افرادی امثال بابک زنجانی و دیگران که نمی شناسید قرار بگیرد وضعیت همین است. در دولت هاشمی و خاتمی نیز مفسدینی بودند که محاکمه شدند و با برخی برخورد شد ولی کار ریشه ای حل نشد و تا به امروز هم ادامه دارد.

اینکه یک دولت، دولت قبلی را محکوم کند ما را مبرا نمی کند، بعد از ۵ سال آقای روحانی می گوید دولت قبلی. شما در این پنج سال چه کار کردی؟ به فرض که اوضاع کشور به خاطر عملکرد دولت قبل خراب بود، مردم به شما رأی دادند که اصلاح کنید، چه کردی؟ امروز واقعا رونق اقتصادی مانند دولت نهم و دهم است!؟ رکودی و بیکاری که امروز همه را بیچاره کرده است.

* فکر نمی کنید به دلیل تاثیر تحریم هاست؟

بخشی از آن تاثیر تحریم‌هاست، در مسکن مهر که یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن ساخته می‌شد و اشتغال ایجاد می‌کرد را تعطیل نکردید، این چه ربطی به تحریم دارد؟! اینکه صنایع را به این روز انداختند تقصیر کیست؟ بیش از ۲۰ هزار واحد تولیدی در زمان دولت آقای روحانی تعطیل شده، به خاطر سیاست هایی بسته ای است که دارند. واردات بی رویه ای که امروز وجود دارد، چه ربطی به دولت قبلی دارد، دولت فعلی باید این مسایل را اصلاح کند. اینکه اجازه می دهید هر کسی واردات انجام دهد و با کمبود ارز مواجه هستید چه ربطی به دولت های قبلی دارد. رییس جمهور باید تصمیم بگیرد کالایی که در داخل کشور تولید می شود، وارد نکند. رییس جمهور باید تصمیم بگیرد که مشکلات مالی تمام واحدهای تولیدی را حل کند، باید مشکل تکنولوژی را حل کند، ما حرکتی نمی بینیم، اگر برنامه ای هست بگویید که دولت این برنامه ها را پیش می برد. اراده برخورد با قاچاق نیست در صورتی که رییس جمهور رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. زمانی که در حوزه مسکن رشدی دیده نمی شود، زمانی که در حوزه تولید بیش از ۴ هزار میلیارد ظرفیت خالی وجود دارد آیا این به دولت قبل برنمی گردد، با مقایسه مدام دولت قبلی به کجا می رسیم!

* یعنی معتقدید دولت قبلی در هیچ یک از این زمینه ها دچار مشکل نبوده؟

بوده، ولی نه اینگونه که اینها می گویند، دوستان فرافکنی می کنند. مثلا دولت فعلی چرا مسکن را رونق نمی دهد؟!

* برای مسکن مهر گفته می شود یک رقم ۷۰ هزار میلیارد تومان پول چاپ شده است

اصلا اینطور نیست. دولت فعلی موظف بوده که در سال ۲۰۰ هزار مسکن برای مسکن روستایی احداث کند، دولت پول از کجا بیاورد؟ از برگشت مسکن مهر. در حال حاضر ۱۶ هزار میلیارد تومان پول برگشت داده شده که۱۰ هزار میلیارد آن در بانک مسکن است.

* با تایید و تاکید بر ضرورت توجه به امر مسکن محرومان، در این حال برخی کارشناسان معتقدند که مسکن مهر کیفیت لازم را نداشته ..

دولت کیفیت را درست کند. هر چیزی نقاط مثبت و منفی دارد، نمی توانید بگویید دولت قبلی بد بود و تو نیز کاری نکنی. به هر حال در دولت قبل بخش مسکن فعال بود و ۸۰۰ نوع شغل فعال می شد یا در مساله ساخت پالایشگاه، چند پالایشگاه ساختند؟ اینکه در زمان احمدی نژاد چند پالایشگاه و فولاد ساخته شده را نمی گویند، در عسلویه چند فاز جدید دارند؟ تمام فازهای عسلویه در زمان احمدی نژاد ایجاد شده است. اینکه چندین سال کشور، امکانات و بودجه در اختیار ما باشد و بگوییم دولت قبل مقصر است، کسی این را نمی پذیرد. دم خروس بیرون زده و همه ایراد می گیرند.

