شعار سال: بر اساس برنامه
دولت یکهزار و 170 کیلومتر آزادراه تا چهار سال آینده باید در کشور ساخته شود که
این عدد 50 درصد کل آزادراهها را شامل میشود. آنطور که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی
در مراسم امضای قرارداد ساخت شش آزادراه با مشارکت بخش خصوصی عنوان کرد در ساخت
آزادراهها سرمایهگذاری بخش خصوصی 70 درصد و سرمایهگذاری دولت که بیشتر بهصورت
اوراق مشارکت است و نه پول نقد 30 درصد است که این موضوع بار هزینه توسعه زیرساختها را از دوش دولت برمیدارد
و آخوندی از آن به اعتماد بخش خصوصی به دولت از سال 92 به بعد نام برد.
آخوندی آبادانی را با اعتماد مجلس به دولت و دولت به سرمایهگذاران و
اعتماد سایر بخشها به یکدیگر امکان پذیر دانست و گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم
3500 کیلومتر آزادراه در دست اقدام است که این عدد دو و نیم برابر کل آزادراههای موجود
است که این نشان از امید ملی و اعتماد است. در سال 92 در ساخت آزادراهها 70 درصد
تأمین مالی برعهده دولت بود و 30 درصد
بخش خصوصی یعنی عملاً تأمین هزینه برعهده دولت بود ولی الان کاملاً این موضوع برعکس
شده است. اتفاقی که در چهار سال گذشته افتاده این بود که اعتماد بین دولت و بخش
خصوصی افزایش یافته است. این جابهجایی سهم دولت و بخش خصوصی نشان از این دارد که
دولت توانسته است اعتماد سرمایهگذاران را به خود جلب کند و بنده مسئولیت این کار
را میپذیرم. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دریافت عوارض از آزادراهها برای
بازگشت سرمایه بخش خصوصی گفت: نباید بخش خصوصی زیان ببیند و دست کردن دولت در
جیب بخش خصوصی هیچ ارزشی ندارد و باید بتوانیم اعتماد بخش خصوصی را جلب کنیم.
آخوندی با بیان اینکه تا سال 1404 میزان طول آزادراههای کشورمان باید به 10 هزار
کیلومتر برسد، گفت: تا به امروز تمام تعهدات خود در بخش آزادراهی در برنامه ششم توسعه
را به انجام رساندهایم. مهمترین موضوع در بخش ساخت آزادراهها تأمین مالی سرمایهگذاران
است، وقتی 70 درصد سرمایهگذاری پروژهها برعهده بخش خصوصی است یعنی از مبلغ 1000
میلیارد تومان باید 700 میلیارد تومان آن را تأمین کنند و طبیعی است که هیچ سرمایهگذاری
700 میلیارد تومان پول نقد در جیب خود ندارد بنابراین باید بخشی از آن توسط بانکها
تأمین شود. پیش از این بانکها اجازه تأمین مالی بیش از 15 درصد برای پروژهها را
نداشتند اما با مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار اجازه تأمین مالی پروژهها بیش از
20 درصد توسط بانکها محقق شد و امروز بانک سپه در یکی از این پروژهها بیش از 20 درصد
تأمین مالی را انجام میدهد. آخوندی با اشاره به موضوع استفاده از منابع صندوق
توسعه ملی برای اجرای پروژههای زیرساختی اظهار داشت: خوشبختانه مجلس برای اختصاص بودجهای از محل صندوق
توسعه ملی برای پروژههای زیرساختی موافقت کرده است هنوز میزان کارآمدی این ایده
مشخص نیست و قطعاً در بودجه سال 98 نواقص آن برطرف میشود اما در نهایت معتقدم این
تصمیم مجلس یک گام رو به جلو است چرا که منابع صندوق توسعه برای توسعه زیرساخت خرج
میشود. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به یکپارچه شدن اخذ عوارض در آزادراههای
کشور اظهار داشت: اخیراً با یک کنسرسیوم برای راهاندازی دروازههای الکترونیکی در
عوارضیها به توافق رسیدهایم و قرار بر این است که تمام عوارضیهای کشورمان
الکترونیکی شود تا هم موجب رفاه حال مسافران باشد چرا که ترافیک در نقطه عوارضیها
رفع میشود و هم اینکه هزینهها برای شرکتهای سازنده آزادراه کاهش پیدا میکند و
تا هشت ماه آینده تمام گیتهای عوارضی در آزادراهها الکترونیکی خواهد شد.