* شما فکر می کنید دستاوردهایی که دولت نهم و دهم داشته، نسبت به هزینه هایی که صرف شده خوب بوده است؟

بسیار خوب بوده است. مسکن مهر، یارانه، رسیدگی به مناطبق محروم، ترویج فرهنگ ارتباط با مردم، کار با مردم و تولید علم از دستاوردهای دولت قبل است.

* اگر به روند نگاه کنیم، وضعیت فقر و شکاف و تبعیض در کشور روز به روز بدتر شده که منتقدان دولت احمدی نزاد می گویند بخش عمده آن ماحصل سیاست های یک دهه قبل است..

قضاوت نکنید. رسیدگی به مناطق محروم از دستاوردهای دولت قبل است، دولت نهم و دهم دولت کار و تلاش، حرکت و رسیدگی به مردم بود، بعضی می گویند که باید برنامه داشته باشید، دولت فعلی یک برف را نتوانست مدیریت کند. این مسایل در مقایسه مشخص می شود. کشور آن زمان کارگاه بود، هر کسی که قبول نکند بی انصاف است. ۷۰۰ میلیارد تومان خرج کشور شد، چقدر پروژه و ورزشگاه ساخته شده است؟! توسعه صنعت دفاعی در چه زمانی اتفاق افتاد؟! آمار می گوید رشد علمی کشور کاهش پیدا کرده، پس رشد علمی وجود داشته که کاهش پیدا کرده است. اقتداری که به لحاظ گفتمان انقلاب اسلامی در دنیا برای ما ایجاد شد، فقط مربوط به دولت نهم و دهم نیست و مربوط به کل نظام و اول از همه مربوط به مقام معظم رهبری است، تدبیر، برنامه و سیاستگذاری ایشان جایگاه کشور را به اینجا رساند. مقام معظم رهبری فرمودند من از همه دولت ها حمایت می کنم و از این دولت بیشتر حمایت می کنم چون ارزش ها را سر دست گرفت، چون ارزشی حرکت کرد و فرقی نمی کند هر کسی ارزشی حرکت کند می تواند موفق باشد.

در سفرهای استانی مکرر دیدم که فرماندار با مردم مانوس بود و می دانست در خانه های مردم چه می گذرد، مشخص بود به چه کسی باید کمک کرد و چه باید کرد. در حال حاضر کشور در رکود و خمودگی است و معلوم نیست که می خواهند چه اقداماتی انجام دهند. چرا مردم ناراضی هستند؟! چون مردم آن زمان، آن حرکت، و تلاش را دیدند. به نظر من دولت قبل موفق بود اگر بعضی بخش ها و بحث ها در داخل دولت ایجاد نشده بود و الگوی بسیار خوبی می شد، اما بحث هایی که ایجاد شد که ربطی به گفتمان و عملکرد ندارد، چون گفتمان یک حرف است و گفتمان، گفتمان انقلاب اسلامی دولت نهم بود و عملکرد کاملا مردمی و پر تلاش بود. رفتارهایی از آقای احمدی نژاد سر زد که به نظر من ربطی به کلیت دولت نداشت.

* با توجه به اینکه آقای احمدی نژاد در گذشته حمایت های افراد مختلفی را داشتند ولی چرا امروز به جایی رسیدند که تنهاست و تقریبا حمایت بیشتر دوستان اصولگرای خود را ندارد؟

به خودش مربوط است. من هیچ نظری ندارم. من در رابطه با دولت نهم و دهم سه بحث دارم، یک بحث گفتمان است که معتقدم گفتمان انقلاب اسلامی بود یعنی همان گفتمانی که امام و رهبری تبیین کردند که به مردم برسید، عدالت و ارتباطات مردمی داشته باشید، ساده زیست باشید، استکبار ستیز باشید، تکیه تان به داخل باشد، اینها جزو گفتمان هایی بود که دولت با تمام وجود دنبال می کرد. دوم عملکرد بود که بخشی از آن را شمردم، رسیدن به مردم، محرومیت زدایی، اشتغال و کارهای بزرگ در حوزه های مختلف بود. سوم رفتار آقای احمدی نژاد که به خودش برمی گردد و خودش هم باید پاسخگو باشد. دولت یک مجموعه بود و بیش از ۵ هزار مدیر در این مجموعه کار می کردند و این ۵ هزار نیروهای انقلاب بودند، نیروهایی که در خدمت انقلاب بودند و همان مسیر را رفتند و تا آخر هم رفتند و الان هرکدام هر جا هستند همان مسیر را می روند.

* از دولت آقای احمدی نژاد اگر خاطره ای دارید، بفرمایید.

خاطره بسیار دارم. مهم ترین خاطره ما از دولت اولاً انسجام بود، ما هر وقت در دولت حضور پیدا می کردیم، همه فکرمان این بود که چه کار کنیم که قدمی روبه جلو باشد. من در معاونت منابع انسانی خاطره بسیار خوبی از همکاران داشتم، توانستیم قدم های خوبی در راستای دولت الکترونیک، ساماندهی نیروی انسانی و کاهش ساختار برداریم، فکر می کنم اگر ۱۰ برنامه ای که اعلام کرده بودیم ادامه داده بودند امروز نظام اداری وضعیت بهتری داشت. به خصوص اگر بخواهیم جلوی معضلات نظام اداری مثل رشوه و فساد و کم کاری را بگیریم باید نظام اداری را الکترونیک کنیم که متاسفانه بعد از ما ادامه پیدا نکرد. حضور بین مردم، تقریبا ۱۵ روز یک بار سفر استانی می رفتیم و بین مردم بودیم و با مردم حشر و نشر د اشتیم و این مساله بسیار در سیاستگذاری و تصمیم گیری اثر داشت. در دولت مقید به این بودیم که علاوه بر کارها و برنامه کلانی که می ریزیم به مسایل شخصی مردم هم توجه کنیم، اینکه همه دنبال کار و تلاش و کوشش باشند، این مسایل خاطرات خوبی بود، چون خدمت در نظام جمهوری اسلامی یک فرصت است و این فرصت را خداوند به هر کسی دهد باید حداکثر بهره را ببرد. خدمت به مردم خوب، متدین و وفادار فرصت است، به همین دلیل آن لحظات را لحظات خوب و شیرین در زندگی خود می دانم و زمانی که برخی ابراز لطف می کنند خود بزرگترین پاداشتی است که انسان احساس می کند.

* در این حال برخی اینگونه رفتارها راعوام گرایانه یا پوپولیستی می دانند

آنها در اتاق هایشان تکان نمی خورند. کارشناسانی که در اتاق هایشان می نشینند و با مردم حشر و نشر ندارند.

* به نظر شما بهتر نیست دولت سیاستگذاری و مدیریت اصولی اعمال کند تا رفتارهای عوامگرایانه داشته باشد؟

منافاتی ندارد. حضرت علی در نامه به مالک اشتر می گوید: کارهای بزرگ کن و از کارهای کوچک هم غافل نشو، شما هم باید سیاستگذاری کنید و هم ارتباط با مردم داشته باشید. اتفاقا کسی که می خواهد سیاستگذاری کند باید صحنه را ببیند. خیلی از سیاستگذاران لیبرالی اصلا نمی دانند استان چهارمحال کجاست که برای آب آن تصمیم می گیرند. ُشما باید صحنه را ببینید و در میان مردم باشید. وقتی دولتی تمام اعضایش شمال شهر هستند

ما باید الکترونیکی فکر کنیم و هم سیاستگذاری کنیم و هم ارتباط با مردم داشته باشیم. یک مدیر باید ابعاد مختلف داشته باشد. مدیر باید مهارت ادراکی، اعتقادی و انسانی داشته باشد و دور خود یک کاخ شیشه ای درست نکند. قطعا اگر انسان به میدان نرود و مطالب را نفهمد، در نتیجه حجم اطلاعات محاصره اش می کند و بسیاری از افراد رویکردشان عوض شده، نظر من این است که آقای هاشمی زمان جنگ با آقای هاشمی زمان دولت متفاوت بود، چون همین لیبرال ها به دور او جمع شدند و مدام به او تحلیل و اطلاعات و برداشت غلط می دادند. انقلاب اسلامی، انقلاب مردم است. مردم ولی نعمت ما هستند، امام می گوید که ما نوکر مردم هستیم.