بهره برداری از 1170 کیلومتر آزادراه تا چهار سال آینده
خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی
نیز در مراسم امضای قرارداد ساخت شش آزادراه با مشارکت بخش خصوصی گفت:70 درصد
سرمایه توسط بخش خصوصیو 30
درصد توسط دولت تأمین میشود. خادمی با اشاره به عملیات زیرساختی و ساخت ریل و
جاده در دولت یازدهم و دوازدهم گفت:تا پایان سال ریلگذاری اتصال پنج استان به
شبکه سراسری تکمیل میشود و بهرهبرداری از آنها در اوایل سال آینده انجام میشود.
به گفته خادمی در بخش ریلی هفت پروژه در برنامه تأمین مالی خارجی قرار
گرفته که دو قرارداد ریل کرمانشاه خسروی و شیراز و بوشهر با شرکتهای چینی به امضا
رسیده و همدان- سنندج گرگان- مشهد میانه -اردبیل میانه- تبریز به ارزش 13 هزار میلیارد تومان
در انتظار قرارداد هستند. خادمی گفت: در صورت تأمین اعتبار دولتی هزار و 170
کیلومتر آزادراه تا چهار سال آینده به بهرهبرداری میرسد که 50 درصد کل آزادراههای
کشور را شامل میشود. در بخش ساخت آزادراه ۱۷
هزار نفر بهطور مستقیم مشغول به کار هستند.
خادمی با اشاره به فعال شدن آزادراه تهران – شمال
در طول دولتهای یازدهم و دوازدهم گفت: ساخت این آزادراه در سالهای گذشته دچار رکود
شده بود که در حال حاضر با جدیت در حال انجام است. خادمی درخصوص احداث بزرگراهها
و راههای اصلی اظهار داشت: در حال حاضر ۷۸۰
کیلومتر بزرگراه اصلی در حال ساخت است که ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر با اجرای این پروژهها مشغول
به کار شدهاند. قرار است سالانه هزار کیلومتر بزرگراه به بهرهبرداری برسد.
مدیرعامل ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و توسعه کشور درباره احداث
راههای روستایی تصریح کرد: ۱۳
هزار کیلومتر محور جدید در دست ساخت داریم و پنجهزار و ۲۰۰
کیلومتر راه روستایی نیز بازسازی و روکش آسفالت جدید شدهاند.
وی با بیان اینکه در بخش آزادراهی مشارکت بخش خصوصی داخل
را نیز دنبال میکنیم، یادآور شد: طی چهار سال
آینده هزار و ۱۷۰ کیلومتر
آزادراه را تحویل خواهیم داد. در یک سال گذشته قرارداد احداث هزار و ۱۱۳ کیلومتر آزادراه به مبلغ هشت هزار و ۷۰۰ میلیون تومان بهصورت مشارکت ۷۰ درصدی بخش خصوصی و ۳۰ درصدی دولت به امضا رسیده است. ۸۹۶ کیلومتر قرارداد جدید نیز در قالب هشت پروژه در حال آماده شدن است.
نیم نگاه
در دولت یازدهم و دوازدهم 3500 کیلومتر
آزادراه در دست اقدام است که این عدد دو و نیم برابر کل آزادراههای موجود است که
این نشان از امید ملی و اعتماد است.
این قرارداد مربوط به ساخت آزادراه های اردکان -مهریز، مشهد - قوچان،
لامرد - پارسان، قطعه شش تبریز
- ارومیه، کنارگذر شمالی اراک و کنارگذر شرق سیرجان است
خادمی: در صورت تأمین اعتبار هزار و 170 کیلومتر آزادراه تا چهار سال
آینده به بهرهبرداری میرسد که 50 درصد کل آزادراههای کشور را شامل میشود.
شعار سال، با اندکی
تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار -، شماره: 460985
س.د۷۶