*اما با همه مردم که نمی توان ارتباط مستقیم گرفت..

تا حدی می شود. رییس دولت تمام شهرستان ها را رفته و با آنها آشنا شده، چرا توانسته برود؟! احمدی نژاد پر کار تر بود یا این دولت؟ حتما احمدی نژاد پر کارتر بود، تمام شهرستان ها را رفت و بیشترین کار را نیز انجام داد. شما نمی توانید فعالیت دولت احمدی نژاد را رد کنید.

* اینگونه رفتارها موجب می شد که در میان مردم انتظارات بی پاسخ ایجاد شود، مردم به آقای احمدی نژاد نامه می نوشتند و این مساله مرسوم شده بود. اما بسیاری از این نامه ها بی جواب ماند..

شاید حل نمی شد ولی جواب داده می شد. بسیاری از مردم می گفتند همین که نامه به دست ما رسیده و جوابی به نامه آنها داده شده، خود خیلی خوب است. آن کار درست بود. اینکه با مردم ارتباط داشته باشیم کار درستی است، حالا شما قبول ندارید بحث دیگری است.

* بحث قبول داشتن نیست، منظور انتقاداتی است که کارشناسان به رفتارهای دولت نهم و دهم وارد می کنند..

مبنای انتقادی را گفتم، حضرت علی (ع) در بازار می نشست و حرف های مردم را گوش می کرد، مقام معظم رهبری سفر استانی رفتند و بارها تاکید کردند که با مردم ارتباط داشته باشید. مردم که نمی تواند بیاید وزیر را ببیند، وزیر باید میان مردم برود.

* فکر نمی کنید سفرهای استانی چندان کمکی به حل مشکلات مردم نکرد؟

در سفرهای استانی دولت از نزدیک مشکلات را می بیند و حل می کند. یکی از اشکالات دولت فعلی این است که سفرهای استانی کم دارد و مشکلات را از نزدیک نمی بیند. فقط مردم نیست، دو دستگاه در یک استان دعوا دارند، باید بیایند تهران تا تصمیم گرفته شود؛ اما مثلا اگر مسئول به استان برود و مدیران را جمع و مشکلات را حل کند، در کنار آن می تواند مردم را نیز ببیند.

* عده ای از منتقدان می گویند پروژه هایی که در روستاها در قالب بیمارستان و مدرسه سازی افتتاح شد بسیاری یا نیمه کاره ماند یا به علت کمی تعداد مراجعه کنندگان تعطیل شد..

اگر سند دارید بگوید. من حرف همینطوری را قبول ندارم. بسیاری از کارهایی که انجام شده باعث آبادانی، رشد و توسعه روستا شده است. منتها ما باید یک سیاست کلی را در نظام دنبال کنیم. به هر حال آقای هاشمی و خاتمی و امروز هم روحانی کارهایی در روستاها انجام دادند مثلا دادن وام اشتغال به روستاها کار خوبی است، اما ما باید محور اصلی در روستاها را مساله اشتغال بگذاریم. اگر اشتغال را حل کردیم و دیگر امکانات نیز داده شود آن زمان مردم می مانند و مهاجرت نمی کنند.

* یکی از انتقاداتی که منتقدان به دولت آقای احمدی نژاد وارد می کنند، داستان استخدام های بی ضابطه است. استخدام ۴۰۰ هزار نفر بدون آزمون و مصاحبه..

دروغ است. اصلا اینطور نبوده است. دروغ است و من هم جواب دادم. ۴۰۰ هزار نیرو در خود دولت بود، این نیروها، نیروهای شرکتی بودند و شرکت های واسطه ای بین دولت و این نیروها وجود داشت. این شرکت های واسطه ای نیروها را مدیریت می کردند اما حق و حقوقشان را نمی دادند در حالیکه حق مدیریتی از دولت می گرفتند. تنها کاری که کردیم این بود که شرکت واسطه ای را حذف کردیم. این به معنی استخدام نیست بلکه خدمتی به این نیروها و مدیریت کردن نیروهاست. متاسفم که دولت فعلی که البته اسم آن را برده داری جدید می گذارم، در حال احیا کردن این شرکت های واسطه ای است. به دروغ گفتند که استخدام است، اصلا استخدام نیست. اگر نیروی انسانی محور توسعه است بالاخره باید به آن توجه کرد یا نباید توجه کرد. شما نیرویی را به کار گرفتید حالا آبدارچی یا راننده، اگر این نیروها را می خواهید چرا یک شرکت را بالای سر آن گذاشتید؟ خودتان اداره کنید.

* دیدگاه شما راجع به این انتقاد که گفته می شود با این استخدام ها در دولت نهم و دهم آقای احمدی نژاد به دنبال کادر سازی بوده چیست؟

بیخود است. دروغ می گویند و جواب هم ندارند. جالب است که می گویند اشتغال در زمان احمدی نژاد صفر بود، در مسکن مهر اشتغال نبود؟! می گویند که ۴۰۰ هزار نفر را استخدام کردند، اشتغال هست یا نیست؟

* شما که می گویید دروغ است؟

آنها دروغ می گویند. وقتی می خواهند منفی بگویند، می گویند که داد و بیداد استخدام شد. وقتی می خواهند بگویند اشتغال، می گویند صفر است. ما دم خروس را قبول کنیم یا قسم حضرت عباس را.

* اگر دقت کنیم در همه دولت های بعد از انقلاب چالش های مهم مختص به آن دوران بوده است. زمانی جنگ، زمانی تهدید، مشکلات اقتصادی و سیاسی و غیره… اما چرا فکر می کنید روسای دولت ها در ایران به نوعی در پیشبرد اهدافشان ناکام بوده اند. چرا بعضی خانه نشین یا از دایره قدرت طرد شده اند؟ به نظر شما مشکل از روسای جمهور است یا ساختارهای موازنه قدرت در کشورما گاهی با هم تلاقی دارند؟

ربطی به زمان دولت ندارد، رفتاری است. همه روسای جمهور در زمانی که رییس جمهور بودند به سلامت رفتند و تحویل دادند ما در زمان ریاست جمهوری چالش نداشتیم، یعنی هر کسی که رییس جمهور بوده به رییس جمهور بعدی تحویل داده و یکی از برکات نظام این است که قدرت با دست مردم راحت دست به دست می شود اتفاقی هم نمی افتاد، اما بعد که از دولت بیرون رفته، برخی حال و هوای همان ریاست جمهوری را داشتند و توقعاتی داشتند و مشکلاتی را درست کردند، اگر به بازی و قواعد مردم سالاری دینی متعهد باشند باید کنار بروند چرا که مردم به ایشان اجازه کار کردن ندادند یا قانون به اجازه نداده دوباره کاندیدا شود، باید به روال کار کمک کنند ولی متاسفانه ما در کار مردم سالاری دینی نو پا هستیم و هنوز جا نیفتاده که مثلا بنده مسئول هستم و وقتی از مسئولیت کنار گذاشته شدم باید کمک و مشاوره دهم نه اینکه چالش درست کنم.

* در انتخابات سال ۹۶ شاهد بودیم که بسیاری از وزاری دولت نهم و دهم در ستاد آقای رئیسی فعال شدند و شما هم فعال بودید و پس از آن به عنوان مشاور آستان قدس منصوب شدید. فکر می کنید چرا این اتفاق افتاد و چرا وزاری کابینه آقای احمدی نژاد به سمت آقای رئیسی رفتند؟

پس باید می آمدند پشت سر روحانی!!؟؟ این چه سوالی است! بالاخره رقابت بین روحانی و رئیسی بود. باید پشت سر چه کسی می رفتند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت شفقنا، تاریخ انتشار: 19اسفند1396 ، کدخبر: 539377: www.fa.shafaqna.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین